گروه سلامت: ششمین جلسه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی پس از ماه‌ها وقفه، با موافقت معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود.

درحالی که بسیاری از کارشناسان درباره وظایف آن و نیز ضمانت اجرای مصوبات آن،  سؤالاتی را مطرح می‌کنند.

داستان شورای‌عالی سلامت-  شورایی که تاکنون و در ۲ دوره دولت، تنها ۵ بار تشکیل جلسه داده است- به سال ۸۳ بر می‌گردد.

زمانی که به استناد بند الف ماده ۸۴ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، قرار شد شورایی با ریاست رئیس‌جمهوری، دبیری وزیر بهداشت و با عضویت ۱۵ وزیر و رئیس سازمان‌های مرتبط با مباحث سلامت و امنیت غذایی تشکیل شود.

بر همین اساس، آبان ماه ۸۴ بالاخره مقدمات تشکیل اولین جلسه فراهم شد و مصوبات اولین جلسه، تشکیل سازمان غذا و دارو برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در زمینه مواد غذایی و توزیع مناسب یارانه مواد غذایی بود.

سازمانی که هنوز پس از گذشت ۳ سال خبری از آن نیست.

دومین و سومین جلسه این شورا نیز در سال ۸۴ برگزار شد. در دومین جلسه طبق ماده ۸۷ قانون برنامه چهارم توسعه، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‏های ذی‌ربط مکلف شدند تا برنامه چهارم برنامه‏های جامع کاهش رفتارهای جنسی پرخطر، کاهش خطرات و زیان‏های فردی و اجتماعی اعتیاد، پیشگیری و درمان بیماری ایدز و نیز برنامه کاهش بار بیماری‏های روانی را تدوین و به اجرا درآورند.

در اواخر سال ۸۴ شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سومین جلسه خود تصویب کرد که روغن‌های سالم جایگزین روغن‌های مضر شود  و این آخرین جلسه شورای عالی سلامت در دولت هشتم بود.

اما با آغاز به کار دولت نهم، بیش از ۸ ماه طول کشید تا دولت تصمیم به برگزاری این شورا بگیرد؛ آن هم در شرایطی که نظر دولت جدید، ادغام شوراهای این‌چنینی و حذف موازی‌کاری بود.

در چهارمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که به ریاست محمود احمدی‌نژاد تشکیل شد، بر استفاده‌ هر چه بیشتر از ظرفیت گسترده‌ صدا و سیما برای ارائه‌ آموزش‌های عمومی در راستای افزایش شاخص‌های مربوط به سلامت عمومی تاکید شد.

در این جلسه، همچنین با بررسی میزان قند و شکر مصرفی در کشور و ضررهای مصرف زیاد این محصول مقرر شد نسبت به تهیه برنامه جایگزینی محصولات مشابه و بی‌ضرر مثل کشمش و خرما در مصارف روزمره‌ عمومی اقدام شود.

مصوبه دیگر این جلسه،  ممنوعیت فروش جوش شیرین به نانوایی‌ها بود تا همه نانوایی‌های کشور از خمیر مایه استفاده کنند.

در پنجمین جلسه شورای عالی سلامت نیز که مهرماه ۸۶ برگزار شد، اعضای جلسه به بررسی وضع غنی‌سازی آرد در کشور، طرح کاهش ضررهای مصرف روغن نباتی و نوشابه‌های گازدار و همچنین واردات مواد خوراکی پرداختند.

در  جلسه مذکور شورای عالی سلامت، با دستور رئیس‌جمهوری مقرر شد برای کاهش ضررهای مصرف روغن نباتی در کشور، کمیته‌ای با عضویت وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنایع و معادن و بازرگانی برای تجدید نظر در استانداردهای تولید روغن نباتی تشکیل شود.

شورای عالی سلامت همچنین مقرر کرد برای کاهش ضررهای مصرف نوشابه‌های گازدار ضمن اطلاع رسانی گسترده به مردم درباره مضرات این نوشابه‌ها، در ادارات و دستگاه‌های دولتی، سایر مواد خوراکی بی‌ضرر جایگزین نوشابه‌های گازدار شود، ضمن این که مؤسسات و ادارات دولتی موظف به استفاده ازروغن‌های مایع و نمک تصفیه شده یددار برای طبخ غذا شدند.

در مصوبات این جلسه همچنین بر ممنوعیت مصرف دخانیات در فضای بسته تاکید شد؛ مسئله‌ای که در قانون جامع مبارزه با دخانیات بر آن تاکید شده بود.

و حالا قرار است ششمین جلسه تشکیل شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی برگزار شود درحالی‌که کارشناسان می‌گویند نگاهی به مصوبات جلسات گذشته نشان می‌دهد بسیاری از این مصوبات به‌طور کامل اجرا نشده است.

به‌عنوان مثال، مدیر کل سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از اجرایی نشدن بخش‌نامه منع توزیع نوشابه در ادارات خبر داد و گفت: با تنزل جایگاه دفتر بهبود تغذیه در وزارت بهداشت، توجه به تغذیه سالم مردم در سطح ملی کمرنگ شده است، به‌طوری که اکثر ادارات دولتی بخشنامه منع توزیع نوشابه‌های گازدار قندی را اجرا نمی‌کنند.

او همچنین با اشاره به این که اجرای طرح ملی غنی سازی آرد با آهن و فولیک اسید نیز در نیمی از استان‌ها متوقف شده است، ادامه داد: این سهل‌انگاری‌ها وزارت بهداشت را مجبور به صدور بخش‌نامه‌های جدید کرده است.

کد خبر 55771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز