مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک زن 25 ساله اولین پرورش‌دهنده کروکودیل در ایران است. او قصد دارد ایران را به قطب صادرات کروکودیل تبدیل کند.

"کروکودیل زیباترین موجود و سلطان مرداب است که با بهره‌مندی از توان علمی و همچنین وجود شرایط اقلیمی مناسب در جنوب کشور و بعضی نواحی برای پرورش این موجود، می‌توان آینده‌ای بسیار روشن در صنعت تکثیر و پرورش آن در کشور رقم زد و ایران را به‌زودی به یکی از قطب‌های صادراتی محصولات این جانور تبدیل کرد." 

مژگان روستایی معتقد است کروکودیل آنقدر هم وحشتناک نیست چراکه 60 تا 70 درصد پروش‌دهندگان آن در جهان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند!. بنیانگذار این صنعت در ایران نیز یک کارشناس جانورشناسی است که انگیزه ورود خود به این صنعت را تنها علاقه به کروکودیل عنوان می‌کند و معتقد است کسانی در این صنعت موفق خواهند بود که علاقه زیادی به پرورش این جانور داشته باشند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به علاقه شخصی‌اش به این موجود، گفت: این مساله و ارتباط با رشته تحصیلی‌ام (جانورشناسی) درباره این صنعت نوپا در کشورهای رونق‌یافته مطالعاتی داشتم و پس از اعلام رسمی حلیت پرورش آن در ایران، مطالعات و آموزش‌های لازم را به طور جدی پیگیری و از مهرماه سال گذشته برای دریافت موافقت اصولی از سازمان شیلات اقدام کردم.

مژگان روستایی افزود: به دلیل اینکه در ایران هیچ مرجعی برای کسب اطلاعات و ارائه آموزش به متقاضیان وجود ندارد برای بازدید، اخذ مشاوره و همچنین گذران دوره آموزش حضوری در کنار مزارع پرورشی به تایلند و مالزی سفر کردم. در قدیمی‌ترین مزرعه پرورش کروکودیل کشور مالزی دوره آموزشی حضوری را با هزینه 10 هزار دلار برای هر نفر ( به قیمت فروش یک طاقه پوست کروکودیل) گذراندم.

اولین پرورش‌دهنده کروکودیل کشور تاکید کرد: پس از گذراندن دوره آموزشی و بازدید از مزارع پرورشی موفق خارجی، طرح توجیهی‌ام را تهیه کردم و برای دریافت موافقت اصولی در سازمان شیلات بررسی شد و علیرغم استقبال سازمان شیلات از شکل‌گیری این صنعت، پس از اعمال سختگیری‌های فراوان اصولی و احتیاطی موافقت اصولی صادر شد و به منظور بلامانع بودن، طرح به سازمان حفاظت از محیط زیست ارائه و پس از انجام بررسی‌های لازم مجوز بلامانع بودن طرح و ساخت مزرعه صادر شد. سپس طرح در سازمان دامپزشکی کشور بررسی و پروانه تاسیس از سوی سازمان صادر شد.

محل ساخت اولین مزرعه پرورش کروکودیل در جزیره قشم و با ظرفیت پرورشی هزار قطعه کروکودیل در نظر گرفته شده که پس از آماده شدن مزرعه تحت نظارت سازمان‌های دامپزشکی و محیط زیست، واردات کروکودیل‌ها از کشورهای مالزی و تایلند انجام و از ماهیان صید شده غیرقابل مصرف انسانی در سبد صیادان و ضایعات کشتارگاهی برای تغذیه این جانوران استفاده خواهد شد.

این مزرعه به‌زودی با هدف بهره‌مندی از خواص پوست، گوشت، خون و ... و همچنین فراهم آوردن امکان بازدید گردشگران علاقه‌مند به حیات‌وحش با بخش‌های گوناگون (استخر نگهداری مولد، سالن نگهداری تخم، سالن نگهداری کروکودیل‌های یکساله، دوساله و ... و همچنین سالن کشتار) راه‌اندازی می‌شود.

روستایی معتقد است: شرایط مناسب آب ‌و هوایی (وسعت چهار استان جنوبی و مناطقی از کشور که شرایط مشابه دارند)، فعال بودن صنایع وابسته در کشور و کشورهای همسایه، سطح بالای دانش پزشکی ایران جهت بهره‌برداری از خواص محصولات آن، ظرفیت شکل‌گیری و رونق این صنعت در ایران وجود دارد. البته لازمه موفقیت در ایجاد و بهره‌برداری از این صنعت نو اهمیت به آموزش، عدم شتاب‌زدگی و پیش‌بینی تمام جوانب کار (واردات، دوره پرورش، فروش و ...) است.

با توجه به اینکه اولین هدف پرورش کروکودیل صادرات پوست آن است گونه پروسوس (کروکودیل آب شور) که دارای مرغوب‌ترین پوست است برای پرورش در ایران درنظر گرفته شده است. هر مولد این گونه بین 40 تا 80 تخم می‌گذارد که در شرایط مناسب بالای 80 درصد از میزان تخم‌گذاری پس از 90 روز به دنیا آمده و پس از چهار سال به اندازه تجاری 180 تا 220 سانتی متر می‌رسد.

البته مزیت پرورش این جانور نسبت به دیگر آبزیان نداشتن محدودیت زمانی برداشت است چراکه می‌توان از چهار سالگی (سن تجاری و رسیدن به سودمناسب) تا 10 سالگی (سن مولد شدن) از این آبزی نگهداری کرد.

بزرگترین مشکل برای متقاضیان کسب اطلاعات دقیق و آموزش است. بدون دیدن شرایط و نحوه زندگی کروکودیل از نزدیک نمی‌توان میزان علاقه‌مندی خود به این کار را سنجید؛ درحالی‌که گذراندن دوره آموزش حضوری و داشتن اطلاعات کامل به منظور پایین نگه‌داشتن هزینه‌های ساخت و پرورش ضروری است متاسفانه تاکنون هیچ یک از متقاضیان دوره آموزش تخصصی را نگذرانده‌اند.

کد خبر 53104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز