شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: ظهر امروز با باز شدن درهای حوزه‌های امتحانی کنکور به روی دانش‌آموزان رشته انسانی، پرونده کنکور 87 با تمام اضطراب‌ها و تشویش‌هایش بسته شد.

 پدرها و مادرها نیز از وسط خیابان‌ فرش شده از بروشور‌ها و تبلیغات کنکور 88 به سمت بچه‌ها رفتند تا با آغوش کشیدن آنها اندکی از استرس آنها بکاهند. اضطرابی که در این مدت حتی وجود آنها را نیز فراگرفته بود و با بست نشستن پشت درهای حوزه‌ها و دعاهای زیرلب سعی می‌کردند تا شاید کمی خود را آرام کنند.

اواسط مرداد، نام 800 هزار داوطلب از میان بیش از یک میلیون و 400 هزار نفری که در کنکور 87 شرکت کرده‌اند به روی سایت سازمان سنجش می‌‌آید تا معلوم شود چه کسانی مجاز به انتخاب رشته‌اند. قرار است این افراد در مجموعه نظام آموزش عالی کشور مانند دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، جامع علمی ـ کاربردی، آزاد، غیرانتفاعی و مراکز و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام کنند.

همه ضد‌متقلب

البته شاید اضطراب شدید خانواده‌ها وقتی که می‌دانند از هر 3 داوطلب، 2 نفر روی صندلی دانشگاه می‌نشینند اندکی عجیب به‌نظر برسد؛ ولی این حقیقت تلخی است که سایه غول کنکور تنها برای مدتی کوتاه از خانه‌ها کم می‌شود، چون از هفته اول مرداد که جواب آزمون به سایت سازمان سنجش می‌آید، باز باید شاهد اشک‌ها و لبخند‌های تکراری باشیم.
اشک‌هایی که همیشه دوست دارند تقصیر را به گردن عاملی بیرونی بیندازند و شکست در این ماراتن علمی را توجیه کنند. اینجاست که بحث تقلب داغ می‌شود و سازمان سنجش مجبور است برای آرام کردن اوضاع، هزینه بپردازد و از نهادهای امنیتی کمک بخواهد و نرم‌افزار تقلب‌یاب طراحی کند تا حق‌ به‌ حق‌دار برسد.

کنکور امسال در حالی برگزار شد که مسئولان سازمان سنجش امسال در اقدامی نوین، در مکان قرنطینه کنکور را به روی خبرنگاران باز کردند تا نمایندگان افکار عمومی از نزدیک شاهد تدابیر شدید امنیتی کنکور باشند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز هر سال باید به این پرسش تکراری جواب بدهد که امنیت سؤال‌ها چگونه تامین می‌شود. جالب اینجاست که هر سال، سازمان سنجش طرحی نو در‌می‌اندازد تا آسایش داوطلبان محفوظ بماند. دکتر زاهدی در رابطه با سلامت کنکور و امنیت سؤالات امسال می‌گوید:«تایید و تاکید می‌کنم که امنیت قرنطینه‌ها و مسیر حمل سؤالات به خوبی حفظ شده و کنترل حوزه‌ها به شدت در حال انجام است و علاوه بر وزارت علوم، وزارت اطلاعات نیز بر امنیت کنکور نظارت دارد.»به گفته وزیر علوم، بسته‌های سؤالات به‌صورت چند لایه پلمب شده است که آخرین لایه در جلسه آزمون باز می‌شود و امکان ندارد سؤالی قبل از جلسه امتحان از بسته‌ها خارج شود.

نگرانی برای سرنوشت 4 ساعته

این اضطراب کنکور با بعضی‌ها چنان می‌کند که مپرس! به‌طوری‌که به گفته اورژانس تهران به وضعیت 2 نفر از داوطلبانی که به‌دلیل اضطراب و ضعف جسمانی دچار مشکل شده‌‌اند، رسیدگی کرده است. پس باید تدبیری اندیشید.

معاون سازمان سنجش در این رابطه می‌گوید:«در تمام حوزه‌های امتحانی بزرگ برگزارکننده کنکور، پزشک مستقر است و در حوزه‌های کوچک‌ نیز با اورژانس هماهنگ شده است تا درصورت بروز مشکل به امدادرسانی داوطلبان کنکور بپردازند.»به گفته ابراهیم خدایی، در تعدادی از دانشگاه‌های برگزار‌کننده کنکور برای راحتی داوطلبان از جلوی در ورودی تا سالن برگزاری کنکور، سرویس در اختیار داوطلبان قرار داده شد تا با آرامش بیشتری در جلسه کنکور شرکت کنند.

مشکل البته کمی فراتر از این حرف‌هاست؛ چون قرار است متأسفانه سرنوشت آیندهِ داوطلبان در عرض 4 ساعت رقم بخورد، پس باید همه‌چیز جور باشد. بنابراین مشکلات کوچک هم می‌تواند تو را از در دانشگاه دور کند.

به همین خاطر حتی لنگیدن صندلی یک داوطلب و یا در مکان نامناسب قرار گرفتن او می‌تواند بسیار مخرب باشد. امری که هرچند در دانشگاه‌هایی که حوزه شده‌اند کمتر دیده می‌شود، اما در برخی مراکز آموزشی و دبیرستان‌هایی که تبدیل به حوزه‌ امتحانی شده‌اند چندان جدی گرفته نمی‌شود و به‌نظر می‌رسد دیگر نهادها نیز باید به کمک سازمان سنجش بیایند و محیط‌های مناسبی را برای امتحان کنکور در نظر بگیرند.

کد خبر 56328

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز