چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

آلاینده ازن از ابتدای سال تاکنون ۲۶ روز از هوای تهران را آلوده کرده است. این آلاینده‌ ثانویه که در حضور گرما و نور خورشید تولید می‌شود، طی یک هفته اخیر تنفس راحت را از تهرانی‌ها گرفته است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید برای کاهش ازن باید چند اقدام اساسی در دستور کار قرار گیرد.

ازن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسین شهیدزاده با اشاره به اینکه پیش‌سازهای آلاینده ازن ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن هستند، گفت: بزرگترین منبع تولید ترکیبات آلی فرار، بخارات سوخت وسایل نقلیه است. این بخارات سوخت که در پمپ بنزین‌ها است طی چند مرحله می‌تواند وارد هوا شود.

وی ادامه داد: در مرحله اول که سوخت از انبارهای اصلی تخلیه و به تانکرهای حامل آن مننقل می‌شود، VOC‌ها یا همان ترکیبات آلی فرار که نوعی آلاینده هستند وارد هوا می‌شوند. در مرحله بعد، انتقال سوخت موجود در تانکرها به مخازن پمپ بنزین‌ها سبب خارج شدن گازهایی می‌شود و در مرحله آخر هنگام سوخت‌گیری خودروها  همزمان با ورود مایع بنزین به باک، بخارات بنزین از آن خارج می‌شود. در واقع به ازای هر یک لیتر مصرف بنزین سه لیتر از بخارات آن وارد هوا می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه وزارت نفت برای کنترل بخارات بنزین اجرای «طرح کهاب» را پیش‌بینی کرده است، تصریح کرد: «کهاب» مخفف چهار کلمه «کنترل، هدایت، انتقال و بازیافت» بخارات بنزین است. چنانچه این طرح به طور کامل اجرایی شود هنگام انتقال سوخت به تانکرها بخارات آن توسط لوله‌ای جمع‌آوری و مجدد تبدیل به مایع می‌شود. مشابه این اقدام می‌تواند در پمپ بنزین‌ها هنگام سوخت‌گیری وسایل نقلیه اجرایی شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر یک پوشش پلاستیکی در اطراف تعدادی از نازل‌های پمپ‌های بنزینی که جدید هستند، وجود دارد که مانع خروج بخارات بنزین هنگام سوخت‌گیری می‌شود البته عموما مردم از آن استفاده نمی‌کنند. با این حال اگر اجرای پروژه «طرح کهاب» تکمیل شود این منبع آلاینده و پیش‌ساز ازن تا حدودی کنترل خواهد شد.

به گفته شهیدزاده، علاوه‌ بر این قطعه‌ای به نام «کنیستر» در خودرو وجود دارد که فشار بخارات بنزین داخل باک را کنترل می‌کند و مانع از ورود بخارات آن به هوا می‌شود. چنانچه این قطعه در خودروها به درستی کار نکند بخارات بنزین به راحتی از باک خارج خواهند شد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه درباره منابع تولیدکننده آلاینده ناکس یا اکسیدهای نیتروژن که از دیگر پیش‌سازهای ازن هستند، توضیح داد: ناکس حاصل احتراق سوخت در موتور خودروها است. چنانچه کاتالیست خودروها به ویژه در موتورهای انژکتوری به درستی کار کند ناکس قبل از خروج از اگزوز کنترل و مقداری از آن به گازهای بی‌خطر تبدیل می‌شود بنابر این وجود کاتالیست سالم در وسایل نقلیه می‌تواند در کاهش آلودگی حاصل از ناکس و ازن موثر باشد.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر کاتالیست‌ها هزینه زیادی دارند از این رو بعضی از افراد اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمی‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که ناکس زیادی از طریق این خودروها وارد هوا شود و در مجاورت گرما و تابش نور خورشید واکنش‌هایی را انجام دهد و تبدیل به ازن شود.

شهیدزاده در پایان با بیان اینکه آلاینده ازن می‌تواند مشکلاتی را برای کسانی که مشکلات تنفسی دارند ایجاد کند، تصریح کرد: خودروهای فرسوده نیز در تولید آلاینده‌هایی که پیش‌ساز ازن هستند، نقش دارند.

کد خبر 533199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 0
    فقط دعا