دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: وعده‌ها و سخنرانی‌های باراک اوباما درباره تغییرات در واشنگتن را در دنیا بعضی‌ها باور نمی‌کنند.

اما نکته‌ای که از همین حالا  قابل باور است این است که چهره‌هایی که او به‌عنوان گروه همکاران خود انتخاب کرده با چهره‌های آشنا و همیشگی سیاست در واشنگتن متفاوت هستند.

اگر او در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود و به کاخ سفید برود، گروه همکاران جدیدی را با خود برای اداره دولت فدرال و همچنین حزب دمکرات می‌آورد.

بدون شک چهره‌های کنونی حزب جمهوریخواه دیگر حضور نخواهند داشت اما بسیاری از اعضای دستگاه قدیمی دمکرات‌ها هم از این حزب خواهند رفت.

در این صورت چه کسانی کشور آمریکا را اداره خواهند کرد؟ اوباما در حوزه سیاست های داخلی گروهی از کارشناسان اقتصادی دانشگاهی تیزهوش را جمع کرده که کار خود را با تکیه بر توانایی‌‌شان در عرضه سیاست‌های پخته و رشد یافته انجام می‌دهند.

برجسته‌ترین این افراد در این فهرست آستن گولزبی است. او یک استاد دانشگاه در شیکاگوست که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند رئیس شورای مشاوران اقتصادی اوباما در کاخ سفید خواهد شد.

در سابقه گولزبی نه نشانی از دشمنی با سرمایه‌داری جهانی شده است و نه تمایلی به توزیع دوباره و وسیع ثروت. اینها موضوعاتی هستند که محافظه‌کاران با استناد به سخنان اوباما از آن ابراز نگرانی می‌کنند.

گولزبی به‌دنبال حل مشکل است و از طرح‌هایی مانند تغییر در شکل و ماهیت مالیات حمایت می‌کند. او اوایل امسال به‌دلیل اینکه به کانادایی‌ها گفت که نگران سخنان ضد‌نفتا ( قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی) اوباما نباشند، در داخل کمپ انتخاباتی دمکرات‌ها دچار مشکل شد. 

نفر دیگر جفری لیبمن است که اوباما او را با خود از هاروارد آورده است. او هم در حوزه اصلاحات مالیاتی تخصص و مطالعه دارد.

بیل گالستون از مشاوران برجسته سابق کلینتون درباره این گروه  می‌گوید، پیام گروه همکاران اوباما  این است که او می‌تواند آمریکایی‌ها را تحت یک پرچم واحد دوباره متحد کند؛ حتی اگر مشکلات پیش روی آنها بی‌شمار باشد.

سامانتا پاور که یک استاد دانشگاه است، پیش از آنکه به‌دلیل هیولا خواندن هیلاری کلینتون از گروه تبلیغاتی اوباما کناره‌گیری کند، تلاش می‌کرد تا سخنان و تعهدات اوباما را برای خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از عراق ملایم کند.

اما سیاستگذاری، دشوارتر از نوشتن نظریه و تئوری است. اوباما اول باید در انتخابات پیروز شود. بعد باید به نبرد با کنگره و افکار عمومی برود. برای هردوی این کارها او به یک تیم سیاسی قوی نیاز دارد.

در این تیم از همه مهم‌تر دیوید اکسلرد است، مردی که در ماهیت تبلیغات و رقابت انتخاباتی تغییر ایجاد کرد. او واقعا به کلام اوباما اعتقاد دارد و درباره او بسیار احساسی سخن می‌گوید. بسیاری، نقش او را برای اوباما مانند نقش کارل روو برای جورج بوش می‌دانند.

آرزوهای گروه همکاران اوباما هیجان‌انگیز است. اوباما همه شعارهایش را به تغییرات و مسائلی محدود کرده که به شخص خودش مربوط می‌شود. اگر مردم آمریکا از او ناامید شوند، همه این شعارها هم معنای خود را از دست می‌دهد.

تیم اوباما برای عراق

یکی از محورهای برنامه‌های اوباما برای تغییرات در واشنگتن، خروج از عراق است. مخالفت همیشگی و از همان ابتدای اوباما با جنگ عراق باعث جذب عده‌ای از فعالان سیاست خارجی آمریکا که آنها هم مخالف این جنگ بوده‌اند شده‌است.

مشهورترین این افراد تونی لیک است که مشاور امنیت ملی کلینتون بوده‌است. او کسی است که در ایجاد صلح در بالکان نقش مهم و پررنگی داشت.

دیگر افراد برجسته گروه کلینتون مانند مادلین آلبرایت و ریچارد هالبروک از هیلاری کلینتون حمایت می‌کردند نه اوباما.اما  سوزان رایس معاون امور آفریقای وزارت خارجه دوران کلینتون، نامزد بالقوه مشاور امنیت ملی اوباماست.

اکونومیست- 12 ژوئن

کد خبر 55182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز