آرزو رستم زاد: بعد از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام وعده‌های مسئولان درباره حذف عوارض خروج ایرانیان خارج از کشور، تحقق پیدا کرد

بر این اساس، از این پس، ایرانیان مقیم خارج، در صورت برخورداری از شروط ذکر شده در قانون، موظف به پرداخت عوارض خروج نیستند.

این اقدام از سوی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک و بر اساس پیشنهاد شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، در راستای تسهیل رفت و آمد ایرانیان مقیم خارج کشور انجام گرفت. بر این اساس، آن عده از اتباع ایرانی که اقامت آنها در خارج از کشور در گذرنامه توسط نمایندگی قانونی تصریح شده باشد، از پرداخت عوارض خروج معاف می‌شوند.

پیش از این، همه افرادی که از مرزهای ایران خارج می‌شدند باید برای هر بار خروج از مرزهای هوایی کشور 25 هزار تومان و برای هر بار خروج از مرزهای زمینی و دریایی 5 هزار تومان عوارض خروج پرداخت می‌کردند.

همچنین برای ایجاد تعادل در مبادلات توریستی، مقرر شده بود عوارض خروج از کشور از طریق مرزهای هوایی به مقصد کشورهای امارات عربی متحده، ترکیه، چین، فرانسه، انگلیس، آمریکا و بلغارستان برای مرتبه اول معادل 30 هزار تومان و برای دفعات بعدی 40 هزار تومان اخذ شود.

با این حال، پرداخت عوارض خروج برای ایرانیان مقیم خارج از کشور که به ایران سفر می‌کردند، بیش از آنکه مشکلی اقتصادی باشد، مشکلی عملی به حساب می‌آمد.

کمبود وقت برای مراجعه به بانک و یا فراموش کردن پرداخت این عوارض و بروز مشکلات در فرودگاه از قبیل تعطیل بودن بانک و یا به همراه نداشتن پول ایرانی برای پرداخت عوارض به همراه صف‌های طولانی پرداخت این مبلغ، از جمله دردسرهای این عوارض بود.

اما در نیمه اول سال گذشته، شورای عالی امور ایرانیان مقیم خارج از کشور در جلسه‌ای به ریاست رئیس‌جمهور تصمیم‌های تازه و مهمی برای تسهیل در رفت و آمد جماعت ایرانی مقیم خارج به کشور گرفت که قرار بود در اسرع وقت عملی شود.

در این جلسه مهم، با حذف عوارض خروج از کشور برای ایرانیان مقیم خارج در جلسه شورای عالی موافقت و مقرر شد که آیین‌نامه آن در اسرع وقت تهیه و به تصویب شورای عالی برسد.

این اقدام به دلیل وجود صف‌های طویل، پرداخت عوارض خروج کشور صورت گرفت و قرار بر این شد تا این عوارض به قیمت بلیت اضافه و از روی بلیت اخذ شود.

در این جلسه همچنین قرار شد کارت تردد برای گروهی از هموطنان صادر شود که به دلایل شرایط ویژه، مثل به عهده گرفتن مسئولیت‌هایی نظیر ریاست بیمارستان و مناصب و پست‌های نظیر آن در برخی کشورها، تابعیت خود را ترک کرده‌اند و اکنون علاقه‌مند به رفت و آمد به کشور هستند.

اسفندیار رحیم مشایی معاون رئیس‌جمهور و جانشین شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور هم در سفر خود به دبی اعلام کرد که ایرانیان مقیم خارج از کشور به زودی برای مسافرت به ایران و خروج از کشور از پرداخت عوارض خروج معاف می‌شوند.

نتیجه آن بود که هموطنان مقیم خارج از کشور، تا اعلام قطعی اجرایی شدن این قانون، مدت‌ها در تعلیق به سر بردند تا حدود یک سال بعد، دولت تصمیم نهایی را بگیرد.

هم اکنون، بر اساس تبصره 2 از بند 15 اصلاحی آئین‌نامه اجرایی برنامه سوم توسعه، همه دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه خطوط پروازی و سایر وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور و دارندگان اجازه خروج دانشجویی از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.

علاوه بر این، ‌بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند، اتباع ایرانی که اقامت آنها در گذرنامه توسط نمایندگی قانونی تصریح شده است، دارندگان پروانه گذر مرزی و جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند، مسافر محسوب نمی‌شوند و نباید عوارض خروج پرداخت کنند.

همشهری امارات

کد خبر 55259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز