تقویت، توسعه و احیای فضاهای شهری، همواره موضوعی مورد توجه بوده و امنیت که مرتبط با این فضاها نیز هست، از نظر روانی و همین‌طور فیزیکی، یکی از دغدغه‌های همیشگی بشر بوده است.  

امير قاسمي

امیر قاسمی / کارشناس مسایل شهری : با نگاهی به گسترش شهرنشینی و روند توسعه شهری، می‌توان دریافت که برقراری امنیت در ساختار شهری و برخورداری شهروندان از امنیت در ابعاد مختلف اهمیت دارد.  
لذا با توجه ‌به اینکه امنیت مؤلفه‌ای اساسی در توسعه پایدار است و شکل‌گیری سرمایه اجتماعی را در ساختار شهری ممکن می‌کند، باید به جست‌وجوی راه‌های مؤثر در شکل‌گیری مکان‌های امن شهری و جلوگیری از رشد فضاهای ناامن یا جرم‌خیز و بی‌دفاع شهری نیز پرداخت.
 بر این اساس، مدیریت شهری در سال‌های اخیر موضوع فضاهای بی‌دفاع شهری را مورد توجه ویژه قرار داده و ضمن شناسایی و رصد این فضاها همواره برای رفع آنها برنامه‌ریزی کرده است.  
منطقه ۱۰ نیز به دلیل شرایط و موقعیت خاص خود انواع مختلفی از فضاهای بی‌دفاع شهری را در خود دارد. وجود املاک متروکه و رهاشده، بوستان‌های متعدد، عقب‌نشینی‌های ناقص در برخی معابر، اجرایی نشدن ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) و مسائلی از این ‌دست موجب ایجاد فضاهای بی‌دفاع در منطقه شده که اقداماتی اعم از مداخلات کالبدی و کنترل مستمر در این ‌خصوص صورت ‌گرفته است.  
از جمله محورهایی که در سال جاری به‌طور جدی و در قالب پروژه‌ای با رویکردهای مختلف اجتماعی، عمرانی و خدمات شهری در امتداد ساماندهی فضاهای بی‌دفاع مداخلاتی در آن صورت‌ گرفته، گذر پشت بزرگراه نواب است که تلاش شده با برقراری ارتباط با ساکنان و احصای مسائل و مشکلات محور مذکور برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش حداکثری فضاهای بی‌دفاع و افزایش امنیت و کاهش احساس ناامنی در آن صورت گیرد.  
نکته قابل‌ ذکر اینکه با وجود اقداماتی همچون زیباسازی و نقاشی دیواری، توسعه فضای سبز، افزایش روشنایی و اقدامات عمرانی که در بخش قابل‌توجهی به اتمام رسیده، برای تثبیت فعالیت‌های صورت‌گرفته، نگاه مدیریت منطقه نگهداشت ویژه و مستمر این محور است و ضروری است که تعامل با ساکنان در دستور کار قرار گیرد و همچنین اقدامات اجتماعی و فرهنگی در این محور در کنار ارتقای امنیت و ساماندهی فضاهای بی‌دفاع همواره مورد توجه باشد.  

کد خبر 586032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha