گروه سیاسی: در شرایطی که مقام‌های عراقی و محافل سیاسی گفت‌وگو درباره توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق را یکی از اصلی‌ترین محورهای سفر نخست‌وزیر عراق به تهران عنوان می‌کنند،

نوری مالکی نیز در دیدار وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما اجازه نخواهیم داد عراق به مکانی برای آسیب رساندن به امنیت ایران تبدیل شود.

علی دباغ، سخنگوی دولت عراق هم در گفت‌وگو با رادیو سواء تأکید کرده است مهمترین هدف مالکی از سفر به تهران‌ این‌است که به مسئولان ایرانی اطمینان دهد توافقنامه احتمالی امنیتی میان عراق و آمریکا امکان استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه را فراهم نمی‌کند.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از یکی از مشاوران مالکی که به نام وی اشاره‌ای نشد، همین نکته را تأیید کرد.

نخست‌وزیر عراق در دیدار رئیس‌جمهوری نیز با بیان اینکه امنیت در عراق در سطح وسیعی تأمین شده و اوضاع داخلی عراق به مراتب بهتر از گذشته است، تأکید کرد: عراق با ثبات به نفع امنیت منطقه و جهان است.

وی همچنین در دیدار سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی تأمین امنیت را مهم‌ترین چالش کنونی در عراق خواند و ابراز امیدواری کرد با تأمین امنیت فراگیر در این کشور، زمینه خروج نیروهای بیگانه و پایان اشغال عراق فراهم شود.

نوری مالکی در مذاکرات مشترک با هیأت ایرانی به سرپرستی پرویز داودی، معاون اول رئیس‌جمهوری هم گفت: امروز با وحدت و همکاری گروه‌های عراقی چالش‌ها و مشکلات پیش روی عراق در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت در حال برطرف شدن است.

رویکرد مقام‌های ایرانی

دولتمردان ایرانی نیز در دیدار نخست‌وزیر عراق بر لزوم گسترش بیش از پیش روابط ایران و عراق تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در دیدار مالکی ابراز امیدواری کرد عراق بتواند با درایت دولت و وحدتی که بین رهبران اقوام و گروه‌های این کشور به وجود آمده است، از شرایط حساس کنونی  به خوبی عبور کند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه نیز در دیدار نخست‌وزیر عراق راهبرد ایران در مورد عراق را مبتنی بر تعمیق مناسبات صمیمی و دوستانه با دولت و ملت این کشور توصیف کرد.

پرویز داودی، معاون اول رئیس‌جمهوری هم در گفت‌وگو با نخست‌وزیر عراق با اشاره به تلاش‌ها و توطئه‌های دشمنان برای جلوگیری از توسعه روابط ۲ کشور تصریح کرد: ایران و عراق بدون توجه به تلاش‌های دشمنان، همکاری‌های دوستانه را در همه بخش‌ها گسترش خواهند داد.

وی همچنین وجود عراقی قدرتمند را به نفع همه کشورهای منطقه دانست و گفت: کمک به حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی‌ و برقراری امنیت و اقتدار دولت مردمی عراق همواره جزء سیاست‌های ایران بوده است.

رئیس قوه قضائیه هم خواستار حفظ وحدت و یکپارچگی مردم و تقویت اقتدار و قاطعیت مسئولان عراقی برای مقابله با توطئه‌های دشمنان مردم و دولت این کشور شد. 

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، سیدمحمود هاشمی شاهرودی در دیدار مالکی گفت: دولت و مسئولان عراقی نباید اجازه دهند وحدت و یکپارچگی مردم این کشور متأثر از توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان دستخوش ناآرامی شود.

جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم خطاب به مالکی آمادگی ایران برای تقویت امنیت در عراق را اعلام کرد.

کد خبر 54333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز