تصور کنید در حال قدم زدن در یکی از خیابان‌های تهران هستید و به هریک از پایه‌های چراغ که نزدیک می‌شوید نور آن بیشتر از قبل می‌شود و به اطراف خودتان اشراف پیدا می‌کنید یا باغچه‌ها به‌صورت اتوماتیک سر ساعت، آبیاری یا تابلوهای بیلبورد با ایستادن شما روشن می‌شوند.

خیابان هوشمند

همشهری آنلاین_ زهرا کریمی:  اما چرا این همه رخدادهای خوب را تصور کنید. چون این گزارش نوید خبر راه‌اندازی خیابان هوشمند در یکی از معابر تکه سوم پایتخت را می‌دهد، خیابانی که با به کارگیری فن‌آوری روز، دسترسی شهروندان به اطلاعات و امکانات شهری را آسان می‌کند. هوشمند سازی خیابان عطار و  بهره‌برداری از آن در منطقه ۳ سهم بسزایی در افزایش کیفیت زندگی شهری و الگوبرداری سایر مناطق از این طرح خواهد داشت که در گفت‌وگو با «آرین رجبی نسب» معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار منطقه ۳ به آن پرداخته‌ایم.  

  • خیابان عطار انتخاب خیابان هوشمند در تهران

اجرای طرح خیابان هوشمند برای نخستین بار در تهران و ایران برای رسیدن به اهداف شهر هوشمند مورد توجه برنامه‌ریزان شهری قرار گرفته است. رجبی نسب در این‌باره می‌گوید: «طرح خیابان هوشمند نخستین طرح در کشور است که با همکاری بخش خصوصی بدون هزینه ریالی از سوی مدیریت شهری در خیابان عطار منطقه ۳ اجرا خواهد شد. جلسات متعددی از اواخر سال گذشته برای انعقاد تفاهمنامه برگزار شد و حدود ۶ ماه مطالعه برای اجرای فعالیت‌های هوشمندسازی و ارائه خدمات انجام شد و اکنون در قالب خدمات ۳۴ گانه برای این خیابان در چند فاز و مرحله طراحی شده است. فاز نخست این طرح شامل راه‌اندازی کیوسک سلامت هوشمند، کیوسک اطلاع‌رسانی، بیلبوردهای هوشمند، روشنایی هوشمند خیابان و آبیاری هوشمند فضای سبز است.» معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار منطقه ۳ با تأکید بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی می‌گوید: «بعد از اجرای این پروژه، اجرای این طرح نوین در کشور با همکاری بخش خصوصی و با حمایت از تولیدکنندگان داخلی کشور اجرا خواهد شد. چون خیابان عطار در تهران نخستین خیابانی است که طرح در آن اجرا می‌شود مانند یک نمایشگاه دائمی در معرفی محصولات تولیدکنندگان به شمار می‌آید و مجریان شهری یا تولیدکنندگان می‌توانند برای اجرای نمونه از این طرح در منطقه یا شهر دیگر از این خیابان بازدید و الگوبرداری کنند.»

آرین رجبی نسب / معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار منطقه 3
  •  خیابان هوشمند، تحول نوین شهرهای بزرگ 

اکنون شهروندان در حوزه‌های مختلف شهری برای تسریع در امور شاهد ارائه خدمات هوشمند هستند که نقش مؤثری در افزایش کیفیت زندگی شهری داشته است. رجبی نسب برای اجرای این طرح در تهران از خیابان عطار نام می‌برد و می‌گوید: «پس از انجام بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته در فاز اول خیابان عطار حدفاصل خیابان ولی‌عصر(عج) تا میدان عطار و در فاز دوم بلوار میرداماد در دستور کار قرار گرفته است. به‌زودی اقدامات لازم برای آغاز فاز نخست در هفته‌های آینده اجرایی می‌شود و تا پایان سال به بهره‌برداری کامل خواهد رسید و به دنبال آن فازهای بعدی اجرا می‌شود. بوستان ملت از گزینه‌های بعدی در منطقه ۳ برای اجرای این طرح است.» طرح خیابان هوشمند در سایر کشورها با موفقیت اجرا شده و با ارتقای کیفیت زندگی شهری دلیل رضایت شهروندان شده و این مهم سبب شد تا روز به روز شهرهای بزرگ جهان شاهد راه‌اندازی چنین خیابانی‌هایی باشند. رجبی نسب با تأکید بر اجرای موفقیت‌آمیز طرح خیابان هوشمند در سایر کشورها می‌گوید: «خیابان هوشمند تحول نوینی در همه شهرهای بزرگ محسوب می‌شود و در دهه‌های اخیر با ورود به عصر ارتباطات، اطلاعات و فن‌آوری‌های نوین استقبال از این نوع خیابان‌ها چشمگیر بوده است. در دبی محله‌ای به نام اینترنت سیتی ساخته شده که همه خدمات ارائه شده به شهروندان هوشمند و اینترنتی است و برای رسیدن به محله و شهر هوشمند نیاز به تأمین زیرساخت و ایجاد بستر مناسب داریم.»

  • افزایش رضایتمندی شهروندان با اجرای طرح هوشمند

طرح شهر هوشمند با تأکید بر جلب رضایت و ارتقای سطح زندگی شهروندان در شهرهای بزرگ در اولویت کارهای مدیران شهری پایتخت قرار گرفته است. مدیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری منطقه ۳ از سال گذشته به بررسی اجرای بخش کوچکی از طرح شهر هوشمند پرداخته که به‌زودی پروژه خیابان هوشمند در خیابان عطار در منطقه ۳ آغاز می‌شود.  

احسان شباویز / مدیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری منطقه ۳

«احسان شباویز» مدیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری منطقه ۳ درباره اینکه شهر هوشمند یک کلان سیستم است می‌گوید: «اقتصاد هوشمند، محیط هوشمند، جابه‌جایی هوشمند، زندگی هوشمند و زیرساخت و حکمروایی هوشمند از ابعاد مهم شهر هوشمند به شمار می‌آیند.» او مشارکت شهروندان را در این مسیر مهم، ارزیابی و نتایج انجام این کار را افزایش کیفیت خدمات، پیشگیری از دوباره کاری، کاهش هزینه‌های اداری و نگهداری شهر، مدیریت شهری به شیوه شیشه‌ای یا شفاف عنوان می‌کند و می‌گوید: «همه اجزای تشکیل‌دهنده یک شهر هوشمند از خیابان، بوستان، پارکینگ، آسفالت، چراغ‌های روشنایی، شیوه آبیاری، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، رزرواسیون مجتمع‌های تفریحی، خودرو و موتورسیکلت، درهای ساختمان‌های بزرگ، سایبان‌های موجود در پیاده‌رو، وسایل ورزشی، تفکیک زباله، ایستگاه‌های دوچرخه برقی، کیوسک‌های اطلاعاتی، شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی و وسایل حمل‌ونقل عمومی هوشمند هستند. اکنون این طرح در یک خیابان آزمایشی اجرا می‌شود و بعد از آن بوستان ملت از نمونه‌های اجرایی در منطقه ۳ پایتخت خواهد بود.» شباویز درباره بررسی‌هایی که درباره بوستان قدیمی و بزرگ ملت برای اجرای این طرح انجام شده است می‌گوید: «ملت از نمونه بوستان‌های بزرگ در تهران است که روزانه میزبان زیادی از شهروندان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و ایجاد امکانات و ارائه خدمات به روز از اولویت‌های مدیریت شهری است. به همین دلیل این بوستان نیز به‌عنوان محدوده آزمایشی برای اجرای طرح بوستان هوشمند در نظر گرفته شده است که نوع آبیاری فضای سبز هوشمند، روشنایی هوشمند، ساخت و نصب کیوسک با انواع خدمات هوشمند در قالب سلامت، مشاوره ورزشی، خدمات بانکی، ایجاد چتر وای فای، ساخت نورپردازی‌های سه بعدی با افکت‌های مختلف برای تبلیغات هوشمند، جمع‌آوری پسماند هوشمند، سطل‌های زباله مجهز به سنسور برای پایش وضع آنها و کنتور چاه آب هوشمند از جمله موارد در این بوستان خواهد بود.»

کد خبر 539735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha