سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه شهری: رئیس شورای شهرتهران ضمن انتقاد ازاینکه شهر تهران حریم ندارد، از استانداری خواست تا جلوی فروش زمین‌های اطراف فرودگاه امام خمینی گرفته شود

به گزارش همشهری، مهدی چمران در حاشیه سومین نشست راهبردی نهاد مدیریت وبرنامه ریزی طرح توسعه شهری تهران، در جمع خبرنگاران افزود: فرودگاه امام خمینی یعنی فرودگاه شهرتهران ولی این فرودگاه که براساس تقسیمات کشوری در حریم شهر باقرآباد قرارگرفته وزمین‌های اطراف آن توسط عده‌ای سودجو در حال تفکیک، تقسیم و فروش است، پیش‌بینی بروزمشکلات قریب الوقوعی را هم برای ساکنان آن و هم برای شهرتهران می‌کند.

وی درتوضیح مصادیق مشکلات مدنظرش گفت: ازیک سو سروصدای فرودگاه امام می‌تواند باعث اعتراض ساکنین آنجا شود که چون فرودگاه اینجاست نمی‌توانند شب به راحتی بخوابند.

ازسوی دیگروضعیت آینده فرودگاه امام با وضعیت فعلی فرودگاه مهرآباد، کهریزک و بهشت‌زهرامشابه است.وی درتوضیح این شباهت‌ها گفت: 50 سال پیش هیچ منطقه مسکونی در چند کیلومتری فرودگاه مهرآباد، کهریزک یا بهشت‌زهرا وجود نداشت اما با گسترش بی‌رویه شهر، مناطق مسکونی اطراف این مکان‌ها رشد پیدا کرده، مشکلات عدیده‌ای را پدید آوردند.

قانون حریم ناکارآمد است

چمران با غیرکارآمد خواندن قانون حریم شهرها مصوب مجلس به ویژه برای کلانشهرها گفت: متأسفانه فاجعه در حریم تهران در حال شکل گرفتن است وهیچ طرح وقانونی نیز درجلوگیری ازوقوع این معضل وجود ندارد.

وی در ادامه اظهارداشت: ازیک سو  اعلام می‌شود رشد جمعیت شهرتهران ازرشد جمعیت کشورکمتر است اما ازسوی دیگردراطراف تهران دائما شاهد شکل گیری شهرهای جدید وتبدیل فضای سبزوزمین‌های کشاورزی به ساختمان‌های مسکونی یا سوله وکارخانه هستیم که این همه قاعدتا درافزایش جمعیت تهران مؤثرخواهند بود.رئیس شورای شهرتهران هشدارداد: اگر رشد جمعیت این‌گونه پیش رود، دو سال دیگر منابع آبی استان تهران به پایان می‌رسد.

چمران رشد جمعیت شهرها و مناطق اطراف را 10 برابر شهر تهران گزارش کرد وافزود: چنین رشد بادکنکی به‌دلیل نواقص قانون حریم است که هرچه سریع‌تر باید اصلاح شود و اگر در این زمینه اصلاحات قانونی صورت گیرد، حریم تهران می‌تواند به گونه‌ای شکل گیرد که همه شهرهای اطراف براساس قانون جامع و واحدی اداره شوند و یک سیاست کلی بر آنها حاکم باشد تا از رشد بی‌رویه جمعیت جلوگیری کند.

جایی که شهر حریم ندارد

وی با اشاره به بزرگراه آزادگان به‌عنوان آخرین قسمت شهر تهران اظهارداشت: کمی آن طرف‌تر از بزرگراه آزادگان شهر باغستان قرار دارد یعنی دراین بخش تهران حریم وجود ندارد در حالی که باید بین 3 تا 5 برابر وسعت یک شهر حریم تعریف شود.

وی درمورد اقدامات شورای شهر دراین باره یادآور شد: باوجود اینکه شورا در این زمینه وظیفه‌ای ندارد اما تنها براساس وظیفه نانوشته نسبت به نهادهای مسئول بیشترین تلاش وپیگیری‌ها را ازخود نشان داده به همین منظوربه‌دنبال راهکارهایی هستیم تا براساس آن تهران حریم دار شود.

طرحی برای اصلاح قانون حریم
مهدی چمران، با تأکید بر لزوم اصلاح قانون حریم، تصریح کرد: همزمان با طرح جامع شهر تهران، طرح دیگری درباره اصلاح قانون حریم به دولت ارائه شد. درهمین باره تا به حال وزارتخانه‌های مسکن و کشور و شورای شهر تهران، دو جلسه در مورد حریم شهر تهران داشته‌اند و هم اکنون نیزاین طرح در کمیسیون سیاسی و امنیتی دولت در حال بررسی است که پس از بررسی این موارد در دولت، اصلاح قانون حریم شهر تهران به مجلس شورای اسلامی می‌رود.

کد خبر 53347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز