چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

سید رضا اکرمی*: مجلس قانونگذار، مجلسی است که برای کشور و برای ۷۰ میلیون جمعیت ایرانی تصمیم می‌گیرد.

تصمیمات این مجلس به ویژه در تعریف نقش ایران در عرصه بین‌المللی اهمیت می‌یابد. در واقع بر همین اساس و به لحاظ شرایط ویژه‌ای که ایران در منطقه دارد، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیری که نمایندگان مجلس با ایشان داشتند فرمودند قانونگذاری برای ملت بزرگی نظیر ملت ایران که راه نوینی را درمقابل بشر گشوده است، از اهمیتی بسیار فراوان‌تر برخوردار است.

اینجاست که استقلال تصمیم‌گیری برای نمایندگان مجلس و پرهیز از نفوذ افراد متنفذ در قانونگذاری، معنا می‌یابد.

استقلال این نهاد قانونگذاری به این معناست که تصمیماتی که در بطن این نهاد مصوب می‌شوند باید با در نظر گرفتن منافع مردم و کشور لحاظ شود. به این معنا که در این تصمیم‌گیری‌ها مصلحت مردم، مصلحت نظام و مصلحت اسلام در نظر گرفته شده و منافع فردی، گروهی و حزبی راهی بر این تصمیمات نداشته باشد.

در عین حال همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید داشتند بر پرهیز کامل نمایندگان مردم از تأثیرگذاری افراد متنفذ؛ این تصمیمات باید فارغ از نفوذ افراد متنفذ سیاسی و اجتماعی اتخاذ شود.

استقلال مجلس در تصمیم‌گیری پیش زمینه ایفای نقش نظارتی مجلس در بعدی قوی‌تر است. بعد نظارتی مجلس نباید تعبیر به مچ گیری شود.

نظارت مجلس به معنای دستگیری از قوای دیگر است، یعنی مجلس باید مراقبت کند آیا کنش دولتی که به‌عنوان اجرا‌کننده قوانین مجلس انجام وظیفه می‌کند مطابق با نص قانون است یا خیر و اگر اعمال سلایقی از طرف قوا صورت می‌گیرد، مجلس باید به وسیله ابزارهایی مثل سؤال، استیضاح، تحقیق و تفحص و....حرکت قوا را در مسیر نص قانون تعریف کند.

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر، بر مردمی بودن و مردمی ماندن نمایندگان نیز تاکید داشتند. این مهم در 3بعد تعریف می‌شود: اول اینکه همانگونه که نماینده در ایام انتخابات به میان مردم رفته و با آنان حرف زده و حرف‌های آنان را شنیده، در طول 4 سال دوره نمایندگی نیز باید این پروسه را حفظ کند و در میان مردم باشد نه جدای از آنها.

دوم توجه به نیاز مردم و مسائل و دغدغه‌های آنان همواره باید دغدغه نماینده مجلس باشد و با طرح این موارد در مجلس گره کار از امور مردم باز کند.

سوم اینکه نماینده مجلس، نمایندگی را مسئولیت و وظیفه خدمت فرض کند نه عامل تفوق و برتری بر مردم. یعنی احساس مسئولیت داشته باشد در مقابل مردمی که از میان آنها برخاسته و برای آنها کار کند نه برای منافع شخصی خود.

* نماینده مردم تهران در مجلس

کد خبر 54707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز