شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

زهرا خدایی: روز یکشنبه ولادیمیر پوتین و یولیا تیموچنکو نخست‌وزیران روسیه و اوکراین با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کردند

پس از موضوع تأمین گاز و پیوستن اوکراین به ناتو، مسئله آینده پایگاه روسی سباستوپل یکی دیگر از موضوعات چالش‌برانگیز در روابط میان دو طرف است.

از همین رو مجموع عوامل مذکور از دلایل اصلی ملاقات میان دو طرف بود. جدای از مسائل داغ مطروحه میان دو کشور اعم از قیمت گاز، تمایل اوکراین برای الحاق به ناتو و یا آینده پایگاه دریایی روسیه، ملاقات طرفین با توجه به اهمیت دو کشور و نقش کلید آنها در منطقه امری قابل پیش بینی بود.علیرغم اینکه پوتین دیگر رئیس‌جمهور روسیه نیست اما وی همچنان مرد قدرتمند این کشور است.

یولیا تیموچنکوی مردمی نیز در حال مبارزه قدرت با رئیس‌جمهور اوکراین، ویکتور یوشنکوست و این احتمال وجود دارد که روزی وی سکان قدرت را در اوکراین در دست گیرد.

پوتین در این ملاقات کوتاه ضمن قدردانی از تلاش‌های همتای اوکراینی خود در راستای جبران بدهی‌های گازی معوقه اوکراین اعلام کرد علیرغم اینکه گفت‌وگوها در خصوص قیمت گاز همچنان ادامه دارد اما  قیمت گاز واگذاری به کیف به مرور زمان قیمت گاز در اروپا را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

خانم تیموچنکو نیز در مقابل خبرنگاران اعلام کرد توافق در خصوص محل پایگاه نظامی دریایی سباستوپل در روسیه تا سال 2017 با همان علامت روسی باقی مانده و مورد احترام اوکراین است.

گفتنی است طی روزهای اخیر شایعات زیادی در مطبوعات اوکراین وجود داشت مبنی بر اینکه تیموچنکو قصد دارد پایگاه دریایی سباستوپل را در مقابل کسب امتیازاتی از رو‌س‌ها در زمینه گاز مبادله کند.

بازی کلمات
بدون شک آخرین حرف روسیه تنها پایگاه دریایی سباستوپل و حفظ موقیعیتش در آن منطقه نبود. شاید بتوان گفت که هدف و تلاش روسیه منصرف کردن کیف از الحاق به ناتوست.

نشانه‌ای که می‌توان در صحت این امر و استراتژی روسی در این زمینه مثال زد اظهارات یوری لوچکف شهردار مسکو در مراسم دویست و بیست و پنجمین سالگرد ناوگان روسی در دریای سیاه بود. او در این مراسم بر حق مسلم روسیه در حفظ این ناوگان تاکید کرده و اعلام کرد که روسیه داشتن این پایگاه را حق خود می‌داند.

وی در حالی‌که اعلام میکرد سباستوپل جزء راضی داده شده از سوی خروشچف به اوکراین در سال 1954 نیست، گفت: "به نظر می‌رسد که این مسئله همچنان حل نشده باقی‌مانده است اما ما آن را به نفع دولت روسیه حل می‌کنیم، پایگاه دریایی سباستوپل حق مسلم روسیه است ."

لوچکف با یادآوری خشم کیف از روسیه و همچنین امتناع این دولت از ورود وی به خاک اوکراین افزود: "من هیچگاه گسست میان روسیه و اوکراین را نخواسته‌ام اما دوست دارم که حقایق را در این زمینه بگویم."

از مدت‌ها پیش جنگ و درگیری لفظی میان مقامات دو طرف وجود داشته و دارد. بدون آنکه تلاشی در جهت از بین بردن شک و تردید صورت گیرد روس‌ها از ممانعت اوکراین در راه دادن برخی از وزرای روسی به خاک این کشور  به خشم آمده‌اند.

ریاست جمهوری اوکراین نیز به نوعی از فشارهای روسیه که سبب برانگیختن تنش‌ها در خصوص مسئله سباستوپل و بلوکه کردن حضور اوکراین در ناتو  صورت می‌گردد بسیار نگران است.

لازم به یادآوری است که در ماه آوریل سال جاری روسیه موفق شد تا در بخارست با اعلام اینکه که پیوستن اوکراین به ناتو جدایی و شکاف عمیقی را میان روسیه و غرب بوجود خواهد آورد، آلمان و فرانسه را متقاعد کند تا در مقابل این تصمیم مخالفت کنند.

در حالی‌که تیموچنکو وارد جنگی فرسایشی علیه رئیس‌جمهور یوشنکو شده است، آیا وی برای دیون معوقه خود به شرق اطمینان‌هایی در این خصوص به پوتین داده است؟ برخی از کارشناسان با ذکر این نکته که تیموجنکو و سیاست‌های وی در خصوص پیوستن به ناتو همیشه بسیار محتاطانه بوده و همواره بر اهمیت برگزاری رفراندوم تاکید می‌کند، این احتمال را دور از نظر نمی‌دانند.

در حالی‌که اکثریت مردم اوکراین مخالف این پروژه هستند، نزدیکی وی به مسکو تا حدی روس‌ها را اقناع نموده است.

همشهری امارات به نقل از فیگارو

کد خبر 57032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز