یکی از اقداماتی که مدیریت شهری برای ایجاد جلوه‌های بصری در شهر بر آن تأکید دارد، استفاده از رنگ در شهر است.

كوچه نورايي

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: اهداف اصلی این اقدام برای خارج کردن شهر از حالت سیاه و سفید و خاکستری و مزین کردن آن به رنگ‌های شاد و زنده است. از همین رو، مدیریت شهری منطقه ۸ هم با تکیه بر هدف «استفاده از رنگ در شهر» دست به کار شده و یکی از کوچه‌های قدیمی در محله سبلان با استفاده از رنگ‌های شاد رنگ‌آمیزی شده است. البته پیش از این اقدام، جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد تا در نهایت مدیریت شهری تصمیم بر اجرای پروژه رنگ‌آمیزی کوچه نورایی گرفت. اکنون حال و هوای این کوچه به قدری زیبا شده که می‌طلبد حتی در این هوای سرد پاییزی هم سری به آن بزنیم. کوچه نورایی در خیابان سبلان شمالی و ناحیه ۳ واقع شده است. تغییر ظاهر این کوچه در روحیه اهالی تأثیر بسزایی داشته و چون در این کوچه نوسازی صورت نگرفته، رنگ‌آمیزی دیوارها به‌عنوان گزینه جایگزین پیشنهاد شده است.  

پیدا کردن کوچه نورایی کار چندان سختی نیست. بیشتر اهالی محله سبلان این معبر را می‌شناسند. بعد از ورود به خیابان سبلان شمالی، پس از چند دقیقه پیاده‌روی وارد کوچه نورایی می‌شویم؛ کوچه‌ای که زیبایی آن توجه خیلی‌ها را در منطقه ۸ به خود جلب کرده و شهروندان بسیاری برای گرفتن عکس یادگاری از محله‌های دیگر منطقه به این کوچه می‌آیند.

مساحت زیادی از دیوارهای کوچه با چند رنگ شاد رنگ‌آمیزی شده است. در فواصل مختلف این کوچه گلدان‌های دیواری رنگی با دقت هرچه تمام نصب شده است. در بدو ورود به کوچه، پیرمردی با قامت خمیده اما لبخند زنان به استقبال‌مان می‌آید و می‌گوید: «به کوچه رنگی ما خوش آمدید.» سلام و احوالپرسی‌اش به گونه‌ای است که انگار چند سال است ما را می‌شناسد. کمی جلوتر می‌رویم. بانویی که سن کامل دارد در خانه کلنگی‌اش را باز می‌کند و با آبپاش، گلدان دیواری را که در سمت چپ سر در خانه‌اش نصب شده آب می‌دهد و مقداری از آب باقی مانده را هم جلو درب منزلش می‌ریزد و زیر لب می‌گوید: «آب روشنی می‌آورد.»

  • رنگ‌آمیزی به جای نوسازی

شرایط نوسازی و تجمیع املاک کلنگی در همه محله‌ها به‌ویژه در بافت‌های فرسوده فراهم نیست. در این شرایط رنگ‌آمیزی و ایجاد جلوه‌های بصری در محله‌هایی با بافت فرسوده و کوچه‌های کم‌عرض می‌تواند باعث ایجاد روحیه نشاط و شادابی شود. از طرفی بارقه‌هایی از نو شدن را به ارمغان بیاورد.

«مهناز استقامتی» شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «اجرای رنگ‌آمیزی در کوچه نورایی واقع در خیابان سبلان شمالی از این جهت انجام شد که این کوچه عرض کمی دارد و هیچ‌گونه نوسازی و تجمیعی در آن انجام نشده و به همین دلیل برای اجرای طرح رنگ‌آمیزی مناسب بود.» استقامتی به متراژ رنگ‌آمیزی شده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در طرح نوسازی کوچه نورایی، تعداد ۱۵ ملک کلنگی به متراژ حدود ۷۰۰‌مترمربع رنگ‌آمیزی شد که از ۱۰ رنگ مختلف به میزان حدود ۲۵۰‌کیلو گرم استفاده شده است.»

  • ایجاد آرامش برای ساکنان

استفاده از رنگ در منطقه ۸ فقط محدود به کوچه نورایی نمی‌شود بلکه نقاط مختلف این منطقه با بهره‌گیری از هنر نقاشی بازپیرایی شده‌اند. استقامتی درباره رنگ‌آمیزی نقاط مختلف منطقه ۸ می‌گوید: «ما نقاط مختلف منطقه را که نیاز به ایجاد جلوه‌های بصری و بازپیرایی دارد شناسایی کردیم.

البته بیشتر این نقاط در بخش غربی منطقه شناسایی شده و رنگ‌آمیزی و نقاشی دیواری در بوستان محله زرکش، جداره‌های میدان قمربنی‌هاشم(ع)، خیابان‌های کرمان، شهید مدنی، گلشن دوست و دماوند انجام شده است.»

او می‌گوید به ایجاد آرامش و نشاط برای اهالی به‌عنوان یک وظیفه می‌نگرد: «رنگ‌آمیزی کوچه‌ها و معابر مختلف با هدف ایجاد آرامش برای ساکنان در منطقه در حال انجام است و این موضوع به‌عنوان یک وظیفه برای مدیریت شهری در نظر گرفته می‌شود که شهر را برای شهروندان بیاراید. من و همکارانم هم در صدد هستیم فضای کسالت بار و دلمرده برخی از کوچه‌ها را که شرایط نوسازی ندارند، تغییر بدهیم و با رنگ‌های شاد به آنها جلوه تازه‌ای بدهیم.»

  • تغییر حال و هوای محله با پروژه‌های کوچک مقیاس

شهر زنده است و پویا و هر روز باید به فکرش باشیم؛ برای نگهداشت آن تلاش کنیم و شهرداری تهران در تمام شبانه‌روز پای کار است و برای حفظ این پویایی تلاش می‌کند.

«معصومه حیدری پارسا» مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۸ با یادآوری این موضوضوع، می‌گوید: «خوشبختانه اجرای رنگ‌آمیزی در کوچه نورایی نتیجه بسیار خوبی داشت و این موضوع را می‌توان از بازتاب مثبت نظرات شهروندان دریافت. پروژه رنگ‌آمیزی کوچه نورایی شاید چندان زمانبر نبوده و پروژه کوچکی به نظر برسد اما همین پروژه کوچک یا در واقع بهتر است بگوییم پروژه کوچک مقیاس تغییرات فراوانی در نما و ظاهر کوچه نورایی ایجاد کرده است. در واقع باید گفت با پروژه‌های کوچک مقیاس گامی بزرگی در تغییر ظاهر محله‌ها می‌توان برداشت تا محله ‌از فضای خاکستری به فضای رنگی تبدیل شود.»

  • عکس یادگاری با در و دیوار رنگی

«دینا محمدی» یکی از ساکنان کوچه نورایی، در خصوص استقبال شهروندان منطقه از اقدام شهرداری در رنگ‌آمیزی کوچه نورایی می‌گوید: «اوایل تصور می‌کردیم اگر فضای کوچه رنگ‌آمیزی شود، جلوه زیبایی نداشته باشد اما وقتی کار رنگ‌آمیزی به پایان رسید دیدیم نتیجه خوب شد. حالا در این روزهای پاییزی که گاهی عصر هنگام نم باران هم می‌زند، می‌شود در کوچه قدم زد.

هرچند کرونا برایمان دل و دماغی باقی نگذاشته اما باز هم دیدن فضای رنگی کوچه و نم باران از پشت شیشه پنجره خالی از لطف نیست.» او به شهروندانی که از محله‌های دیگر برای گرفتن عکس یادگاری به این کوچه می‌آیند اشاره می‌کند ومی‌افزاید: «شاید باورتان نشود اما در طول هفته اهالی این کوچه میزبان شهروندانی هستند که از نقاط مختلف منطقه ۸ برای گرفتن عکس یادگاری با در و دیوار رنگی و گل و گلدان‌های زیبا به این کوچه می‌آیند.» 

۱۵ ملک کلنگی در کوچه نورایی رنگ‌آمیزی شده‌اند.  

۷۰۰ متر مربع متراژ مساحت املاکی است که در کوچه نورایی در و دیوار آنها رنگ‌آمیزی شده است.  

۲۵۰ کیلوگرم رنگ در رنگ‌آمیزی کوچه نورایی استفاده شده است.

کد خبر 570825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha