چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ادغام وزارت‌خانه‌های رفاه و بهداشت را در صحن علنی مجلس مطرح کردند که یک فوریت آن به تصویب رسید

قرار شد تا تعیین تکلیف این طرح، جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی رفاه به تعویق بیفتد. با دکتر محمد خوشچهره از طراحان طرح فوق درباره انتقادات وارده به این طرح گفتگو کرده‌ایم.


***

 اشکالی که منتقدان به طرح ادغام وزارت‌خانه‌های رفاه و بهداشت می‌گیرند این است که با ادغام این دو وزارت‌خانه در روند خصوصی‌سازی آنها مانع ایجاد می‌شود و به طور کلی در روند اجرای سیاست‌های اصل 44 در این دو وزارت‌خانه مانع ایجاد می‌کند.
- این اطلاعات و برداشت از آنها درست نیست و از آنجا که من در کمیسیون ویژه اصل 44 نیز عضو هستم، واقعیت آن است که در مصادیق اصل 44 واگذاری بیمارستان‌ها مطرح نیست و بیما‌رستان‌ها نباید واگذار شود و بخش درمان هم از بهزیستی به وزارت بهداشت می‌رود.

با فرض این که قرار است بخش‌هایی از وزارت رفاه به بخش خصوصی واگذار شود، باز هم فرقی نمی‌کند که در وزارت رفاه باشد یا به بهداشت منتقل شود، به هرحال باید مشمول واگذاری قرار گیرد.بعلاوه،‌ ادغام وزارت‌خانه‌های رفاه در بهداشت عمدتا در راستای کوچک‌سازی دولت است که در قانون برنامه پنج‌ساله و سیاست‌های اصل 44 نیز بر آن تاکید شده است.

 علت اصلی ادغام وزارت رفاه در بهداشت چیست و آیا بر اساس اصل هزینه- فایده این ادغام به عملکرد بهتر ساختار دولت منجر خواهد شد.
- وزارت رفاه از سالی که تشکیل شد و در این سه سال نشان داده که در تحقق اهداف اصلی خود یعنی کاهش فقر و گسترش بیمه همگانی موفق نبوده و به نظر ما یکی از دلایلی که رئیس‌جمهوری، وزیر رفاه را عوض کرد، همین کارکرد نامناسب وزارتخانه بود که البته ما معتقدیم ساختار وزارت‌خانه درست نیست و وزارت رفاه مفید نیست و باید اصلاح و در وزارت بهداشت ادغام شود.

همزمانی طرح ادغام وزارت رفاه با معرفی وزیر جدید رفاه شائبه علل غیرعلمی و سیاسی را بر این طرح ایجاد کرده است. آیا چنین شائبه‌ای را می‌پذیرید؟
- پیش از معرفی وزیر جدید، در بین نمایندگان طرح ادغام وزارت‌خانه‌های رفاه و بهداشت در حال بررسی بود و بنا بود این طرح داده شود اما پس از برکناری وزیر رفاه، ما این طرح را با دو فوریت دادیم تا وزیر انتخاب نشود که پس از 2 تا 3 ماه تصویب احتمالی این طرح، وزارت‌خانه رفاه منحل گردد چرا که در آن صورت، عمل مجلس مقابله با دولت تلقی می‌شد.

 البته مخالفت با ساختار وزارت رفاه به زمان تاسیس آن برمی‌گردد. برای ایجاد وزارت رفاه از اول مجلس هفتم مخالفت جدی وجود داشت اما به دلیل اینکه مجلس متهم به مخالفت با دولت وقت نشود، نمایندگان به وزیر رای دادند  هر چند بسیاری از نمایندگان با اصل تشکیل وزارت رفاه مخالف بودند.

 افزون بر این، از آنجا که افزایش سطح رفاه هدف اصلی و بسیار مهم هر دولتی است، ‌نمی‌توان فقط در یک وزارت‌خانه در پی تحقق آن بود. و این اشتباه است که فکر کنیم فقط یک وزارتخانه مسئول رفاه باشد چرا که مسائل مختلف اقتصادی بر رفاه تاثیرگذار هستند و باید مجموع برنامه‌های اقتصادی دولت در راستای رفاه باشد.

کد خبر 5358

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز