مجموع نظرات: ۲
شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

کبد چرب شایع‌ترین شکل بیماری مزمن کبدی شمرده می‌شود و حدود یک چهارم جمعیت جهان را مبتلا می‌کند.

کبد

به گزارش همشهری آنلاین شایع‌ترین علت کبد چرب در کشورهای غربی مصرف مفرط نوشیدنی‌های الکلی است (کبد چرب الکلی)، اما در سایر کشورها چاقی شایع‌ترین علت این عارضه است. (کبد چرب غیرالکلی).

کبد چرب در اغلب موارد علامتی ندارد و به همین علت در بسیاری موارد تشخیص‌داده نشده باقی می‌ماند. پزشک شما اگر به دچار بودن شما به این عارضه شک ببرد، به جز گرفتن شرح‌ حال و معاینه ممکن است از انواع آزمایش‌های تشخیصی از جمله آزمایش‌های خون و تصویربرداری‌های پزشکی استفاده کند.

اگر کبد چرب درمان نشود، التهاب ناشی از آن در درازمدت ممکن است باعث آسیب دیدن کبد و ایجاد بافت جوشگاهی در آن و  دچار شدن به سیروز کبدی شود و در نهایت به نارسایی کبد بینجامد.

در حال حاضر داروی تاییدشده‌ای برای کبد چرب غیرالکلی (کبد چرب ناشی از چاقی) وجود ندارد، هر چند کارآزمایی‌های بالینی درباره چند دارو برای این بیماری در دست انجام است.

معمولا خط اول درمان در کبد چرب ناشی از چاقی کم کردن وزن است. کاهش وزن باعث کاهش چربی، التهاب و بافت جوشگاهی در کبد می‌شود. کاستن وزن فقط در حد ۳ تا ۵ درصد می‌تواند مقدار زیادی از چربی تجمع‌یافته درون کبد شما را کاهش دهد.

در مواردی که فرد دچار چاقی شدید است و از طریق اصلاح سبک زندگی (رژیم غذایی و افزایش فعالیت جسمی) نمی‌تواند وزنش را کاهش دهد، ممکن است پزشک جراحی‌های کاهش وزن را توصیه کند.

اگر به کبد چرب مبتلا هستید، به این توصیه‌ها عمل کنید:

- مصرف الکل را ترک کنید.

- داروهای تجویزشده بوسیله پزشک یا داروهای بدون نسخه را مطابق دستورات داده شده مصرف کنید.

- پیش از مصرف داروهای گیاهی با پزشکتان مشورت کنید، «طبیعی» بودن یک درمان به معنای خطرناک نبودن آن نیست.

- اگر چربی‌های خونتان (کلسترول یا تری‌گلیسرید) خونتان بالا است با ورزش، رژیم غذایی و مصرف داروهای تجویزی پزشکتان آن را کاهش دهید.

- اگر دیابت دارید، به طور مرتب قند خونتان را چک کنید و داروهای تجویزشده برای درمان آن را به طور مرتب مصرف کنید.

کد خبر 591963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha