یادمان‌های زیبای شهدای گمنام را می‌توان در گوشه گوشه پایتخت، مشاهده و فاتحه‌ای نثار پیکر پاکشان کرد.

یادمان شهدا

همشهری آنلاین/زهرا کریمی: کهف الشهدا در ولنجک و تپه نورالشهدا در کلکچال نمونه‌هایی از یادمان‌های شهدا در مناطق شمالی تهران است. جانمایی هریک از این یادمان‌ها در شهر بنا به شرایط خاص آن محدوده از منطقه انجام می‌شود. در این‌باره با «عباس قلندری» مدیر مهندسی و امور یادمان شهدای گمنام استان صحبت کرده‌ایم.  

 تدفین پیکر شهدا در فضاهای عمومی مانند بوستان‌های شهر تابع چه شرایطی است؟  
اواخر سال ۱۳۹۷ جانمایی و تدفین پیکر شهدا از کمیته جست وجو مفقودان نیروهای کل مسلح به بنیاد شهید محول شد و دیگر شهدا در محوطه مساجد، امامزاده‌ها و گورستان‌ها دفن نمی‌شوند و جانمایی‌ها با توجه به شرایط مشخص شده در نقاط عمومی و محله‌ها انجام می‌شود. هدف از تغییر شیوه‌ها هم ایجاد قطب فرهنگی در محله‌هاست.  

 انتخاب فضا برای جانمایی یادمان شهدا در محله‌های هر منطقه بر چه اساسی انجام می‌شود؟  
تدفین شهدا از سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ به‌صورت مداوم انجام شده است. تاکنون ۲۶۴ یادمان شهدا در تهران جانمایی و ساخته شده. این جانمایی‌ها به درخواست مسئولان در اماکن نظامی، اداری و آموزشی و در شهر نیز به درخواست شهروندان در فضاهای عمومی مانند بوستان‌ها انجام می‌شد اما طی چند سال اخیر با پیشنهاد شهروندان فضای مورد نظر انتخاب می‌شود.  
 

مناطق شمالی تهران چند یادمان شهدای گمنام دارد؟  
یادمان‌های منطقه یک شامل یادمان شهدا کهف الشهدا، شهرک محلاتی و تپه نورالشهدا. منطقه ۲ در بوستان‌های پرواز، نهج‌البلاغه، جنب ایستگاه مترو طرشت، مسجد قدس و بقعه شیخ طرشتی. منطقه ۳ در امامزاده اسماعیل(ع) واقع در محله زرگنده و موزه دفاع مقدس.  
 

کد خبر 545734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha