ایران چک جدید ۱۰۰ هزار تومانی درحالی از سوی رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شده که حذف چهارصفر در طراحی ایران‌چک‌های جدید لحاظ شده است.

ایران چک جدید صد هزاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، حذف ۴ صفر از پول ملی یکی از موضوعات مهمی است که از سال‌ها قبل در اقتصاد ایران مطرح بوده و سرانجام با تصویب کلیات آن در مجلس به مرحله اجرا نزدیک شد.

با حذف چهار صفر از پول ملی، «ریال» به «تومان» تغییر می‌کند و بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هرتومان معادل ۱۰٫۰۰۰ریال واَضعاف آن «قران» خواهد بود و هر تومان معادل ۱۰۰ قران می شود.

البته قرار است که روند تبدیل واحد پولی به صورت تدریجی اجرا شود؛ بر این اساس، در دو سال ترتیبات اجرای این طرح فراهم شده و سه سال نیز دوره گذار خواهد بود که در این دوره هر دو واحد پولی (ریال و تومان) به صورت همزمان اعتبار خواهند داشت.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفته است: حذف چهار صفر در مجلس جدید نیز در حال پیگیری است اما بانک مرکزی در اسکناس‌های جدیدی که چاپ می‌کند صفرها را به صورت کمرنگ چاپ می‌کند تا به نوعی نشانه دوران گذار باشد.

رییس کل بانک مرکزی در برنامه بدون تعارف شبکه ۲ سیما از طرح جدید ایران چک صد هزار تومانی رونمایی کرد و گفت: صفرهای این ایران چک کم رنگ شده است.

البته پیش از این هم در ایران چک پنجاه هزار تومانی چهار صفر کم رنگ چاپ شده بود. در رونمایی از اسکناس‌های ۵۰ هزار تومانی در طرح جدید این اسکناس‌ها تغییر واحد پول ملی به تومان عملاً اجرایی شد.

همان‌طور که در ظاهر ایران‌چک‌های جدید ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی پیداست، بانک مرکزی ۴ صفر را کمرنگ کرده و با برجسته کردن ۵۰ و ۱۰۰ عملاً "تومان" را در این اسکناس‌ها زنده کرده است.

طی سال‌های گذشته در مقطعی با تصمیم مدیریت وقت بانک مرکزی، ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی از گردانه مبادلات پولی و بانکی حذف شده بود ولی از سال ۹۲ بانک مرکزی بخشنامه ابطال ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی را لغو کرد و تصمیم گرفت بار دیگر این چک پول‌ها به چرخه پولی بازگردند.

کد خبر 538305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    ارزش پول را چقدر پايبن آورديد؟ حذف صفر يعني ناديده گرفتن شعور مردم
    • م.ا IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      54 27
      اقادکتر.....یمقدار از ریاضی بما توضیح بده یک میلیون آیا ۱۰۰۰یک میلیون یایکمیلیون۱۰۰این.....
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    73 17
    برادر همشهری،لطفاً در مورد ابعاد و رنگ اسکناسها مطلب بذارید و به مسئولین تاکید کنید در مورد رنگ و اندازه اسکناسها سبک و سیاق رایج در دنیا رو دنبال کنند.معمولا اسکناسهای رقم بالا یه مقدار از ارقام پایین بزرگترند اما این مسئله رو بانک مرکزی نا رعایت نمیکنه و الان اسکناسهای نامتناسب از لحاظ ابعاد داریم نمونه اش همین چک پولهای پنجاه تومنی که از هزار تومنی هم کوچکتر هستن.با تشکر از برادر همشهری.
    • حسین IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      59 22
      سلام یک میلیون ریال میشه ۱۰۰تومان . اگه از ۱۰۰۰.۰۰۰ریال ۴صفر بردارید میشه ۱۰۰ اونایی که به جای ریال واحد تومن استفاده میکردن باید ۳ صفر کم کنن . مثلا ۱۰۰۰.۰۰۰ریال را میگفتن ۱۰۰.۰۰۰تمومن . که ۳تا صفر کم کنن بازم میشه ۱۰۰تومن . موضوع این نیس که ارزش پول کم یا زیاد میشه . موضوع اینه که حجم پول کم میشه واز نظر مبادلات پولی خیلی تو کاغذ و چاپ ...هزینه ها کمتر میشه . و دیگه نمیگیم دلار ۲۵هزار تومن . میگیم دلار ۲۵تومن .بار روانی کمتری داره
  • Али UA ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    92 15
    آقای دکتر ، شما که اقتصاد خواندید .. هر وقت سود بهره سپرده ها به مرز ۳ ، ۴٪ رسید میشود حرف از اقتصاد در مملکت زد . وگرنه نه دلار پایین آمدنی هست به معنای واقعی و نه تورم کم خواهد شد .
    • تقی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      53 18
      دقیقا برعکس است که شما گرفتید باید تمام پولهای دیگه رو به اندازه چک پول چاپ کنند و کوچکتر
    • Sepideh IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      16 0
      فاجعه یعنی همین. کل دنیا دارن معادلات داخلی و خارجی ما رو تحلیل میکنن. یعنی ارزش مبادلات پولی ما به اندازه ی چهارتا صفر کاهش فاجعه آمیز یعنی کاهش ارز پول خود را به طور واضح و علنی به دنیا و جهانیان اعلام می‌کنیم. یعنی یه میلیون تومن ما اکنون ۱۰۰ تومن ارزش دارد!!!!!
  • اشکان IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    42 17
    حالا این 4 تا صفر تاثیری داره مثلا گوشت میشه کیلویی 1 میلیون تومان
  • ساسی IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    35 14
    قبل جلو اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی شیش تا صفر بوده الا
  • قدرت طهماسبی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    34 7
    همه باید با علم اقتصاد آزاد و دولتی آشنا باشند ،دانش آموزان، دانشجویان مخصوصا مدیران ،مسوولان و نماینده ها و وزرا تا اقتصاد این مملکت درست شود
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    33 10
    فسیل
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    45 5
    هر چقد کم کنی بازم زیاد میشه این هنرو معدود کشورهایی مثل برادران ونزوئلا زیمباوه دارن و علی برکت الله
  • علی IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    35 16
    سلام شایدبااین روش همه چیزارزون شد.مسولین روچه دیدی.
  • ایمان IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    27 74
    سلام حذف چهر صفر به نفع قشر ضعیف جامعه است یعنی 10000 هزار تومان میشع یک تومان و 100000 هزار تومان میشع ده تومن و یک میلیون میشع صد تومن و ده میلیون میشع هزار تومان و صد میلیون میشع ده هزار تومن. همینطور برو بالا
    • ع IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      16 0
      ده هزار تومن میشه میشه ده تومن نه یک تومن.ملت با تغییر ساعت مشکل داشتند با این قضیه چطور میتونند کنار بیاییند.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    31 15
    کم کردن ۴ صفر باعث انتقال تورم از روی دولت به دوش مردم وگرنه یه ادم سالم یه ادم سالمه به اندازه میخوره به اتدازه می پوشه وقتی ما تصمیم میگیریم چیزی ازش کم کنیم یعنی نقصان پیدا کروده مثلا یکی از کلیه هاش حتما از بین رفته حالا اقتصاد که بیمار میشه یه بار با فروس س۶ام یه بار با پیش فدوش ماشبن یه بار بامیش فروشدیکه و هزار داستان دیگه سعی میسه اقتصاد رو از نابودی کتمل ممانعت کرد شما الان برو اقتصاد تلمان نگاه حتی در این ایام کرونا صادراتش بیشتر از گذشته شده اونا بخاطر این کارها رنبال راههای اصولی هستند و گرنه این ساده ترین راهه همون پاک کرونوصورت مسله هست.
  • امین IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    37 16
    ولله هیچی نگیم بهتره آخه تاجایی خراب نشه آبادنمیشه
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    35 8
    صفرها رو یزارید بمونه اعداد رو پاک کنید.
  • علی IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    65 9
    حذف صفر هیچ اثری نداره. بایدکارو تولیدومدیریت درست بشه
  • ناشناس IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    45 11
    اخه انصافا کدوم کشوره که دو تا واحد پولی به ریال و تومان داره!!!!! واقعا نظام پولی کشور خیلی مشکل داره لااقل با حدف صفر ها «تومان» را جایگزین ریال کنید تا به ارزش واقعی خودش نزدیک بشه!!!
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    68 10
    در کل فرقی به حال مردم نداره فقط حجم تولید اسکناس پایین میاد نه ارزشش زیاد میشه نه تورم کاسته میشه یه حسن دیگم داره برا اختلاسگرهاست دیگه نمیگن فلانی هزاران ملیارد ریال دزدی کرده میگم مثلا یک میلیون دزدی کرده هر چی هم گرون بشه میگن یک قرون گرون شده مردمم میگن چیزی نیست یک قرونه
  • علاءالدین IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    18 2
    پول ایران چی بود که چهار صفر آن برداشته شود بعد دلار باید با چهار صفر اضافه تحویل مردم بدهند.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    6 2
    به این کار میگن مغلته در اقتصاد آن هم در قرن 21 اگر در قرن 20 شاید جواب میداد
  • Ali gh IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    6 6
    بااحترام آیا بهتر نیست بجای چاپ اسکناس و غیره سیستم دستگاههای کارتخوان و عابر بانکها رو بیشتر ارتقا بدین تا مبادا میکروب و ویروس کمتر انتقال پیدا کنه ؟ ناسلامتی عصر الکترونیک هستیم آخه . وجه نقد رو باید کنار گذاشت مسئول مربوطه .