یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هرچه هوا گرم‌تر می‌شود، اخبار مربوط به تئاتر نیز افزایش می‌یابد، اما در این میان، تئاتر تلویزیونی، هر روز فضای بیشتری را به‌خود اختصاص می‌دهد

به گفته مدیر گروه ادب و هنر شبکه 4، این فرایند در آینده نه چندان دور، نظم بیشتری نیز خواهد گرفت و حتی حرکت، دوسره می‌شود؛ یعنی علاوه بر اینکه تئاترهای روی صحنه از تلویزیون پخش می‌شود، تئاترهای تلویزیونی نیز در تئاتر شهر به نمایش درمی‌آیند.

رحمان سیفی‌آزاد به مهر می‌گوید: «این تصمیم از سوی مدیر تئاتر شهر برای استفاده از سالن کنفرانس تئاتر شهر گرفته شده و شبکه 4 نیز در این طرح همکاری می‌کند. به‌نظرم حرکت فرهنگی مناسبی است. هم اکنون تئاترهای تلویزیونی خارجی را در اختیارشان گذاشته‌ایم.»

با این حال، این اقدام در جشنواره فجر گذشته، چندان مورد استقبال واقع نشد. در واقع بخش تله‌تئاتر این جشنواره، کاملا سوت و کور بود. سیفی‌آزاد درباره برنامه‌های جدید شبکه 4 گفت: «در حال حاضر تئاترهای تلویزیونی خارجی از اجراهای مدرن هملت، لیرشاه و... تهیه کرده‌ایم که دوبله می‌شود.

همچنین تئاترهای تلویزیونی «در فراغ خانه پدری»، «باغ وحش شیشه‌ای» و... را هم دوبله می‌کنیم. برنامه ایران در نوروز در ایام نوروز با استقبال مواجه شد و برنامه‌ ایران،رمضان است برای پخش در ماه رمضان تهیه می‌شود.»

علاوه بر این‌ها، تئاتر تلویزیونی هنر نیز به کارگردانی داوود رشیدی آماده پخش شده است.

در این نمایش که بر مبنای طرح فرهاد فارسی ساخته می‌شود، سعید پورصمیمی، فرهاد آئیش و داوود رشیدی بازی می‌کنند.

اما  نمایش «خانواده تت» نیز که تاکنون هم اجرای صحنه‌ای داشته و هم از تلویزیون پخش شده قرار است روز مبعث از همین شبکه دوباره پخش شود.

خانواده تت به کارگردانی مائده طهماسبی روز نهم مرداد ساعت 15/23 از شبکه 4 روی آنتن می‌رود.

تئاتر نابینایان

با این حال ،  روی صحنه نیز قرار است نخستین دوره کارگاه‌های تئاتر و سرود محله که به همت اداره کل فرهنگی شهرداری تهران از 10 تیرماه آغاز به کار کرده، برای نابینایان مناطق 22‌گانه شهر تهران برگزار شود.

روابط عمومی این جشنواره اعلام کرد: برگزاری کارگاه تئاتر و سرود برای نابینایان بعد از برگزاری کارگاه تئاتر در آسایشگاه روانی مرکز توانبخشی طلوع از دیگر اقدامات فرهنگی این جشنواره است.

این دوره‌ها زیر نظر استادان مجرب تئاتر و سرود به‌صورت رایگان برگزار می‌شود. کارگاه‌های تئاتر و سرود محله تا 30 مرداد به کار خود ادامه می‌دهند و جشنواره تئاتر و سرود محله از اول تا هشتم شهریورماه 87 در مناطق 22گانه شهر تهران برگزار خواهد شد.

جشنواره تئاتر عروسکی

بیش از همه این اتفاقات، حالا دنیای تئاتر تحت‌تأثیر جشنواره تئاتر عروسکی است و هر روز اخبار تازه‌ای از نمایش‌های جشنواره دوازدهم منتشر می‌شود؛

نمایش «مزرعه مشدی‌جون» به کارگردانی عادل بزدوده که داستان صندوقچه‌ای را روایت می‌کند که از مزرعه مشدی جون دزدیده می‌شود و با همفکری دختر و پسر مشدی و با کمک گاو مزرعه این صندوقچه موروثی به مزرعه بازگردانده می‌شود. این نمایش برای مخاطب کودک است و با تکنیک عروسک دستکشی اجرا می‌شود.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران(مبارک)  از 20 مردادماه در 9 سالن نمایشی تهران
آغاز به کار می‌کند.

نشست خبری برای 3 نمایش

انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر با همکاری تئاتر شهر‌ نشست‌هایی را برای 3 نمایش در حال اجرا ترتیب داده است: «هتل پلازا»،« عروس، افسوس، کابوس، بلوتوس» و «در جمعیت گم شد».

این نشست‌ها از فردا به‌مدت 3 روز در محل اجرای نمایش‌ها برگزار می‌شود. در این جلسه‌ها کارگردان و عوامل نمایش در حضور کارشناسان انجمن منتقدان تئاتر با تماشاگران و حاضران در سالن به گفت‌وگو می‌پردازند

کد خبر 59234

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز