یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه سیاسی: تعلل دولت در معرفی گزینه پیشنهادی‌اش برای وزارت اقتصاد و اظهار نظر یکی از مسئولان درباره دوستی مردم ایران و اسرائیل، زمینه‌ای برای انتقادات تند اعضای هیات رئیسه و برخی نمایندگان از دولت را در اولین جلسه پس از تعطیلات تابستانی مجلس فراهم آورد

رئیس‌جمهوری 31 تیرماه و پس از آنکه مجلس به تعطیلات تابستانی رفته بود در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، از ایشان درخواست کرد تا شروع به کار مجدد مجلس، وزارت اقتصاد را همچنان با سرپرستی حسین صمصامی اداره کند اما دیروز با گشایش مجدد مجلس، وی وزیر پیشنهادی خود را بازهم معرفی نکرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، نایب رئیس اول مجلس در حاشیه جلسه علنی درباره تمدید مهلت دولت برای معرفی وزیر اقتصاد از سوی رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: تا جایی که اطلاع دارم مفاد نظر رهبری تا پایان تعطیلات مجلس بوده است.

محمد حسن ابوترابی فرد با بیان اینکه مهلت رئیس‌جمهوری برای معرفی وزیر پیشنهادی اقتصاد، علی القاعده دیروز تمام شده بود، ادامه داد: انتظار نمایندگان این بود که وزیر اقتصاد در جلسه علنی روز یکشنبه به مجلس معرفی شود. 

دیروز حمید رضا حاجی‌بابایی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز در پاسخ به این سؤال که تمدید مهلت سرپرستی صمصامی در وزارت اقتصاد تا چه زمان است؟ گفت: حکم حکومتی از جانب مقام معظم رهبری کوتاه‌مدت است.

محمد رضا رحیمی، معاون حقوقی و امور مجلس رئیس‌جمهوری، یکی از دلایل معرفی نکردن وزیر اقتصاد از سوی محمود احمدی‌نژاد در ایام تعطیلات مجلس را، معذوریت وی برای به‌هم زدن برنامه‌های نمایندگان در زمان تعطیلی دانسته بود.

جلسه فوق‌العاده

با وجود  این رئیس مجلس دیروز در نطق پیش از دستور خود گفت: درصورتی که وزرای پیشنهادی معرفی می‌شدند، براساس وظیفه مجلس در دوران تعطیلی آمادگی داشت جلسه فوق العاده ترتیب دهد.

علی لاریجانی ادامه داد: اگر چه از مقام معظم رهبری برای مدت کوتاهی اجازه گرفته شد، اما هم اکنون نیز منتظریم وزرا هر چه زودتر معرفی گردند.

نایب رئیس دوم مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی، در پاسخ به سؤال همشهری، درخصوص پایان مهلت سرپرست وزارت اقتصاد تصریح کرد: قانون تنها 3 ماه برای انتصاب سرپرست به رئیس‌جمهوری اجازه داده است.

مجلس نیز نمی‌تواند این فرصت را از دولت سلب کند، اما این 3 ماه برای آن منظور شده که هم رئیس‌جمهوری فرصت داشته باشد وزیر پیشنهادی خود را  معرفی  کند  و هم مجلس فرصت ارائه رای اعتماد به آن را داشته باشد.

محمد رضا باهنر با بیان اینکه مجلس منتظر معرفی وزرای پیشنهادی دولت است، گفت: بلاتکلیف بودن وضعیت وزارتخانه‌ها قطعاً هزینه‌های بالایی دارد و نباید این فرصت‌ها از دست برود. محمود احمدی‌نژاد سوم اردیبهشت طی حکمی صمصامی را به سرپرستی وزارت اقتصاد منصوب کرد.

وی طبق اصل 135 قانون اساسی باید پس از گذشت 3 ماه از این تاریخ وزیر پیشنهادی خود را معرفی می‌کرد. این انتقادات در حالی صورت گرفت که دیروز محمدرضا رحیمی و علی سعیدلو معاون اجرایی رئیس‌جمهوری از معرفی همزمان گزینه‌های پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های اقتصاد، کشور و راه و ترابری خبر دادند.

انتقاد از اظهارات مشایی

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سخنان رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی راجع به دوستی ایران با مردم آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: با چه معیار و میزانی آقای مشایی این اظهارات را راجع به رژیم صهیونیستی و مردم آن بیان کرده و مردم آمریکا را متمدن‌ترین مردم دنیا خوانده است. 

اسفندیار رحیم مشایی 29 تیرماه طی سخنانی در همایش نوآوری و شکوفایی در صنعت گردشگری گفته بود: ایران امروز با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است و هیچ ملتی در دنیا دشمن ما نیست. ما مردم آمریکا را از برترین ملت‌های دنیا می‌دانیم.

کامران با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) درباره رژیم صهیونیستی که آن را یک رژیم جعلی و یک غده سرطانی نامیده بودند، تصریح کرد: اگر ایشان [رحیم مشایی]  این حرف‌ها را زده، باید برکنار شود، اگر ایشان راست می‌گوید، به میراث و اوضاع نامناسب سازمان خودش رسیدگی کند.

لاریجانی نیز در بخشی از نطق پیش از دستور دیروز خود اظهارات مشایی در مورد مردم اسرائیل و آمریکا که وسیله تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه شد را تأسف آور خواند و گفت: مدیران کشور با درک شرایط کشور باید سنجیده بگویند و مراقب باشند که سخن باید سنجیده باشد و حریف هیچ‌گاه اصلاحات بعدی شما را مورد توجه قرار نمی‌دهد.

رحیم مشایی در حاشیه نشست دیروز هیات دولت مجددا اظهارات پیشین خود درباره ساکنان سرزمین‌های اشغالی فلسطین را غیرسیاسی خواند و تاکید کرد که در بیان دوستی ملت ایران، نام ملت بر ساکنان این سرزمین ننهاده است.

وی افزود: بحث من این است که ملت ما با مردم دنیا مشکلی ندارد و بخشی از مردم ساکن در سرزمین‌های اشغالی را نیز فلسطینیان تشکیل می‌دهند که به اسرائیلی‌ها سنگ می‌زنند.

به هرحال من در آن صحبت حرفی از ملت نزدم.جلیلی به مجلس نیامد
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که قرار بود دیروز در یک جلسه غیرعلنی در مجلس به ارائه گزارش مذاکرات ژنو و آخرین تحولات هسته‌ای ایران بپردازد، در این جلسه حضور نیافت. 

محمد رضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی در واکنش به اقدام جلیلی تاکید کرد: ایشان یک‌طرفه این جلسه را لغو کرده و ما نسبت به این اقدام گلایه داریم. جلسه دیروز مجلس به همین دلیل 20 دقیقه زودتر تعطیل شد.

کد خبر 59223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز