وقتی رشته‌های نخ و کاموا در دست هنردوستان قرار می‌گیرد، جان می‌گیرند؛ مثل عروسک‌های رنگی، روسری، حوله، دستمال، لیف و... و. البته کسانی که به هنرهای دستی علاقه دارند، در منطقه ۱۸ کم نیستند.

خاله کبری

  همشهری آنلاین_ مریم قاسمی:  آنها با اجرای ایده و طرح‌هایی که از ذهنشان نقش می‌بندد، آثار و کارهای خارق‌العاده به جا می‌گذارند. «کبری رادی خانقاه سفلی» ۵۲ ساله نمونه‌ای از این افراد موفق است که نمی‌تواند هنر را از امور جاری زندگی‌اش جدا کند. او یکی از بانوان کارآفرین منطقه ۱۸ است که در محله ولی‌عصر(عج) شمالی زندگی می‌کند و کسب و کار ساده‌ای راه‌اندازی کرده است. در ادامه با این شهروند موفق بیشتر آشنا می‌شوید.
«دوران کودکی و نوجوانی یادتان هست. انگار همین دیروز بود که با عروسک و اسباب‌بازی‌ها سرگرم می‌شدیم و متوجه گذر زمان نبودیم. آن ایام بیشتر مادر و مادربزرگ‌ها در خانه قلاب‌بافی و قالیبافی می‌کردند و ما با کنجکاوی تمام کنارشان می‌نشستیم و به ابزار کارشان نگاه می‌کردیم. البته وقتی حواسشان پرت می‌شد و دقایقی به کار دیگری مشغول می‌شدند، یواشکی ابزار کارشان را بر می‌داشتیم تا مانند آنها ببافیم...» 
«کبری رادی خانقاه سفلی» با یادآوری این خاطرات ادامه می‌دهد: «آن موقع خیلی دوست داشتیم چیزهای زیادی یاد بگیریم و مانند بزرگ‌ترها هنری داشته باشیم. وقتی هم که آنها متوجه علاقه ما به این کارها می‌شدند، برایمان درباره این رشته‌ها توضیح می‌دادند، حتی ابزارکار مثل میل بافتنی به دستان ما می‌دادند تا بافندگی را خوب یاد بگیریم.» بانوی کارآفرین هم‌محله‌ای، این دوران را سپری کرده و می‌گوید: «صدای مادرم هنوز در گوشم هست که می‌گفت دخترها باید هنرمند باشند تا بتوانند از هنرشان در زندگی استفاده کنند. او معتقد بود که دخترها علاوه برتحصیل باید در کلاس قلاب‌بافی، بافتنی و قالیبافی و... دوره‌هایی را بگذرانند. وقتی به گذشته فکر می‌کنم متوجه می‌شوم که مادرم چقدر درست می‌گفت.»

  •  وقتی با تار و پود می‌توان کار ایجاد کرد 

بانوی بافنده منطقه ما هنر را جزو جدانشدنی از زندگی می‌داند. او طرح‌ها و ایده‌های خود را روز به روز تنوع می‌دهد و توانسته با ارائه کارهای متنوع در بازار برای خیلی‌ها کار ایجاد کند. عروسک‌های ایرانی، کیف دوشی، پالتو، کلاه، شال گردن و... به گونه‌ای با کامواهای رنگی درست می‌کند و می‌بافد که برای هربیننده‌ای جذاب است. ابزار کارش میل بافتنی و ذوق درونی‌اش است. مشوق اصلی‌اش را همسرش «امین هاشم‌زاده» می‌داند و اعتقاد دارد که اگر پشتیبانی او در این سال‌ها نبود، نمی‌توانست فرد فعال و موفقی شود. این بانوی هنرمند هم‌محله‌ای عقیده دارد که با ابزار ساده مثل میل بافتنی و کاموا و با انگیزه و اعتماد به نفس می‌توان شغل ایجاد کرد؛ کارهایی که بتوانیم امرارمعاش کنیم و خدمتی هم به شهروندان بدهیم.  

  •  اتاق فکر باسلیقه اهالی می‌چرخد 

این بانو عنوان می‌کند که شهروندان منطقه ۱۸ از هنرهای دستی به‌ویژه بافتنی‌های رنگی که به فرهنگ ما همخوانی داشته باشد استقبال می‌کنند و اگرتمایلی هم برای خرید نداشته باشند، حداقل مدتی پشت ویترین مغازه‌ها می‌ایستند و کارها را خوب تماشا می‌کنند. خانقاه سفلی، خریداران و مشتریان کارهایش را بیشتر بانوان و از اقشارمتوسط جامعه می‌داند. در مغازه و کارگاه کوچک بافندگی او اتاق فکری وجود دارد که شهروندان می‌توانند نظرشان را بگویند. او از سلیقه‌ها و نظرها یادداشت‌برداری می‌کند تا از آنها در خلق آثارجدیدش استفاده کند. جالب است بدانید که آثار و صنایع‌دستی که در این محل طراحی و بافته می‌شود، اکنون در بازار مشاغل خانگی طرفدار زیادی دارد. تعدادی از بانوان هم‌محله‌ای که با هنر و توانمندی او آشنا شده‌اند و می‌خواهند از این طریق کسب وکاری برای خود راه بیندازند، از راهنمایی و مشاوره او استفاده می‌کنند.  

  •  آموختن این کار چندان سخت نیست 

این بانوی کارآفرین مثل بسیاری از افراد موفق مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده و به این مرحله رسیده است. خانقاه سفلی در این زمینه توضیح می‌دهد که قبل از راه‌اندازی کارگاه، جلو در خانه میل بافتنی دستش می‌گرفت و آثار دستی مختلفی خلق می‌کرد. او می‌گوید: «شهروندان و رهگذران با دیدن کار و هنر من جلو می‌آمدند و سؤالاتی می‌پرسیدند. خیلی‌ها می‌خواستند برایشان کلاس آموزش بافتنی دایر کنم. من هم با لبخند به آنها می‌گفتم اگر مقداری کاموا تهیه کنید و میل بافتنی دست بگیرید، متوجه می‌شوید که آموختن این کار چندان سخت نیست. البته برای موفقیت درهرکاری مثل بافندگی به جز ابزار و وسایل کار، باید ذوق و علاقه هم وجود داشته باشد تا خستگی به سراغتان نیاید.» این بانوی هنرمند افراد بسیاری را با این هنر آشنا کرده است که حالا هر کدام‌شان در گوشه و کنار شهر برای خود کسب و کار دارند.

  • عروسک‌هایی که شخصیت دارند

یکی دیگر از ویژگی‌های کار و هنر خانقاه سفلی، خلق و ساختن عروسک‌هایی است که هرکدام برای خود قصه‌ای دارند و او با هنرمندی به این عروسک‌ها هویت و شخصیت می‌دهد. این بانوی هنرمند هم‌محله‌ای تاکنون بیش از ۵۰ هزارعروسک نمایشی و بازی برای کودکان بافته است که هیچ شباهتی به هم نداشته‌اند. او تلاش می‌کند در بافت عروسک‌ها به تنوع رنگ‌ها، فرهنگ ایرانی و اسلامی و پوشش اقوام اصیل ایرانی توجه خاص داشته باشد.

او در این زمینه به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: «درچند ماه اخیر که مدارس و آموزشگاه‌ها تعطیل بودند و خانواده‌ها بیشتر در خانه می‌ماندند تا از خطر ویروس کرونا درامان بمانند، بازار فروش عروسک‌های بافتنی خیلی بهتر شده است. وقتی ازمشتری‌ها علتش را می‌پرسم، جوابشان خوشحال‌کننده و دلگرم‌کننده است. آنها از این عروسک‌ها برای قصه‌گویی برای کودکان خود استفاده می‌کنند و خوشحالم که با هنرم توانسته‌ام به خانواده‌ها کمک کنم تا درخانه بمانند و با قصه‌گویی برای فرزندان خود این بحران را پشت سر بگذارند.»

این بانوی کارآفرین ۴ پسر و یک دختر دارد که این تجربه را در دوران کودکی فرزندانش داشته و عقیده دارد که قصه‌گویی برای بچه‌ها در رشد فکری و ذهنی و آمادگی آنها برای ورود به جامعه بسیار تأثیرگذار است. او که پیش کودکان و نوجوانان محله به «خاله کبری» شهرت دارد، برای هرکدام ازعروسک‌هایی که می‌بافد اسم و شخصیتی می‌سازد، مثل امید و آرزو و امیدوار است که روزی بتواند داستان عروسک‌هایش را ثبت کند.  

  • لزوم شناسایی ظرفیت‌های محلی
علی اصغرباباخانی / کارشناس روابط‌عمومی

«با تدابیر و ابتکارات مدیریت شهری در رفع مشکلات و دغدغه شهروندان، هر روز به فکر رفاه و آسایش بیشتر شهروندان هستیم. در موضوع کارآفرینی و اشتغالزایی هم این‌گونه است. پس از تشکیل و راه‌اندازی اداره کارآفرینی، موجی از دلگرمی و امید در میان شهروندان پیدا شد، اما تا رسیدن به هدف نهایی به زمان بیشتری نیاز است.» «علی اصغرباباخانی» کارشناس روابط‌عمومی با بیان این مطلب می‌گوید: «برای رفع بیکاری نیازمند امکانات بیشتری هستیم، البته می‌توان بخشی از این امور را به‌سراهای محله انتقال داد.» او درباره اهمیت شناسایی پتانسیل‌های محله برای رونق اشتغال می‌گوید: «هر قدر مدیریت شهری اطلاعات مناسب و درست از کارآفرینان بومی و محلی و همچنین افراد جویای کار و حرفه، تخصص و مهارت آنها دراختیار داشته باشد، می‌تواند برای رونق بازار کار و جهش تولید برنامه‌ریزی کند.»

  • حقوق مناسب، شرط موفقیت در کارآفرینی
حامد آذرسرا / کارشناس حوزه مدیریت شهری

«حامد آذرسرا» یکی از کارشناسان حوزه مدیریت شهری در موضوع کارآفرینی واشتغالزایی در محله‌ها به نکته‌ای متفاوت اشاره می‌کند که می‌تواند درجلب مشارکت شهروندان به این عرصه تأثیرگذارباشد. او عقیده دارد که کسب درآمد مناسب، شرط اساسی و مهم در کارآفرینی است و می‌گوید: «متأسفانه در بیشتر بنگاه‌های کارآفرینی و اشتغالزایی که تاکنون راه‌اندازی شده، فرد جویای کار با حقوق ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باید زندگی‌اش را بگذراند که راضی‌کننده نیست. شاید به این کار تن در دهد، اما قطعاً مدتی بعد از ادامه فعالیت صرفنظر می‌کند. در حقیقت کارآفرینی واشتغالزایی باید درآمد و حقوق مناسبی برای فرد داشته باشد وگرنه جاذبه‌ای نخواهد داشت.»

کد خبر 530717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کوچه پس کوچه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha