جلسه هم اندیشی برای ساخت یادمان محمد بن زکریای رازی در محدوده بخش قلعه نو با مسئولان و مدیران برگزار شد

هم اندیشی ری

همشهری آنلاین - زهرا کریمی : این جلسه با حضور مدیر جدید میراث فرهنگی نوروز تقی زاده، مدیر سابق امیر مصیب رحیم پور، احمد ابوحمزه مدیر پژوهش دانشگاه فرهنگیان،  محسن ماجدی( نماینده آقای یزدانخواه نماینده مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس) و ری پژوه، مهدی دانشیار مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) ، غفاری مدیر موسسه  پژوهش راگا، امید مقیمی مدیر کتابخانه و ابوالفضل متین فر کارشناس آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در دهداری قلعه نو برگزار شد. 


"علیرضاصادقی" بخشدار قلعه نو در این باره گفت: "با توجه به رقابتی که در کشور های همجوار ایران پیش آمده که مفاخر ایران را به نفع خود در یونسکو ثبت وضبط می کنند و کشور های بی هویت خود را با مفاخر فرهنگی ما هویت دار می کنند درست نیست که ما فرصت سوزی کنیم و بیش از این متضرر پیامدهای آن باشیم باید با همیاری همه مراکز فرهنگی که به نوعی با محمد بن زکریای رازی ارتباط دارند زمینه را برای ایجاد آرامگاهی با شکوه در زاویه مرقد امامزاده شعیب به وجود آوریم که هم موجب ارتقای سطح فرهنگی منطقه و هم یک افتخار ملی و بین المللی محسوب شود."

او خاطر نشان کرد و گفت:" با ایجاد بنیادی به نام محمد بن زکریای رازی زمینه تحقیق همه جانبه در این خصوص فراهم شود. با توجه به مدارک به دست آمده از منطقه آرامگاه رازی و دلایل کسانی که آن را مطرح کردند به جاست که کسانی که به هر نحوی با این فرضیه مخالف هستند اسناد و مدارک خود را ارائه دهند." صادقی افزود:" در مرحله اول طرح آرامگاه رازی را در سطح ملی در یک مسابقه مسالمت آمیز با جایزه ای درخور مطرح می کنیم تا بتوانیم بهترین طرح را انتخاب نماییم و یادمانی درخور این مقام در فیروز آباد به وجود آوریم و در این باره جناب آقای یزدیخواه نماینده محترم مردم تهران و رئیس کمیسیون مجلس و فرماندار محترم شهرری حمایت کامل خود را برای این طرح اعلام کرده اند و تمام مدیران اجرایی شهرری برای احیای آرامگاه محمد بن زکریای رازی اتفاق نظر دارند."

بخشدار شهرستان قلعه نو اشاره به منطقه ای در پشت امامزاده شعیب برای این پروژه کرد و تاکید داشت:"این بخش از امامزاده شعیب برای ساخت در دستورکار قرار گرفته است تا بشود به عنوان بوستانی در خور شان محمد بن زکریای رازی از آن استفاده کرد. به جاست که اسم فیروز آباد پسوندی به نام رازی را در پشت خود داشته باشد و به عنوان فیروزآباد رازی شناخته و مشخص شود که مدفن بزرگی از بزرگان ایران زمین را در خود دارد." 


 احمد ابوحمزه ری شناس نامی معاصر خاطر نشان کردند: "با نگاه به شهر های دیگر متوجه می شویم که چه میزان به مفاخر شهرشان می پردازند و به آن اهمیت می دهند مثلا قبر قوام السلطنه در قزوین یا مزار خیامی در نیشابور و قبر فردوسی در طوس که مکان مشخصی ندارد و فقط محوطه آرامگاهی مشخص بوده ولی به افتخار این بزرگان بنیادهایی تشکیل شده و مزارهایی مجلل شکل گرفته، ما هم نباید از این کاروان جدا بیافتیم باید به رازی با نگاهی بین المللی و ملی نگاه کنیم بسیار وسیع در شان ایشان که پژوهشکده ها و موزه ها وموسساتی از دل آن بیرون بیایید.

ایشان خاطرنشان کردند اگر بخواهد کاری سطحی و کوچک انجام شود همان بهتر که کار نشود چون هم آبروی خود را بردیم و هم شان رازی را زیر سوال بردیم. دکتر ابوحمزه ابهام زدایی از اتهام الحاد به رازی را نیز یکی از کار هایی دانست که می بایست به صورت شایسته بدان پرداخته شود و جایگاه رازی را نزد قشر مذهبی و دینی جامعه با توجه به ارشادات دکتر مهدی محقق و استاد شهید مرتضی مطهری آن چنان که بوده معرفی نمود، لعاب ترور شخصیت رازی توسط ملاحده اسماعیلیه که تا به حال هم وجود دارد از چهره ایشان زدود. 
توجه به ویژگیهای اخلاقی رازی از اینکه سیستم نظام پزشکی را برای اولین بار به وجود آورد و پزشک در خدمت مردم محروم بود نه پزشک درباری و کریم النفس و خوش خلق و زاهد بودن را مطرح کنیم که الان از نیازهای جامعه ماست. 
ایشان پیشنهاد دادند که حتما بنیاد رازی زیر نظر یکی از ارگانها تشکیل شود که بودجه درخور داشته باشد  و باید طوری به آرامگاه رازی ساخته شود که مردم منطقه به طور مستقیم یا به صورت ضمنی از آن نفع ببرند. در ادامه آقای مهدی دانشیار مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس عنوان داشتند: "در سال 1393 در کنگره رازی که به بهانه و گلایه از تغییر نام خیابان زکریای رازی در شهرری در آستان مقدس با موافقت تولیت آستان برگزار شد و همه فرهیختگان حوزه رازی شناسی کشور در آن حضور داشتند قطع نامه ای صادر شد و در این قطع نام عنوان شد که به جای اسم  خیابان تغییر یافته مکان دیگری را به نام رازی نامگذاری کنند و اقدام به کشف قبر محمد بن زکریای رازی بنمایند. 
از پیامدهای این همایش یکی ارایه مدرک مستدل توسط جناب دکتر جعفر آقایانی چاووشی در باره اینکه رازی  کاشف الکل بوده با دست پیدا کردن به اصل کتاب ترجمه شده رازی به فرانسه در پاریس ،و رونمایی از مجموعه کتابهای مصنفات رازی که توسط دکتر احسان مقدس تحقیق  و در 14 جلد چاپ و منتشر شد،می بود و ازجمله تحقیق کتابخانه ای و میدانی برای کشف مزار رازی ،که با اسنادی که از کتب ری باستان دکتر کریمان و کتاب باقی مانده آثار ری قدیم به دست آمد متوجه شدیم که ایشان به نظر استاد کریمان در منطقه امامزاده شعیب فیروزآباد شهرری  مدفون هستند، واین مساله به تایید بزرگانی چون دکتر مهدی محقق و دکتر پرویز اذکایی رازی پژوهان نامی ایران قرار گرفت.

دانشیار در ادامه صحبت ها خاطر نشان کرد: "استناد به همین مدارک با توجه به تغییراتی که در قبرستان امامزاده شعیب حاصل شده و در عملیات همسان سازی تمام سنگ قبر های باستانی تخریب و منهدم شده و امکان تفحص وجود ندارد می تواند کافی و وافی باشد و در امر احیای آرامگاه رازی تسریع شده و از فرصت سوزی جلو گیری شود. در ادامه نوروز تقی زاده رئیس جدید میراث فرهنگی شهرری با تبریک پدید آمدن این رویداد خجسته در مطرح شدن آرامگاه رازی  اذعان داشتند:" می بایست مطالعالت میدانی برلی تقویت این نظریه انجام شود و با توجه به مستندات جمع بندی و متولی این کار مشخص شود و در کارهایی که در این راستا صورت می گیرد حتما از سازمان میراث فرهنگی استعلام گرفته شود.

"امیر مصیب رحیم پور" رئیس سابق میراث فرهنگی شهرری در این جلسه گفت: به دعوت آقای تقی پور در جلسه حضور دارند و خاطر نشان کردم که قبری مشخصا پیدا نشده و 50 سال کار استاد کریمان مورد غفلت قرار گرفته که خوب است بدان  پرداخته و کاری میدانی صورت پذیرد. ایجاد بنیاد رازی و تشکیل همایشی ملی برای رازی و دعوت از صاحبنظران می تواند نقطه عطفی در پژوهش های رازی شناسی باشد. 
او افزود: "در آینده ای نزدیک با همکاری دانشگاه شهید بهشتی کنگره ای در یاد دکتر حسین کریمان در شهرری برگزار می شود و خوب است که در باره کارهای دکتر کریمان بار دیگر تجدید نظر و دوباره خوانی شود." 
در ادامه غفاری مدیر موسسه مطالعاتی راگا در ادامه اظهار داشت: "ری نباز از به چنین بحث های سازنده ایی دارد. تشکیل کمپین تبلیغاتی بسیار اهمیت دارد که بتوانند این جریان را پر رنگ تر و پخته تر کنند و وجود بنیاد رازی را از اهم کارهایی که در این راستا می باید انجام شود.

ایشان خاطر نشان کردند:" باید زمان بندی مناسب داشته باشیم والا این حرارت هم سرد می شود و موضوع قبر رازی هم به حاشیه رفته و در هیاهوی اجتماعی و سیاسی گم خواهد شد. در سایر کشور ها چون مالزی به دنبال بهانه برای جلب توریسم و بزرگ داشت کشور خود می گردند ولی متاسفانه ما داریم با از بین بردن میراث خود تبر بر ریشه فرهنگی خود می زنیم همین همسان سازی ها که در بقاع متبرکه در جریان است از آستان حضرت عبدالعظیم تا امامزاده شعیب با از بین بردن سنگ قبر های کهن یا جایگزینی کاشی های دست ساز با کارخانه ای بدون توجه به پیامدهای فرهنگی آن بیشترین ضربه را متوجه میراث بر جای مانده از زمان می زند. پر رنگ کردن مفاخر فرهنگی ایجاد جریان گردشگری ارتباط با یونسکو برای پر رنگ کردن مساله رازی از اهم کارهایی است که باید انجام شود.

"ابوالفضل متین فر " کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم  مساله گردشگری درمنطقه قلعه نو و فیروزآباد گفت: "این منطقه هم برای شهرری و هم ورامین بسیار قابل اهمیت است و موجب احیای میراث باستانی این دو شهر کهن خواهد شد. "امید مقیمی" مدیر کتابخانه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم( ع)  هم خاطر نشان کردند: "این اتفاقات جدیدی که در ری درحال وقوع است اتفاقات میمون و مبارکی است و آن را به فال نیک می گیریم چه بسیار از دانش آموزان و ساکنان شهرری که به مدارج بالای علمی و دانشگاهی و اقتصادی و سیاسی می رسند ولی متاسفانه از هویت خود بی اطلاع هستند و این به دلیل این است که ما هیچ کار فرهنگی در خور برای منطقه انجام نداده ایم  انشاالله این روند رو به تغییر باشد. دوسال پیش که مارکوس ریتر از دانشمندان فرانسوی و ایرانشناسان نامی که به ایران مسافرت کرده بود از مجموعه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم بازدید کرد از ایشان پرسیده شد چرا به ایران علاقمند شده اید ؟ در پاسخ بیان کرد چون ایران در کشور های منطقه از چنان اصالت و نقطه ثقلی برخوردار است که سایر کشور ها این گونه نیستند.

کد خبر 585925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha