چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی اعلام کرد تاکنون 76 هزار نابینا در کشورمان شناسایی شده‌اند.

کاظم نظم‌ده، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، با اعلام این خبر گفت: «76 هزار و 707 نفر از کسانی که دچار معلولیت بینایی در کشور هستند تاکنون برای دریافت خدمات به سازمان بهزیستی مراجعه کرده‌اند که این سازمان تنها به 34 هزار و 551 نفر سرویس می‌دهد.» بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی 2/4 درصد جمعیت جهان دچار معلولیت‌های گوناگون هستند که بر این اساس سهم ایران از معلولیت‌های گوناگون جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 400 هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود 400 هزار نفر از این جمعیت دچار معلولیت‌های بینایی باشند.
نظم‌ده با این توضیح معتقد است که بسیاری از معلولین کم‌بینا و نابینای کشورمان تاکنون برای دریافت کمک به هیچ سازمان و مؤسسه‌ای مراجعه نکرده‌اند؛ از همین‌رو ما فقط جمعیت کمتر از 80 هزار نفری ثبت شده را در دسترس داریم.نظم‌ده مهمترین عامل بروز نابینایی و کم‌بینایی شدید در کشور را آب مروارید عنوان کرده و گفت: «آمارها نشان می‌دهد که 9/47 درصد اختلالات بینایی در کشور بر اثر بروز بیماری آب مروارید است که امیدواریم با مداخله به‌موقع این مشکل به حداقل برسد.»
وی با تأکید بر این‌که می‌توان از 80درصد کم بینایی‌ها جلوگیری کرد افزود: از میان عوامل بروز ایجاد کم‌بینایی 80درصد قابل درمان است. در واقع 60درصد از این عوامل قابل درمان و 20 درصد دیگر نیز قابل پیشگیری‌اند. به این ترتیب 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری هستند.» معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی درباره خدمات ارائه شده از سوی بهزیستی توضیح داد: «در بحث خدمات تأکید ما بر پیشگیری است. در واقع سازمان بهزیستی به دنبال راه‌کارهایی است که بروز معلولیت‌ها و در این زمینه اختلالات بینایی را کاهش داده و از بین ببرد.»
 نظم‌ده در خصوص اقدامات پیشگیرانه سازمان بهزیستی گفت: «اجرای طرح غربالگری بینایی کودکان زیر 6 سال که همه ساله انجام می‌شود منجر به شناسایی 50 هزار کودک در معرض آسیب‌ بینایی بوده است که این کودکان پس از معرفی به مراکز پیشگیری و درمان و مداخله بهزیستی از خطر نابینایی نجات یافته‌اند.
 می‌توان گفت با این اقدام بهزیستی از بروز 50 هزار نابینایی در کشور جلوگیری کرده است.» گفتنی است بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی حدود 161 میلیون نفر در دنیا دچار اختلال بینایی هستند. از این تعداد 124 میلیون نفر دچار اختلالات کم‌بینایی هستند و 37 میلیون نفر نابینای مطلق هستند.80 درصد نابینایان سن بالای 50 سال دارند و یک میلیون و 400 هزار نفر نابینای زیر 15 سال سن دارند.بر اساس این آمارها در هر 5 ثانیه یک نفر دچار اختلالات بینایی می‌شود.
کد خبر 5768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز