گروه شهری- زهرا کشوری: در حالی که مدیر عامل شرکت مهرگان - شرکت وارد‌کننده ون به کشور- اعلام کرد که قانون جدید وزارت کشور برای اخذ یک و نیم میلیون تومان مالیات از درخواست‌کنندگان خودروی ون تنها شامل 100 ون شده که با اعتراض صاحبان این خودروها دولت از دریافت این مبلغ هم صرف‌نظر کرده

اما مدیر عامل تاکسیرانی شهر تهران از لغو مصوبه ابراز بی‌اطلاعی کرد و خبر داد که همچنان تعداد خودروهایی که باید این مبلغ را پرداخت کنند، 450 ون است.

هفته گذشته اعلام این خبر که متقاضیان خودروی ون در کشور باید مبلغی معادل  یک میلیون و 500 هزار تومان را به‌عنوان و مالیات، حق گمرک یا عناوینی شبیه آن بپردازند، سبب شد تا جمعی از صاحبان خودروی ون در اعتراض به این تصمیم نابهنگام و مغایر قرارداد، در مقابل دفتر رسیدگی به شکایت مردمی نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کنند.

اما اواخر هفته گذشته قدیری، مدیرعامل شرکت مهرگان که مسئولیت ورود این خودرو به کشور را به‌عهده دارد، در گفت‌وگو با همشهری عصر اعلام کرد که این مصوبه لغو و ون‌ها بدون دریافت این رقم به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

با این حال «حسین تیموری کرمانی» مدیرعامل تاکسیرانی تهران روز گذشته در گفت‌و‌گو با همشهری عصر اعلام کرد که چنین تصمیمی هنوز ابلاغ نشده و هیچ نامه یا دستوری مبنی بر بخشودگی این مالیات از سوی ستاد تبصره‌13 به دفتر وی نرسیده است.

این در حالی است که به گفته تیموری، ستاد تبصره 13 بدون اطلاع قبلی به صاحبان خودرو، قانونی را بر خلاف مفاد قبلی قرارداد وضع کرد که براساس آن، هر راننده باید هزینه یک خودروی اسقاطی را برای دریافت ون پرداخت کند. براساس همین حساب و کتاب‌های این ستاد، هر ماشین اسقاطی، اعتباری معادل یک و نیم میلیون تومان خرج روی دست هر راننده می‌گذارد.

برخی رانندگان ون که طی چند روز اخیر تجمع‌ شان را مقابل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ادامه دادند هم در گفت‌و‌گو با همشهری عصر عنوان می‌کنند که شنیده‌اند ستاد تبصره 13 راضی به گذشت از شرط و شروط خود برای ترخیص نزدیک به 500‌ ون باقیمانده به رانندگان، نشده و هنوز رانندگان با این الزام غیرقانونی مواجه هستند.
به گفته رانندگان معترض بیش از یک ماه است که ون‌ها ترخیص شده است اما به‌دلیل پلاک نشدن، عملا امکان استفاده از این ون‌ها وجود ندارد.

همچنین به گفته بسیاری از رانندگان، وزارت کشور و ستاد تبصره13 تا زمانی که این مبلغ را دریافت نکنند اجازه پلاک‌شدن و ترخیص آخرین سری ون‌هایی که تا به امروز وارد کشور شده‌اند را نمی‌دهند؛ حال آنکه بر اساس قرارداد منعقد شده میان مالکان ون‌ها و وزارت کشور باید این خودروها یک ماه پیش به آنها تحویل داده می‌شد.

اجرایی نشدن این تعهد سبب شده تا نه‌تنها رانندگان در تامین خرج و مخارج روزمره خود با مشکل مواجه شوند بلکه حتی برخی از رانندگان به نوبت پرداخت اولین قسط ون‌ها رسیده‌اند و مجبورند اقساط خودرویی را بپردازند که هنوز خبری از تحویل آن نیست.
رانندگان در گفت‌وگو با همشهری مسافر عنوان کردند که رفتار ستاد تبصره‌13 و  وزارت کشور با آنچه در قرارداد منعقدشده بین آنها و شرکت خصوصی واردکننده ون‌ها به امضا رسیده، هیچ شباهتی ندارد.

حتی آنها هشدار داده‌اند که اگر ستاد تبصره 13 و وزارت‌ کشور اعتراض آنها را بی‌پاسخ بگذرد مقابل شرکت مهرگان تجمع خواهند کرد. شاید همین امر سبب شد تا مدیرعامل شرکت مهرگان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با همشهری اعلام کند که اعتراض‌های رانندگان بی‌نتیجه نمانده و وزارت کشور از مابه‌التفاوت سنگینی که برای رانندگان در نظر گرفته، می‌گذرد اما مسئولان این امر در ستاد تبصره 13 هنوز حاضر به گفت‌وگو با همشهری عصر نشده‌اند و تنها پاسخی که حاصل شد همان اظهارات مدیر عامل شرکت وارد‌کننده ون است. از این طرف هم که هنوز پلاک‌گذاری آغاز نشده و رانندگان و تاکسیرانی تهران هم از این تصمیم جدید بی‌اطلاع هستند.

به همین دلیل رانندگانی که این روزها باید قسط اول ون‌هایشان را بپردازند باید منتظر بمانند و ببینند که اظهارات شرکت مهرگان صحت داشته و رقم 1 میلیون و 500 هزار تومانی لغو می‌شود یا باید همچنان به اعتراض‌هایشان در خیابان پاستور یا در برابر شرکت مهرگان ادامه  دهند.

کد خبر 53816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز