سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

حسین رائد، ناجیه نیسی: سلام و احوالپرسی طالبانی رئیس‌جمهور عراق با ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی، عربی و به ویژه عراقی داشت

خیلی‌ها این اقدام وی را مورد انتقاد قرار داده و تعدادی از شخصیت‌های دولتی و غیر‌دولتی، محاکمه قانونی وی را خواستار شدند.

ما نیز این حرکت طالبانی را محکوم می‌کنیم، ولی این سوال را مطرح می‌کنیم که آیا طالبانی اولین کسی است که به ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی مبادرت کرده است؟ و آیا او از راهی پیروی خواهد کرد که گذشتگان او کردند؟

اگر کمی به عقب برگردیم وتاریخ را مرور کنیم، خواهیم دید که صدام علی‌رغم مانورهای تبلیغاتی ضد‌اسرائیلی‌اش اولین کسی است که اقدام به ایجاد رابطه با اسرائیل کرده است.

اسناد و مدارک به دست آمده از سیاستمداران سابق ثابت می‌کند صدام با رژیم صهیونیستی رابطه داشته یا حداقل تلاش می‌کرده رابطه‌ای را با آن آغاز کند.

در این راستا روزنامه اینترنتی ایلاف در 17 ژوئن 2005 مدارکی را دال بر اینکه ایهود باراک نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در 15 ژوئن 1999 در کاخ سفید با کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا دیدار کرد و پس از مذاکرات از تمام مشاوران خواست تا اتاق را ترک کنند تا مطالبی سری را با کلینتون در میان بگذارد فاش می‌کند.

باراک در این نشست به کلینتون گفت به دو دلیل خواهان انجام مذاکراتی با صدام حسین است. اول به این دلیل که ایران دائما خطری برای منطقه به‌شمار می‌رود و رابطه با عراق که دشمن ایران است می‌تواند برای اسرائیل مفید باشد.

دلیل دوم اینکه تحریک نزدیکی عراق و اسرائیل می‌تواند سوریه را به سمت مذاکراتی مسالمت‌آمیز و قاطع با اسرائیل ترغیب کند. کلینتون نیز با حرف‌های باراک قانع شده و چراغ سبز به او نشان داد. ارتباطات عراق و اسرائیل در یکی از شهرهای اروپا که به نظر می‌رسد لندن باشد صورت گرفت.

البته این اولین ارتباط بین مسئولین عراقی و اسرائیلی نیست در نیمه دهه 90 نیز دیدارهای دیگری مخفیانه در اروپا بین دو طرف انجام شد که سفیر آمریکا در اسرائیل از این مسئله آگاه شده ولی از آنجا که به نظر وی مطلب مهمی نبود، گزارشی از آن به وزارت خارجه آمریکا ارائه نداد.

محمد المشاط سفیر سابق عراق در ایالات متحده نیز مطالبی را در این مورد کشف کرد و در روزنامه الشرق‌الاوسط 29 می ‌2004 منتشر کرد: «برای من دروغ بودن ادعای صدام در حمایت از مسئله فلسطین پس از انتصابم به عنوان سفیر عراق در واشنگتن کاملا آشکار شده است.

قبل از اینکه به واشنگتن بروم، طارق عزیز که وزیر خارجه عراق بود مرا دعوت کرد تا مطالبی از صدام را به من گوشزد کند او در یک کلام گفت هرگز از مسئله فلسطین حمایت نکن و از اسرائیل انتقاد نکن.»

جلال طالبانی نیز در گفت‌وگویی با الشرق‌الاوسط از تلاش‌های نظام سابق در برقراری ارتباط با اسرائیل پرده برداشت.

وی گفت نظام سابق عراق تلاش می‌کرد برای برقراری رابطه با اسرائیل یکی از اساتید دانشگاه هاروارد را واسطه قرار دهد.

این خانم طی جنگ ایران و عراق به کردستان عراق آمده تا در مورد شورشها و انقلاب‌هایی که علیه صدام انجام شد و به شکست انجامید، تحقیق کند.

طالبانی تصریح کرد که استاد دانشگاه هاروارد می‌گوید سازمانی یهودی با وی تماس گرفته و خواسته بودند که به دیدار نزار حمدون سفیر عراق برود. سفیر عراق به دلیل اطلاع از نزدیکی این استاد با اسحاق رابین نخست وزیر سابق اسرائیل ابراز علاقه کرده که با وی دیدار کند.

مدرک دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد صدام معامله‌ای را برای انتقال آب عراق به رژیم صهیونیستی منعقد کرده است.

مدرک دیگر مربوط به لبنان و امین جمیل است که در طی جنگ داخلی لبنان حمایت‌هایی را از رژیم صهیونیستی و صدام دریافت می‌کرد.

در این زمینه یک خبرنگار فرانسوی اعلام کرد که سلاح‌هایی که از عراق به لبنان می‌رفت از اسرائیل می‌گذشت. اسرائیل این سلاح را علیه فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها به کار می‌برد و صدام از این امر اطلاع داشت، ولی محموله‌های اسلحه را توقیف نمی‌کرد.

اسناد و مدارک دیگری وجود دارد که رابطه صدام را با رژیم صهیونیستی ثابت می‌کند.
آیا طالبانی که سالیان درازی با نظام صدام مبارزه کرد راه صدام را برای برقراری این رابطه ادامه خواهد داد؟

همشهری امارات به نقل از سایت عربی الجوار

کد خبر 57414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز