روزهای پایانی مرداد ماه با افتتاح پروژه‌های مهم و تأثیرگذار و افزایش سرانه‌های شهری منطقه۹، سپری شد.

خروج از بن‌بست

 همشهری آنلاین_ سحر جعفریان:  پروژه امتداد معبر «استاد معین» به خیابان «سی‌متری جی»، پروژه نخستین درمانگاه شهرداری منطقه، تکمیل پروژه زیرگذر استادمعین (۲ طرفه شدن زیرگذر) و هم‌چنین کلنگ‌زنی پروژه بوستان «جی»، از جمله این طرح‌ها هستند که با حضور رئیس شورای‌شهر تهران، شهردار تهران، امام‌جمعه شهر تهران، شهردار منطقه و معاونان، در یکی از روزهای گرم و «کرونا» یی مرداد ماه، پایان خوش را برای سال‌ها چشم‌انتظاری اهالی منطقه ۹ رقم زدند. گزارش زیر حاصل چند ساعت حضور خبرنگار «همشهری محله» در آیین افتتاحیه پروژه‌های شهری و فرامنطقه‌ای است که در زیر می‌خوانید.  
ساعت ۱۸ است. مراسم با افتتاح نخستین درمانگاه شهرداری منطقه در انتهای معبر استاد معین، جنب خانه فرهنگی و هنری «مشق» آغاز می‌شود. «استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و بهداشتی، الزامی است.» این محتوای تصویری و نوشتاری اغلب بنرهای محیطی مراسم است که معمولاً در فواصل کوتاه بر دیوارها نصب شده‌اند. جمعیت اندک و زمان هر افتتاحیه مختصر است. پس از افتتاح درمانگاه، پزشکان و پرستاران فعالیت خود را به‌صورت محدود آغاز می‌کنند. ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه است. افتتاح بعدی به پروژه امتداد معبر استادمعین به خیابان سی‌متری جی مربوط می‌شود. معبر، با ۲ نیم کردن ربانی قرمز رنگ گشایش می‌یابد. دوچرخه‌سواران و ویلچرنشینان از ۲ سوی معبری که از میانه پادگان «قدس_ جی» می‌گذرد، عبور می‌کنند. دیوارنگاران هنوز هم مشغول کشیدن طرح و نقش بر روی دیوارهای حاشیه‌ای هستند. درختان نازک تن و نیمکت‌های نو در اطراف دیده می‌شوند. معبر بسیار زودتر از آنچه که گمان می‌شد، پر از خودرو و رهگذران شد. ساعت ۱۹ عصر است. اکنون نوبت تکمیل پروژه زیرگذر استادمعین (۲ طرفه شدن آن) است. این افتتاحیه به‌صورت ارتباط ویدیویی انجام می‌شود و با دستور «پیروز حناچی»، شهردار تهران، نیوجرسی ورودی جنوب به شمال این زیرگذر برداشته می‌شود تا دسترسی خودروسازان از مناطق جنوبی به مناطق شمالی، فراهم شود. ساعت ۲۰ است. پس از سخنرانی مدعوان و مهمانان ویژه، مراسم کلنگ‌زنی بوستان جی آغاز می‌شود. بیست‌وهفتمین بوستان محلی منطقه در شرایط حداقلی سرانه فضای سبز منطقه، قرار است به‌زودی افتتاح شود. ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه است که مراسم با تقدیر و تشکر «سید مصطفی موسوی»، شهردار منطقه، ۹ از مهمانان، پایان می‌یابد.  

  •  بن‌بست‌های ترافیکی منطقه قدیمی

پیروز حناچی، شهردار تهران، سخنان خود را با افزایش اعتبار مالی ویژه پروژه‌های عمرانی پایتخت آغاز می‌کند: «محله‌های قدیمی منطقه ۹ سال‌ها از محدودیت‌های بن‌بست‌های ارتباطی رنج می‌بردند و اگر تلاش همکاران ما در شهرداری و لطف برادران در وزارت دفاع و نیروی زمینی ارتش در کنار افزایش برابری اعتبارات مالی پروژه‌های عمرانی نبود، شاید توافقی برای رها شدگی از این بن‌بست‌ها حاصل نمی‌شد. البته گشایش‌ها و افتتاحیه‌ها در این مسیر با توسعه شاخه غربی بزرگراه «یادگار امام» (ره) از «هرمزان شرقی» به میدان «فتح» در غرب تهران است. کاهش بار ترافیکی و افزایش دسترسی‌های محلی و فرامنطقه‌ای با افتتاح پروژه‌های زیرگذر استادمعین و امتداد معبر استادمعین به خیابان سی‌متری جی، از جمله پیامدهای پیش‌بینی شده است. در کنار این پیامدها، ما شاهد غنی شدن اوقات فراغت اهالی (دوچرخه‌سواری و استفاده از فضای سبز) نیز هستیم که این رویه می‌تواند طرح خیابان کامل را درباره این معبر اجرایی کند.» حناچی هم‌چنین از امکان اتصال این محدوده به شبکه حمل‌ونقل عمومی می‌گوید: «گشایش یک مسیر تازه زمانی می‌تواند ثمربخش باشد که بهره‌گیری از حمل‌ونقل عمومی در آن مسیر تعریف شده باشد. این منطقه با توجه به تراکم جمعیتی که دارد به حمل‌ونقل عمومی در قالب‌های مختلف نیاز دارد. بنابراین از همکاران در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران و منطقه می‌خواهم که هرچه سریع‌تر امکان حمل‌ونقل‌های عمومی این مسیر جدید و مسیرهای حاشیه‌ای را فراهم کنند.» اما متفاوت‌ترین صحبت شهردار تهران، دلجویی او از شهروندان منطقه ۹ بابت افتتاح ناقص پروژه فرامنطقه‌ای زیرگذر استادمعین است. او می‌گوید: «شرمنده اهالی منطقه ۹ بابت تأخیر در پروژه زیرگذر استادمعین هستم.» افتتاح ۱۲ ایستگاه در خط ۶ و ۷ مترو تهران و اتصال سولقان به جنوب تهران (شهر ری)، توسعه و افزایش پارکینگ‌ها در ایستگاه‌های مترو، ورود ۱۵ هزار دستگاه تاکسی، ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران، نوسازی بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس از جمله صحبت‌های پایانی شهردار پایتخت است.  

  •  انجام پروژه‌های بیشتر در آینده‌ای نزدیک

«محمد علیخانی»، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای‌شهر تهران، نیز با تأکید بر توسعه اجرای پروژه‌های عمرانی_ترافیکی در مناطق مختلف می‌گوید: «در اجرای همه پروژه‌های عمرانی_ترافیکی این دوره مدیریت شهری، «تهران؛ شهری برای همه» و «شهر انسان محور» از جمله مهم‌ترین رویکردهای اجتماعی است. همچنان که شاهد هستیم در کنار همه مسیرهای ترافیکی، دسترسی‌های عابران، مسیرهای دوچرخه‌سوار و ویلچرانی به بهترین شکل تعبیه شده است. بهسازی و مناسب‌سازی پیاده‌روهای تهران براساس آخرین استانداردهای جهانی، از مصالح تا طرح‌ریزی، نیز از جمله اقداماتی است که درباره پروژه‌های افتتاح شده منطقه ۹ به خوبی اجرا شده است. این در حالی است که زیرسازی سایر پروژه‌ها مانند توسعه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) و توسعه امکانات گردشگری در میدان فتح نیز در حال بررسی است. بنابراین در آینده‌ای نه چندان دور، شهروندان می‌توانند از گسترش دسترسی‌ها و افزایش سرانه‌های خدماتی در منطقه بهره‌مند شوند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدحسن ابوترابی»، امام‌جمعه موقت شهر تهران، نیز در این مراسم، از پویایی و پیشرفت در دوران کرونایی گره خورده به تحریم‌های ضدایرانی می‌گوید: «یک مدیریت مناسب می‌تواند در این شرایط دشوار عملکردی در راستای افتتاح پروژه‌ها با کاهش هزینه و افزایش درآمدها داشته باشد. مدیریتی که امروز به هموار ساختن مسیر برون‌رفت از مشکلات بی‌شمار، شاهد آن هستیم، همان مدیریت بحران است که جایگاه تهران را در بین پایتخت‌های جهان، ارتقا بخشیده است. تخصیص هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی، گسترش روزافزون مسیرهای ارتباطی در کنار توسعه حمل‌ونقل عمومی، ارائه راهکار برای بروز مشکلاتی مانند سیل و زلزله در تهران از ظرفیت‌های پسندیده مدیریت است که امروز در خدمت شهروندان تهرانی به‌ویژه اهالی منطقه ۹ قرار گرفته است.» ابوترابی، همراهی شهروندان و مدیریت شهری را یکی از رموز موفقیت در توسعه شهر می‌داند و می‌گوید: «مسئولان باید به خواست و نیازهای شهروندان گوش دهند و شهروندان نیز باید مشکلات را به گوش مدیران برسانند و البته روحیه مطالبه‌گری داشته باشند تا با پاسخگویی از سوی مسئولان، شهر به نقطه آرمانی خود برسد.»

  • ایستگاه نخست: پروژه امتداد معبر استادمعین  به خیابان سی‌متری جی

پروژه معبر استادمعین حدفاصل خیابان «نوری نیارکی» و خیابان شهید «بختیاری» و پروژه امتداد شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) تا تقاطع میدان فتح، از جمله مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی و ترافیکی غرب پایتخت است که سال‌ها، معارض پادگان قدس_جی مانع پیشرویی آنها بوده است. جلسات مذاکره و توافق شهرداری تهران و منطقه با وزارت دفاع و نیروی زمینی ارتش کشور با هدف تملک بخش‌هایی از پادگان و اجرای پروژه‌های نامبرده از حدود دهه ۸۰ آغاز شد تا اینکه سرانجام سال ۱۳۹۰ مرحله نخست توافقات حاصل شد. البته معارضات دیگری مانند انشعابات اصلی برق و آب نیز مدتی مانع از اجرای پروژه‌ها بود. در نهایت، سال ۱۳۹۷ با رفع کامل معارضات و تملک بیش از ۳۶ هزارمترمربع از اراضی گسترده پادگان قدس_جی، پروژه امتداد معبر استادمعین به خیابان سی‌متری جی کلید خورد. ویژگی‌های کمی این پروژه ترافیکی، شامل عرض ۴۵ متری، طول ۸۷۰ متری در راستای جغرافیایی شمالی_جنوبی، کاشت بیش از ۴ هزار اصله درخت، درختچه و نشاء، ۶۰ عدد مبلمان شهری و نیمکت، ۷۰۰‌متر اجرای نقاشی دیواری و ۲ هزارمترمکعب خاک‌ریزی فضای سبز است. با بهره‌برداری از امتداد معبر استادمعین به خیابان سی‌متری جی حجم قابل توجهی از ترافیک معابر کم می‌شود.

  • ایستگاه دوم: تکمیل پروژه زیرگذر استادمعین تقاطع خیابان آزادی

پروژه اتصال منطقه ۲ و ۹ تهران از حدود سال ۱۳۹۳ با هدف دسترسی فرامنطقه‌ای ضمن کاهش بار ترافیکی معبر پر تردد خیابان آزادی، طرح‌ریزی شد. این پروژه در ابتدا به‌صورت یک مسیر زیرگذری و تونل نقشه‌کشی و برنامه‌ریزی شد. اما به سبب احتمال بروز خطرات ناشی از هم‌جواری با خط ۴ مترو تهران، پروژه در سال ۱۳۹۴ مورد بازنگری کارشناسان و مهندسان شهرسازی قرار گرفت. تا اینکه بالاخره با ویژگی‌های کمی مانند عرض ۱۶ متر، طول ۷۳ متر، طول کلی پروژه بیش از ۶۰۰ متر، ۴ خط‌ تردد (۲ خط سواره ۲ طرفه و ۲ خط اضطراری)، در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. اما این بهره‌برداری به تعبیر اهالی به‌ویژه ساکنان منطقه ۹، ناقص اجرا شد. چراکه تنها دسترسی شمال به جنوب مسیر امکان‌پذیر بود. در حالی که شورایاران محله‌های ۹ گانه منطقه مدعی بودند، ‌ تردد از سمت جنوب به شمال بسیار پر حجم‌تر است و در مدت تقریباً طولانی تکمیل پروژه، اهالی این منطقه بیشترین محدودیت‌ها را به سبب فعالیت کارگاه‌های عمرانی پروژه تحمل کرده‌اند و تکمیل افتتاح آن را در آینده‌ای نزدیک وعده دادند. وعده‌ای که اکنون در مردادماه ۱۳۹۹ محقق شد و اهالی سهولت در دسترسی به مناطق شمالی و جنوبی را بدون تحمل ترافیک سنگین خیابان آزادی تجربه می‌کنند.

  • ایستگاه سوم:‌افتتاح نخستین درمانگاه  شهرداری منطقه ۹

منطقه ۹ تهران یکی از کوچک‌ترین و پرجمعیت‌ترین مناطق پایتخت است که کمبودهای بسیاری دارد و از جمله ناکافی بودن سرانه‌های درمانی و بهداشتی آن همیشه در صدر اولویت‌های درخواستی شهروندان بوده است. بنابراین، شهرداری منطقه با مشارکت شهر سالم، پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت «بهداشت و درمان کشور»، پروژه ساخت نخستین درمانگاه تخصصی شهرداری منطقه۹ را آغاز کرد. این درمانگاه با مساحت ۸۰۰‌مترمربع شامل بخش‌هایی مانند دندانپزشکی، چشم پزشکی، ارتوپدی، دیابت، فوق‌تخصصی داخلی و غدد، آسم، آلرژی، پزشک عمومی، پزشک اطفال و زنان، جراحی‌های عمومی، فیزیوتراپی و آزمایشگاه است که در انتهای خیابان استاد معین، جنب خانه فرهنگی و هنری مشق واقع شده است. در درمانگاه شهرداری منطقه ۹ اقدامات درمانی و بهداشتی براساس تعرفه‌های مشخص وزارت بهداشت و درمان و نرخ‌نامه مصوب انجام می‌پذیرد که بیمه‌های «تأمین اجتماعی»، «خدمات درمانی»، «سلامت» و سایر بیمه‌های عمومی را شامل می‌شود. از ویژگی‌های مهم ترافیکی این درمانگاه نزدیکی به پارکینگ «کوثر» (در فاصله کمتر از ۵۰ متر) برای رفاه حال شهروندان است.  

  • ایستگاه چهارم: کلنگ‌زنی پروژه  ساخت بوستان جی

یکی دیگر از سرانه‌های حداقلی در نهمین تکه از پازل تهران، کمبود فضای سبز است. به‌گونه‌ایی که منطقه ۹ رتبه ۱۹ سرانه فضای سبز بین مناطق ۲۲گانه پایتخت را به خود اختصاص داده است. دلیل این موضوع بافت متراکم تکه نهم پایتخت است از این رو، تملک بخش‌های قابل توجه‌ای از اراضی پادگان قدس_جی، در دستور کار مدیران شهری منطقه قرار گرفت و ساخت بوستان جی در محدوده محله‌های امامزاده عبدالله(ع) و سی‌متری جی آغاز شد. مساحت این بوستان ۵هزارمترمربع که در حاشیه شرقی امتداد معبر استادمعین به خیابان سی‌متری جی واقع شده است. در حال حاضر، بیش از نیمی از مساحت اختصاص یافته به ساخت بوستان، دارای فضای سبز پوشیده شده از ۱۵‌گونه گیاهی است. نصب وسایل بازی، سرگرمی، ست‌های ورزشی (ویژه توانیابان)، ایستگاه دوچرخه‌سواری، زمین فوتبال، زمین اسکیت، مبلمان شهری، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، استقرار کانکس‌های سیار فروش اقلام خوراکی و نوشیدنی و آبنما از جمله بخش‌های طراحی شده برای بوستان جی است که پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 540836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha