جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

مردم تهران قدیم طعم بسیاری از غذاهای لذیذ را نخستین بار در سفره‌خانه‌های شهرری چشیدند.

16

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری:  کباب و ریحان و ماست مخصوص از جمله این غذاها بود، حتی قبل از آنکه ماشین دودی تهران را به شهرری وصل کند و مسافران تهرانی را به شهرری بیاورد، افراد زیادی برای زیارت و سیاحت و خوردن کباب و ریحان به وسیله گاری یا پای پیاده خود را به شهرری می‌رساندند و بعد از خوردن نان داغ و کباب داغ معروف اطراف حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در محوطه مصفای باغ طوطی استراحت می‌کردند و تا هوا تاریک نشده با همان وسیله‌ای که آمده بودند به تهران بر می‌گشتند.

  شهرت کباب شاه‌عبدالعظیم(ع) از باز شدن پای ناصرالدین ‌شاه به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) وامامزاده حمزه(ع) سرچشمه گرفته است.ناصرالدین شاه ۸۷ همسر داشت که ۴ نفر از آنها رسمی و بقیه صیغه شاه بودند. وقتی شاه قصد زیارت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) را داشت، پیشخدمت‌های او مجبور بودند روز پنجشنبه به آن منطقه بروند و هزار یا ۲ هزار کباب را بر اساس دستور شاه برای او، همراهان، همسران و خدمه‌ها آماده کنند، کباب‌هایی که همراه با سبزی و ریحان ری سرو می‌شد.

  آن زمان پادوهای کبابی‌ها جلو در دکان می‌ایستادند و زائران را چنان با هیجان به داخل دکان کبابی و خوردن کباب دعوت می‌کردند که زائر فکر می‌کرد این کباب یا نذری است یا صلواتی و به محض وارد شدن قیمت کباب را می‌دید که جلو دیوار روبه‌روی زائر درشت نوشته شده است. از اینجا بود که تعارف شاه‌عبدالعظیمی یک ضرب‌المثل شد.

کد خبر 577791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha