مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رباط کریم اعلام کرد پرونده جهانی کاروانسرای حاج کمال و کاروانسرای سنگی این شهرستان تکمیل شد و در اختیار معاونت میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت.

کاروانسرای حاج کمال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حمید کریمی گفت: هدف از این اقدام حفاظت بیشتر این آثار تاریخی، توجه بیشتر به این آثار دوره قاجار و سلجوقی در این منطقه بوده که می‌تواند پذیرای گردشگران خارجی باشد.

وی با اشاره به اینکه سالانه گردشگران زیادی از کشور های گرجستان، ارمنستان، روسیه، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، مغولستان، عراق، ترکیه، آلمان، فرانسه و ایتالیا از جاذبه‌های تاریخی این منطقه دیدن می کنند، افزود: این شهرستان آثار مختلف دوره‌های تاریخی را در خود حفظ کرده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رباط کریم گفت: همچنین پرونده ثبت میراث طبیعی رودخانه شادچای و رودخانه شور در دست اقدام است تا در کمترین زمان ممکن به ثمر بنشیند.

کریمی بیان کرد: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای سنگی و حاج کمال توسط کارشناسان این نهاد به مدت ۲ ماه تکمیل شده است.

کاروانسرای قاجاری حاج کمال به مساحت ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع، در محدوده شهر رباط کریم قرار دارد و مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار است.

کاروان‌سرای سنگی (قلعه سنگی) نیز با قدمت مربوط به قرون اولیه اسلام ـ سلجوقی است که با مساحت بیش از ۴ هزار متر مربع در دوم بهمن ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۸۲۲ در مجموعه فهرست آتار تاریخی کشور ثبت شد.

این اثر تاریخی در بخش مرکزی رباط کریم، دهستان امامزاده ابوطالب قرار دارد.  

در شهرستان‌های جنوبی غربی استان تهران، شامل بهارستان، اسلامشهر و رباط کریم ۳۵ اثر تاریخی ثبت ملی شده‌اند.

کد خبر 536549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha