یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

الهام اناری: چهارمین دوره نمایشگاه پوستر اسماء‌ الحسنی همزمان با ماه مبارک رمضان، در خانه هنرمندان ایران و موزه هنرهای معاصر تهران برپا می‌شود.

گالری‌های خانه هنرمندان ایران همانند هر سال به ارائه آثار بخش مسابقه اختصاص دارد که زمان افتتاح آن ۹ شهریور ماه است.

همچنین مروری بر آثار ۴ دوره نمایشگاه که شامل ۴۰۰ پوستر تایپو‌‌گرافی اسماء الحسنی است عنوان نمایشگاهی است که در موزه هنرهای معاصر تهران برپا می‌شود و زمان افتتاح آن ۲۶ مرداد ماه مصادف با نیمه شعبان و میلاد امام زمان عج خواهد بود.

سومین دوره این نمایشگاه در سال گذشته در خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در مصلای تهران و باغ موزه تهران برگزار شد.

علی وزیریان، رئیس چهارمین دوره نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی در پاسخ به این سؤال که چرا امسال تعداد مکان‌های برگزاری نمایشگاه کاهش یافته است می‌گوید:« اتفاقا در این دوره نمایشگاه را وسیع‌تر از دوره‌های پیشین برگزار می‌کنیم به این دلیل که در چهارمین دوره از نمایشگاه پوستر اسماء‌الحسنی برای اولین بار بخشی را به مرور آثار اختصاص داده‌ایم.

مناسبت‌‌ترین مکان برای این بخش نیز موزه‌های هنرهای معاصر است. در این بخش 400 اثر متعلق به هر ۴ دوره این نمایشگاه را در معرض دید عموم قرار می‌دهیم.

مکان اصلی برگزاری این نمایشگاه، خانه هنرمندان است که البته در کنار آن هر ساله تقاضاهایی از برخی مکان‌های فرهنگی دیگر نظیر نمایشگاه قرآن یا باغ موزه داشتیم که آنها در دوره‌های مختلف به مکان‌ برگزاری نمایشگاه اضافه شده‌اند.»

آثاری که در بخش مرور به نمایش درمی‌آیند تقریبا کل آثاری هستند که به نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی در ۴ دوره برگزاری راه پیدا کرده‌اند.

وزیریان تازگی آثار ارائه شده به این نمایشگاه را از دلایل گنجاندن بخش مرور آثار در این دوره عنوان می‌کند و می‌گوید: «نمایشگاه پوستر اسماء‌الحسنی، متفاوت از دیگر نمایشگاه‌هاست به این دلیل که موضوع نمایشگاه مشخص است؛ بنابراین آثاری که پیش از این در نمایشگاه‌های دیگر حضور داشته‌اند نمی‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند.

به خاطر مشخص بودن موضوع، هنرمندان نمی‌توانند آثاری را که برای همه بی‌ینال‌های هنری ارسال می‌کنند به ما ارائه دهند. بکر و جدید بودن این آثار باعث شد تصمیم بگیریم آنها را در بخش مرور به نمایش بگذاریم.»

بدون محدودیت

سال گذشته تعداد اسماء محدود شده بود و هنرمندان برای راه یافتن به بخش داوری باید روی «ارحم الراحمین»، «احکم الحاکمین»، «احسن الخالقین»، «خیرالرازقین»،
«ذوالجلال والاکرام»، «مالک الملک»، «ذوالفضل العظیم»، «رفیع الدرجات»، «عالم‌الغیب والشهاده» و «اهل التقوی» کار می‌کردند اما امسال این محدودیت برداشته شده است.

به گفته وزیریان این محدودیت باعث شده بود سال گذشته آثاری که کیفیت بالایی داشتند اما این مسئله را رعایت نکرده بودند در بخش خارج از مسابقه داوری شوند که این مسئله خوشایند داوران نبود، به همین دلیل این محدودیت برداشته شد.

مسئولان برگزاری نمایشگاه پوستر اسماء‌ الحسنی بعد از اولین دوره برگزاری، قصد داشتند آن را بین‌المللی کنند اما امسال که چهارمین دوره آن برگزار می‌شود، هنوز بین‌المللی نشده است.

رئیس نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی در این مورد می‌گوید: «متأسفانه اسپانسر‌های برگزاری این نمایشگاه تا به حال همکاری مطلوبی در این زمینه نداشتند. من مکاتبات و تقاضاها را از بهمن ماه سال گذشته آغاز کردم اما به‌دلیل تغییر مدیریت‌ها هنوز جواب قطعی به من نداده‌اند و من هنوز منتظر پاسخ معاونت فرهنگی هنری شهرداری هستم. بین‌المللی شدن این نمایشگاه به‌دلیل هزینه‌های بالا، به مساعدت مسئولان نیاز دارد.»

نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی ابتدای برگزاری با عنوان دو‌سالانه آغاز به کار کرد ولی استقبال گسترده از این نمایشگاه باعث شد آن را به‌صورت سالانه برگزارکنند.

به گفته وزیریان حجم آثار ارسالی به این نمایشگاه آ نقدر زیاد است که به راحتی می‌توان آن را به‌صورت سالانه برگزار کرد.

بدون جایزه جدید

امسال هیچ جایزه جدیدی به نمایشگاه اضافه نشده است. در این دوره از نمایشگاه به نفر اول ۳۰ میلیون ریال به همراه دیپلم افتخار به نفر دوم ۲۰ میلیون ریال به همراه لوح تقدیر و به نفر سوم یک میلیون ریال به همراه لوح تقدیر تعلق می‌گیرد، همچنین ۵ جایزه نقدی ۲ میلیون ریالی به برگزیدگان نمایشگاه به‌عنوان استعدادهای نو به همراه تقدیرنامه اهدا می‌شود.

مهلت ارسال آثار به چهارمین نمایشگاه سالانه تایپو‌‌گرافی اسماء الحسنی نیز تا آخر تیر‌ماه تمدید شده است.

گفتنی است برگزاری نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی تا به حال در هیچ کشور دیگری تجربه نشده است. برخی از نمایشگاه‌ها بخش تایپوگرافی پوستر دارند ولی هیچ‌یک به‌صورت مستقل به این شاخه نمی‌پردازند. حروف نگاری اسماء مبارکه برای اولین بار در این نمایشگاه به شکل مستقل مورد داوری قرار گرفت.

وزیریان معتقد است نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی مستقل از دو سالانه گرافیک و
 دو سالانه جهان اسلام که در کشور ما به‌صورت رقابتی برگزار می‌شوند، هویت مشخصی دارد.

داوران چهارم

فرزاد ادیبی، مدرس و طراح گرافیک؛ صداقت جباری خوشنویس، مدرس و طراح گرافیک؛ عبدالمجید حسینی  مدرس، نویسنده و منتقد در حوزه هنرهای تجسمی؛ مهدی سعیدی، مدرس و طراح گرافیک؛ سیدعلی میرفتاح، طراح گرافیک و منتقد هنری، چهارمین دوره نمایشگاه سالانه پوستر اسماء الحسنی را داوری می‌کنند.

این دوره از نمایشگاه با حمایت معاونت هنری و مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین همکاری موزه هنرهای معاصر تهران، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی و خانه هنرمندان با سازماندهی سایت اینترنتی تودی پوستر برگزار می‌شود.

کد خبر 57214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز