گروه بین‌الملل: پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری منطقه‌ای جنوب آسیا موسوم به سارک در حالی در کلمبو پایتخت سریلانکا آغاز شد که حاشیه‌های آن برای جهانیان از آنچه در متن این اجلاس خواهد گذشت، اهمیتی بیشتر یافته است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، اجلاس سارک، شدیدا تحت‌الشعاع روابط بحران زده هند و پاکستان قرار گرفته و نگاه همه تحلیلگران هم به نتایج دیداری است که دیروز میان نخست وزیران این دوکشور در حاشیه این اجلاس، دوخته شده است.

هند، آمریکا و افغانستان معتقدند که بخشی از سازمان اطلاعات پاکستان در پشت پرده حمله انتحاری ماه گذشته به سفارت هند در کابل قرار دارد. این حمله بیش از 40 کشته و 140زخمی برجای گذاشت.  اگر چه اسلام آباد پیش از این همواره هرگونه دخالت سازمان اطلاعات این کشور در انفجار سفارت هند در کابل را تکذیب کرده بود اما سخنگوی وزارت خارجه پاکستان دیروز برای اولین بار از حمایت لایه‌هایی از سازمان اطلاعات کشورش از جریان افراط و طالبان در افغانستان خبر داد. وی البته بر قاطعیت دولت مرکزی اسلام آباد برای برخورد با این جریان هم تاکید کرد؛ امری که با توجه به ساختار سازمان اطلاعات پاکستان کمی دشوار به‌نظر می‌رسد.

علاوه بر معمای حمله ماه گذشته به سفارت هند در کابل، ادامه جنجال مرزی در منطقه کشمیر نیز به تنش در روابط هند و پاکستان به‌عنوان 2 کشور قدرتمند عضو سارک افزوده است. دولت هند، پاکستان را به نقض آتش‌بس در کشمیر متهم می‌کند. اوج این تنش‌ها در اوایل هفته جاری بود که نیروهای مرزی هند و پاکستان در دو سوی مرز مورد مناقشه کشمیر، به سوی هم تیراندازی کردند.

علاوه بر هند و پاکستان، رهبران کشورهای افغانستان، بنگلادش، سریلانکا، مالدیو، بوتان و نپال نیز در اجلاس 2روزه سارک حضور دارند. همچنین نمایندگانی از ایران، چین، موریس، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان ناظر در این نشست شرکت می‌کنند. 

اتحادیه سارک، تشکیلاتی وابسته از 8کشور آسیای جنوبی است که در سال ۱۹۸۵ میلادی تاسیس شد. سران 8 کشور عضو سارک در نشست کلمبو درباره مسائل مختلف منطقه‌ای به‌ویژه تروریسم با یکدیگر به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

گفت‌وگو درباره امنیت انرژی و آب و مواد غذایی از دیگر محورهای اصلی این نشست است.
سران این گروه در میان تدابیر شدید امنیتی و حضور هزاران پلیس برای تامین امنیت اجلاس از روز جمعه وارد کلمبو شده‌اند. ماهیندا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری سریلانکا صبح دیروز  ضمن استقبال از رهبران و مقامات کشورهای عضو سارک بر ضرورت اقدامات مناسب برای مقابله با تروریسم که به گفته وی مانع پیشرفت و رشد در منطقه جنوب آسیا می‌شود، تاکید کرد.

کد خبر 59584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز