همشهری آنلاین: اردن و کانادا یادداشت تفاهمی امضا کردند که زمینه را برای موافقتنامه هسته‌ای که اواخر سال جاری امضا خواهد شد فراهم می‌کند

 به گزارش  واحد مرکزی خبر از تهران، از خبرگزاری فرانسه از امان،‌ خالد طوقان رئیس سازمان انرژی اتمی اردن،‌ کین پترونیک رئیس سازمان انرژی اتمی کانادا و رونالد دیموان رئیس شرکت ا س. ان. سی با حضور مارگارت هوبر سفیر کانادا در اردن،‌ این یادداشت تفاهم را امضا کردند.

طوقان به خبرگزاری اردن پترا گفت این یادداشت تفاهم،‌ فنی است و بر اساس آن کانادا به اردن در مطالعه فواید اقتصادی راکتور هسته ای کاندو و مشخص کردن عناصر اصلی آن برای توسعه ساختارهای زیر بنایی کمک خواهد کرد.

وی افزود اردن هم اکنون با سه شرکت جهانی متخصص در تولید اورانیوم مذاکره و پیش بینی می کند تا پایان تابستان امسال توافقنامه آغاز مطالعات صرفه اقتصادی تولید اورانیوم از مرکز اردن امضا تا تولید آن در سال 2012 آغاز شود.

وی پیش بینی کرد اردن در سال 2016 از اولین نیروگاه اتمی خود انرژی برق تولید کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی کانادا هم بر اهمیت این یاددشات تفاهم تاکید کرد.
این راکتور 750 مگاواط انرژی برق تولید خواهد کرد.

اواخر مه خالد طوقان گفته بود امان اواخر سال جاری پیشنهادهای خود را برای احداث اولین نیروگاه هسته ای برای مقاصد مسالمت امیز مطرح می‌کند.

طوقان افزود یک شرکت فرانسوی مایل به این کار از اردن دیدن کرده و اماکن پیشنهادی را برای احداث اولین نیروگاه هسته ای اردن با توجه به اینکه این محل مقتضیات علمی باشد بررسی کرده است.

برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه و صلاح بشیر همتای اردنی وی اواخر مه یک توافق نامه همکاری هسته‌‌ای امضاء کردند.

این توافق در چارچوب کلی همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی هسته‌ای غیر نظامی به امضاء رسید.

اردن که تصمیم دارد برنامه هسته‌ای خود را توسعه بخشد، پیش از این نیز توافق نامه هایی مشابه با امریکا به امضاء رسانده است و قرار است توافق نامه هایی نیز با کانادا، چین و کره جنوبی امضاء کند.

پارلمان اردن در سال دو هزار و هفت قانونی را به تصویب رساند که مطابق با آن، از انرژی هسته ای می توان در تولید برق و شیرین سازی آب استفاده کرد. اردن امیدوار است بتواند تا سال دو هزار و پانزده نخستین نیروگاه هسته ای خود را بسازد.

این کشور که نود و پنج درصد از نیازهای انرژی خود را وارد می کند، یکی از ده کشور فقیر جهان در مورد بهره داشتن از منابع آب شیرین است.

طوقان افزود کمیسیون مشترکی بین اردن و فرانسه این موافقت نامه را مدیریت
می کنند و طی یک ماه آینده پروتوکل اجرایی بین دو طرف برای اجرای این موافقت نامه امضا خواهد شد.

رئیس سازمان هسته ای اردن ابراز امید واری کرد انرژی هسته ای 30 درصد حجم انرژی تولیدی در این کشور را تا سال 2030 دربربگیرد. اردن 95 درصد نیازهای انرژی خود را وارد می‌کند.

یازده مه هفت کشور عربی اعلام کردند درباره طرحی برای افزایش منابع انرژی خود در منطقه با استفاده از انرژی هسته ای به توافق رسیده اند.

مقامات انرژی از کشورهای سوریه، لبنان، عراق، عربستان، یمن، اردن و امارات عربی متحده در این نشست حضور داشتند.

کد خبر 56396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز