گروه شهری: شهرداری تهران موفق شد مجوز مؤسسه مالی و اعتباری شهر را از بانک مرکزی دریافت کند.

این مؤسسه مربوط به مجموعه کلانشهرهای کشور است که به پیشنهاد شهردار تهران در اسفندماه سال گذشته، شکل‌گیری آن پیگیری شد و روز گذشته طی مراسمی در بانک مرکزی با امضای تفاهمنامه میان شهرداری تهران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعاونی اعتباری شهر به مؤسسه مالی و اعتباری شهر تبدیل شد.

آنچه روز گذشته سرانجام با پیگیری‌های شهرداری تهران صورت گرفت این فرصت را برای پایتخت ایجاد می‌کند تا بتواند از گردش مالی‌ای که در شهرداری تهران وجود دارد استفاده مناسب را کرده و برای شهر سوددهی به همراه داشته باشد. به اعتقاد مسئولان شهر تهران با توجه به حجم بالای درآمدها و هزینه‌های شهرداری تهران و بسیاری از کلانشهرها  این احتیاج وجود داشت مانند بسیاری از کلانشهرهای دنیا مدیریت شهری هم از یک مؤسسه مالی یا بانک برای گردش‌های مالی خود استفاده کند، چرا که با این شیوه این امکان فراهم است تا سود این گردش مالی به جیب خود شهروندان برود و بستری شود تا شهر از پول‌های خود سود بیشتری ببرد.

شهردار تهران هم روز گذشته در جلسه صدور مجوز مؤسسه مالی و اعتباری شهر که در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد، با اشاره به اینکه تشکیل مؤسسه مالی و اعتباری تصمیمی بود که یک سابقه تاریخی در خارج کشور و یک سابقه در داخل کشور داشته است، تاکید کرد: داشتن مؤسسه مالی و اعتباری برای شهرداری‌ها در همه جای دنیا وجود دارد و از روزی که در شهرداری مشغول شدم و سوابق این کار را در دوران گذشته دیدم متوجه شدم که از دوره قبلی به‌دنبال انجام این کار بوده‌اند اما مدتی به دلیل دولتی بودن بانک‌ها این اتفاق نیفتاده بود و پس از آن نیز مکاتباتی با بانک مرکزی انجام شده بود.

شهردار تهران در مورد روزهای ابتدایی این پیشنهاد به سایر شهرداری‌ها گفت: با جلسه‌ای که اسفندماه در اصفهان برگزار شد و تصمیمی که روسای شورای شهر کلانشهرها مصوب کردند، قرار شد به‌صورت مشترک یک مؤسسه مالی و اعتباری تشکیل شود که کلانشهر مشهد 8 درصد سهام، سایر کلانشهرهای کشور 7 درصد، تهران 10 درصد، صندوق ذخیره کارکنان شهرداری نیز 10 درصد و 30 درصد سهام نیز از طریق پذیره‌نویسی تامین می‌شود که سیر قانونی خود را طی کرده است و خوشحالیم که امروز مجموعه کلانشهرهای کشور مؤسسه مالی و اعتباری شهر دارند.

بدین ترتیب نه تنها تهران بلکه سایر کلانشهرهای کشور هم در ایده‌ای که مدیران شهری پایتخت پیشنهادش را دادند از این فرصت جدید می‌توانند استفاده کنند. البته قالیباف روز گذشته تاکید کرد که چنین امری مسبوق به سابقه است و حتی پیش از این مؤسسات مالی و اعتباری انصار و قوامین با این ایده‌ها شکل گرفتند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه بیش از 8 سال است که بانک مرکزی در راستای ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری فعالیت می‌کند و توانسته است مؤسساتی مانند مؤسسات مالی اعتباری انصار، قوامین را تشکیل دهد، گفت: این حرکت گام بزرگی برای کلانشهرهای کشور است هرچند که به دلیل آنکه این مؤسسات تحت نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنند حتما محدودیت‌هایی برای ما ایجاد می‌شود اما به‌طور کلان این اقدام راضی‌کننده است و امیدواریم با ایجاد این ظرفیت برای کلانشهرها انجام طرح‌های عمرانی به سرعت و بهتر انجام شود تا خدمات بیشتری نیز به مردم ارائه شود.

قالیباف در مورد شکل‌گیری تعاونی اعتباری شهر هم که ابتدا با برخی مخالفت‌ها روبه‌رو بود، گفت: «دچار مشکلات اداری زیادی بودیم که به صراحت می‌توان گفت این کار انجام نشدنی بود که مجبور شدیم از کانال مجلس و کمیسیون اقتصادی آن را پیگیری کنیم و بر اساس ضوابطی که از قبل نیز وجود داشت، تعاونی اعتباری شهر را برای حل مشکلات کوتاه مدتمان گسترش دادیم تا حداقل از طریق سازمان بازنشستگی شهرداری که نهادی غیر دولتی و مستقل است، بتوانیم حداقل، سهام یک بانک را بگیریم که توانستیم با همکاری شورای شهر بیش از 40 درصد سهام بانک سرمایه را دریافت کنیم.

به گفته قالیباف با توجه به اینکه مجلس نیز به دلیل عدم‌همکاری بانک مرکزی با شهرداری توضیح خواسته بود و سازمان بازرسی کل کشور نیز بانک مرکزی را مکلف کرد که 40 درصد سهام بانک سرمایه را به نام سازمان بازنشستگی شهرداری منتقل کند، مؤسسه مالی و اعتباری شهر زیر نظر بانک مرکزی به‌عنوان نهادی قانونی فعالیت کرد که حتما باید این اقدام به سمت ایجاد بانک شهرداری برود.

استقبال بانک مرکزی

بانک مرکزی هم معتقد است که ایده مؤسسه مالی و اعتباری برای شهرداری‌هایی مانند تهران بسیار مفید است. طهماسب مظاهری، رئیس کل بانک مرکزی به مصداق سایر کشورها اشاره کرد و گفت: این فعالیت‌ها ابتدا از این نظر که منابع لازم را برای گردش اقتصادی مملکت فراهم می‌کند و همچنین برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد اهمیت دارد و از طرفی نیز نهاد‌ها و مؤسساتی که متولی این امر هستند و در کار اعتباری، بانکی و پولی فعالیت می‌کنند به دلیل خاصیت کارشان در همه جای دنیا یک مجموعه فیلتری و نقاط کنترلی برای حرکاتشان گذاشته می‌شود که هم انرژی این حرکت پولی و خلق پول را صرف گرمای اقتصادی کنند و هم از تبدیل آن به یک حادثه انفجاری که ضررش بیشتر از منفعتش باشد، جلوگیری شود.

رئیس بانک مرکزی در توصیف وضعیت کنونی تهران به دوران ساخت و ساز در شهر اشاره کرد:  دورانی در تهران و برخی شهرها ساخت و ساز بی‌رویه به ‌عنوان پدیده‌ای مطرح بود که امروز شهرداری جلوی ساخت و ساز بی‌رویه اولیه را گرفته و با طرح‌های مختلف نیز از ادامه ساخت ساختمان‌هایی که آغاز شده بود جلوگیری کرده است و باید این اتفاق در سیستم پولی و بانکی نیز می‌افتاد که این کار انجام شد. وی در ادامه گفت: با توجه به تقاضاهای شهرهای مختلف قرار شد تا به جای اینکه هر شهرداری بخواهد صندوق مستقلی داشته باشد مؤسسه اعتباری برای چند شهر بزرگ بر اساس ضوابط بانکی تشکیل شود تا از ابتدا همه اقدامات با هماهنگی هم بر اساس ضوابط معین انجام شود.

کد خبر 53130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز