سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از تخریب سینما ایران لاله‌زار، گفت: لاله‌زار با گنجایش ١٠ هزار صندلی بهترین محل برگزاری جشنواره‌های سینمایی است. زندگی فرهنگی هنری، با عریض کردن پیاده‌روها به لاله‌زار نمی‌آید.

سینما ایران در خیابان لاله‌زار

به گزارش همشهری آنلاین، علی اعطا در دویست و شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود به موضوع تخریب سینما ایران لاله‌زار و تخریب این راسته فرهنگی پرداخت و گفت: جایی در میانه تهران تاریخی، گذر آپارات‌هاست. از گوشه شمالی شرقی میدان توپخانه به سوی شمال، خیابان لاله‌زار است، خیابان سینماهای تهران؛ خیابان سینماهای ایران که نه؛ دالان سینماهای محتضر پایتخت. دالان احتضار ۱۸ سینمایی که روزگاری با فعالیت آنها لاله‌زار گذر آپارات‌ها بود و حالا سال‌هاست با تعطیلی این سینماها، لاله‌زار به دالان سینماهایی تبدیل شده که سال‌هاست نفس‌شان به شماره افتاده است. سخن بر سر ۱۸ سینمای این خیابان قدیمی است؛ ۱۶ سینما در لاله‌زار و دو سینما در امتداد آن در لاله‌زار نو.

وی افزود: این روزها، اخبار تلاش برای احیاء لاله‌زار، خبر احتمال صدور پروانه تخریب سینما ایران به عنوان سینمای قدیمی خیابان لاله‌زار، دوستداران فرهنگ و هنر و میراث را نگران کرده است. رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی تخریب و نوسازی سینما ایران و انتشار خبر آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منشاء و مبدأ این نگرانی‌هاست. اگر سینما ایران بر اساس رای دیوان تخریب شود، به گمان من این نقطه آغاز تخریب سریالی سینماهای لاله‌زار خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه لاله‌زار امروز دالان سینماهای رو به احتضار است، خاطرنشان کرد: سینما فاروس یا خورشید نو که در مقابل تئاتر نصر قرار دارد و در سال ۱۳۱۶ احداث شده است، در حال حاضر چشم‌اندازی برای ماندن ندارد. سینما کریستال که در سال ۱۳۲۴ ایجاد شده، توسط مالکین، مسیر تخریب و ساخت مجتمع تجاری را دنبال می‌کند. سینما البرز، سینمای دیگری که در دهه‌های نخستین قرن در خیابان لاله‌زار احداث شده است سینمای دیگری است که وضعیت بهتری از فاروس و کریستال ندارد.

اعطا در بخش دیگر سخنانش گفت: سینماهای محتضر لاله‌زار، ظرفیت و گنجایش ۱۰ هزار صندلی دارد. با مرمت و احیا و با زنده‌سازی این سینماها با گنجایش ۱۰ هزار صندلی، چرا لاله‌زار محل برگزاری جشنواره‌های فیلم نباشد؟ توضیح واضحات است که ایجاد جریان زندگی فرهنگی و هنری راهش عریض کردن پیاده‌روها نیست. بدیهی است که باید کالبد هم با زندگی جاری در آن فضا متناسب باشد. لاله‌زار با مرمت و چهار بنای تاریخی و بازپیرایی جداره‌ها و عریض کردن پیاده‌روها، پذیرای جریان زندگی متناسب با فرهنگ و هنر امروز نخواهد شد.

وی در پایان گفت: فردا و پس فردا سینماهای دیگری با رای دیوان به سراغ ما خواهند آمد و ما همچنان همچون یک پروژه دانشگاهی مشغول عریض کردن پیاده‌روهای لاله‌زار و بازپیرایی جداره‌ها هستیم و ابتکار عملی در برابر آراء الزام به صدور پروانه تخریب نداریم. اگر شهرداری ابتکار عمل را به دست بگیرد و اولا با مذاکره و پیگیری چندجانبه از یک سو با مالکین سینماها و از دیگر سو با مسئولین حوزه فرهنگ، لاله‌زار را مهیای برگزاری جشنواره های سینمایی کنند، زندگی فرهنگی و هنری لاله‌زار به جریان خواهد افتاد.

کد خبر 576411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha