دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوردون براون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه 16 ژوئن اعلام کرد: بریتانیا نیرو‌های بیشتری را به افغانستان اعزام خواهد کرد.

به گزارش الجزیره، گوردون براون که پس از دیدار با جورج بوش رییس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک سخن می‌گفت، ضمن بیان مطلب فوق افزود: بریتانیا نیرو‌های نظامی خود در افغانستان را به بالاترین میزان خواهد رساند.

این خبر همزمان با انتقال جسد صدمین سرباز بریتانیایی کشته شده در افغانستان اعلام می‌شود.

انتظار می‌رود با افزایش نیرو‌های بریتانیا در افغانستان، تعداد نیرو‌های انگلیسی مستقر در این کشور به 8 هزار نفر برسد.

براون اما در توجیه اقدام به افزایش نیرو‌های انگلیسی در افغانستان گفت:ما به این نتیجه رسیده‌ایم که نفع بریتانیا در این است که با نیرو‌های طالبان در افغانستان مقابله کند، در غیر این صورت افغانستان به سمت ما خواهد آمد. 18 ماه پیش طالبان و نیرو‌های مزدور تحت فرمان آن‌ها اعلام کردند که ما را از استان جنوبی هلمند بیرون خواهند راند. به همین دلیل ما کنون باید با انجام تغییرات در تدابیر امنیتی موافقت کنیم.

پیشتر نیز یکی از مقامات دولت گوردون از اعزام 230 نیروی جدید به افغانستان طی هفته‌های آتی خبر داده بود. طبق گفته این مقام بریتانیایی این 230 نفر شامل مهندسان، نفرات پشتیبانی ارتش بریتانیا و یک تیم آموزش نظامی می‌شوند.

نیرو‌های نظامی بریتانیا در افغانستان در حالی افزایش می‌یابند که با کشته شدن 5 نفر در هفته گذشته تعداد تلفات نیرو‌های نظامی بریتانیا در افغانستان از آغاز جنگ در سال 2001 به 102 نفر رسید.

بریتانیا اکنون 7.800 نیرو در استان هلمند دارد که اغلب آن‌ها در حال نبرد با نیرو‌های طالبان در این استان هستند.

ادعاهای براون درباره ایران

گوردون براون اما درباره ایران طی سخنانی ادعا کرد که اگر ایران نسبت به قطعنامه‌های شورای امنیت و پیشنهادات ما( اشاره به بسته پیشنهادی 1+5) بی اعتنا بماند ما ا از اروپا خواهیم خواست تحریم‌های بیشتری را علیه ایران در نظر بگیرد. ما دارایی‌هایی بانک ملی، بزرگترین بانک ایرانی، رامسدود می‌کنیم و فاز جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران در بخش نفت و گاز را آغاز خواهیم کرد.

براون اما با اشاره به حضور خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ایران و مذاکرات وی با مقامات این کشور گفت: ما منتظر پاسخ ایرانی‌ها می‌مانیم و تمامی تلاش‌هایمان را برای حفظ روند مذاکرات به کار خواهیم برد.

جورج بوش رییس جمهوری آمریکا نیز ضمن اعلام این نکته که استفاده از زور برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را کنار نگذاشته است، مدعی شد: امیدورام این بحران با دیپلماسی به پایان برسد. او در پایان ادعا کرد: به هر حال همه گزینه‌ها روی میز قرار دارند.

این ادعاهای تکراری و تهدید آمیز از سوی گوردون براون و جورج بوش در حالی اعلام می‌شود که شمار زیادی از مردم لندن با بر پایی تظاهرات گسترده ضد جنگ در نزدیکی مقر دولت بریتانیا انزجار خود را از سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا اعلام کردند. [تظاهرات گسترده ضد بوش در لندن]

کد خبر 55135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز