دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

گروه شهری: جهادکشاورزی مصالح ساختمانی برای ساخت شهرک زیتون را بدون توجه به مخالفت‌های شهرداری و شورای شهر وارد پارک ملی سرخه‌حصار کرد تا نشان دهد هیچ قانونی نمی‌تواند جهادکشاورزی را از عزم راسخ خود در تخریب یکی از سرمایه‌های ملی، باز دارد.

به همین دلیل برخی از اعضای شورای شهر اعلام کردند که در نظر دارند تا کمیته ویژه‌ای ـ که قرار بود برای رفع مشکل سرخه‌حصار تشکیل شودـ به سرعت امروز یا فردا تشکیل جلسه داده و به پشتوانه تصمیم اتخاذی مانع از ادامه یافتن این ساخت و ساز شوند.

روز چهارشنبه معصومه ابتکار از آغاز ساخت و ساز 400 واحد مسکونی در منطقه سرخه‌حصار خبر داد.پس از آنکه ابتکار تاکید کرد که فعالیت های ساخت و ساز در پارک ملی سرخه‌حصار گسترش یافته و برخی نهادها با سوءاستفاده از قدرت خود، به راحتی مصالح ساختمانی را به این پارک وارد می کنند به‌طوری که نسبت به ساخت 400 واحد مسکونی در این پارک اقدام کرده‌اند، برخی از اعضای شورای شهر اعلام کردند که اوایل این هفته جلسه فوری تشکیل می‌دهند.

گویا اعضای شورای شهر معترض هستند که دولت اراده جدی برای مقابله با ساخت‌و‌سازهای سرخه‌حصار ندارد به همین دلیل با توجه به تعرضات صورت گرفته به پارک ملی سرخه‌حصار، کمیته مشترک متشکل از مرتضی طلایی، رسول خادم، پروین احمدی‌‌ نژاد و معاون امور مناطق شهرداری تهران جلسه فوری تشکیل می‌دهند.

البته مرتضی طلایی در گفت‌وگو با همشهری عصر اعلام کرده که بخش وسیعی از 400 دستگاه مذکور در فاصله اعلام حکم دیوان عدالت اداری ساخته شده و شورای شهر نگران است که هر روز سهل‌انگاری زوایای این ساخت و ساز را وسیع‌تر کند.

طلایی تاکید کرد که بارها از وزارت مسکن و شهرسازی و محیط زیست خواسته‌اند تا در یک جلسه مشترک تدبیری اتخاذ کنند که این مشکل رفع شده و هم سرخه‌حصار تخریب نشده و هم حق مالکان تعاونی زیتون ضایع نشود. اما گویا نه تنها ا ین جلسه‌ها تشکیل نشده بلکه رای دیوان عدالت اداری در 10 روز پیش سبب شده تا ساخت و ساز فوق بار دیگر سرعت بگیرد.رسول خادم هم در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که تشکیل این جلسه در حالی است که هنوز دیوان عدالت اداری حکم تجدید نظر خود را صادر نکرده و مشخص نیست یک وزارتخانه به چه پشتوانه‌ای توانسته ساخت و ساز را آغاز کند. این در حالی است که مسئولان دیوان عدالت اداری هم در چند روز گذشته سکوت کرده و به آغاز ساخت و سازها هیچ‌واکنشی نشان نداده‌اند.

پارک ملی سرخه در حالی با پافشاری قدرتمندانه جهاد کشاورزی تخریب می‌شود که هم رای دیوان عدالت اداری برای ساخت این شهرک در مرحله تجدید نظر است و هم مخالفت دولت و نهادهای بسیاری را در دوره‌های گذشته و در این دوره پشت سر خود دارد. چنانچه به گفته طلایی در جلسه اخیر هیات دولت اعلام شده که حاضرند مبلغ 70 میلیارد تومان برای تعویض اراضی تعاونی زیتون در اختیار مالکان قرار بگیرد؛ به همین دلیل شهرداری تهران هم اعلام آمادگی کرده است که پس از مشخص شدن زمین‌های معاوض از سوی کمیسیون ماده 5 به سرعت مراحل اداری ساخت شهرک زیتون در هر منطقه‌ای به جز سرخه‌حصار را صادر خواهد کرد. البته این دو وعده هم گویا به مذاق این تعاونی خوش نیامده و تاکید دارند شهرک خود را در سرخه‌حصار بسازند.

قوانین بی‌پشتوانه !

تلاش برای تشکیل این کمیته از چهارسال پیش و از سوی رسول خادم عضو شورای شهر آغاز شد و هنوز هم به جایی نرسیده است. هرچند «معصومه ابتکار»، رئیس کمیته زیست محیطی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری ابراز امیدواری کرد که با تشکیل این کمیته، بتوان جلوی ساخت این شهرک را گرفت اما تاکید می‌کند آغاز به ساخت 400 واحد مسکونی در سرخه‌حصار به‌دلیل بی‌توجهی دولت و سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات پارک ملی سرخه‌حصار با وجود  ابزارهای قانونی، آغازشده است.

به گفته ابتکار آنچه مسلم است اراده‌ای که پشت ساخت شهرک زیتون وجود دارد، بسیار نیرومند‌تر از قوانین و مصوبه‌هایی است که روشن و واضح، هرگونه ساخت وساز را در این پارک ممنوع کرده است.یکی از راهکارهای قانونی برای حفاظت از سرخه‌حصار که معصومه ابتکار از آن به‌عنوان ابزارهای قانونی نام می‌برد، قانونی است که درسال 1359 پارک سرخه‌حصار را به‌عنوان یک پارک ملی در فهرست سازمان حفاظت از محیط زیست به ثبت رساند.

 اما تنها پس از 5سال از ثبت سرخه‌حصار به‌عنوان یک پارک ملی، نزدیک به 240 هکتار از بهترین زمین‌های این پارک به دستور وزیر کشاورزی وقت که خود درآن دوره عضو شورای عالی حفاظت از محیط زیست هم بود به تعاونی مسکن وزارت جهاد سازندگی واگذارشد:«‌این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که بر مبنای همین قانون، هرگونه ساخت وساز در پارک‌های ملی غیرقانونی وغصب محسوب می‌شود.»

همچنین 240 هکتار از مرغوبترین زمین‌های منطقه سرخه‌حصار در حالی با داشتن سند شش دانگ تفکیک شده و در اختیار 4 هزار عضو تعاونی مسکن وزارت جهاد قرارداده شده که براساس تبصره ۴ از ماده ۳۱ اصلاحی قانون جنگل‌ها و مراتع، تمامی اراضی ملی و مناطق حفاظت شده در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار می‌گیرد و از قابلیت واگذاری به غیر برخوردار نیستند.

از همه این قوانین روشن و صریح که بگذریم طرح جامع شهر به این منطقه کاربری فضای سبز داده و این بدان معنی است که هرگونه کاربری دیگر از جمله ساخت وساز غیرمجاز و پیگرد قانونی دارد.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست هم اعلام کرده که با توجه به ساخت و سازهای غیر مسئولانه و تعرض به پارک ملی سرخه‌حصار، گلوگاه تنفسی شهر تهران نابود می‌شود که این مسئله به هیچ وجه زیبنده نظام نیست. محمد هادی حیدرزاده با بیان اینکه شهردار تهران در جلسه شورای شهر مراتب نگرانی مدیریت شهری تهران را بابت حکم دیوان عدالت اداری درخصوص ساخت و ساز در پارک ملی سرخه‌حصار اعلام داشته و اعضای شورا نیز با حساسیت پیگیر این موضوع هستند، گفت: «با اجرای ساخت و ساز در پارک ملی سرخه‌حصار، گلوگاه تنفسی شهر تهران از بین خواهد رفت و متأسفانه در حکم صادر شده ضوابط و شاخص‌های زیست‌محیطی رعایت نشده است.» 

از دیدگاه اعضای شورای شهر و شهرداری، حکم دیوان عدالت اداری با ابهام روبه‌رو بوده و سبب می‌شود راه برای ساخت و ساز تعاونی زیتون باز باشد. گرچه بر همین اساس شورای شهر خواستار تجدید نظر حکم شده اما در این فاصله تعاونی مذکور ساخت و ساز را آغاز کرده است.به گفته مشاور شهردار تهران برخی تصمیمات در دولت‌های قبلی موجب بروز این مشکل شده و با اتخاذ یک راه حل بهتر و تخصیص اعتبار محدودی می‌توان، هم مشکل شهروندان صاحب زمین را حل کرد و هم جلوی تعرض به پارک ملی سرخه‌حصار را گرفت اما گویا مسئولان جهاد کشاورزی منتظر یک راه حل مفید برای هر دو طرف نمانده و ساخت وسازها را آغاز کرده‌اند.

حیدرزاده با ابراز نگرانی از تعرضات صورت گرفته به پار‌ک‌های ملی در طول سال‌های اخیر یاد آور شد: با ادامه تعرضات، رتبه سرخه‌حصار و خجیر به‌عنوان پارک‌های ملی نزول پیدا خواهد کرد که این مسئله اصلا برای نظام ما خوب نیست.

تلاش‌های بی‌سرانجام

پرونده شکایت سرخه‌حصار بیش از یک دهه برگزاری دادگاه‌های مختلف اعم از بدوی، تجدید نظر و دیوان عدالت اداری در حالی سرگردان است که در مرداد ماه سال 81 نزدیک به 100 هکتار از بهترین اراضی پارک ملی سرخه‌حصار به آتش کشیده شد و همان زمان «محمد حسن پیراسته»، مدیرکل محیط زیست استان تهران آتش سوزی را عمدی دانست و صریحا اعلام کرد که به دست عوامل تعاونی جهاد کشاورزی انجام گرفته بود.

 همین مسئله به تنهایی و بی‌توجه به تمامی قوانین موجود می‌توانست به تراژدی 26 ساله سرخه‌حصار پایان دهد و شهر5/8 میلیون نفری شهر تهران را از اضطرابی 10 ساله برهاند.این مسائل نشان می‌دهد که آنچه سرخه‌حصار و در نتیجه تهران را از یک مرگ تدریجی می‌رهاند نه افزایش قوانین ممنوعه وکمیته‌های مشترک بلکه یک اراده قوی‌تر از عزم راسخ جهادکشاورزی، برای رهاندن سرخه‌حصار از دم تیغ بولدوزهای تعاون مسکن این دستگاه است.

کد خبر 53679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز