یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

ترجمه زینب قائمی: اگرچه در سال‌های اخیر نقش پول در مبارزات انتخاباتی تغییر کرده اما هنوز هم سرمایه و پشتوانه مالی یکی از ارکان اصلی در انتخابات آمریکا محسوب می‌شود

امسال در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باراک اوباما با جذب کمک‌های مالی برای مبارزات انتخاباتی خود به میزان 41 میلیون دلار، حیرت همگان را برانگیخت و در تاریخ سیاسی این کشور شگفتی ساز شد. این در حالی است که هیلاری کلینتون که همیشه در کنار نام وی نام چند میلیاردر معروف دیده می‌شود تنها توانسته پشتوانه مالی خود را به میزان 20 میلیون دلار افزایش دهد.

در مقایسه با اوباما و کلینتون، جان‌مک کین که هنوز هم در میان مبلغان پارلمان موفق‌ترین فرد برای جذب کمک‌های مالی است، با پشتوانه مالی 15 میلیون دلاری، امسال نتوانسته آن‌طور که باید و شاید انتظارات جمهوریخواهان را برآورده کند و منافع آنها را تامین کند. به همین دلیل ممکن است برای جبران این کمبود از سیستم مالی ملی که برای انتخابات عمومی در نظر گرفته شده کمک بگیرد، ‌تا با استفاده از این منبع مالی، کسری پشتوانه خود را جبران کند و البته در قبال آن مجبور به پذیرفتن شرایط و محدودیت‌های تعیین شده برای موارد مصرف آن نیز باشد.

همیشه مسیر پول و سرمایه به سمت نامزدهای قوی‌تر جریان پیدا می‌کند، اما وجود پول الزاماً باعث تقویت موضع سیاسی آنها نمی‌شود. تبلیغات رسانه‌ای نقشی اساسی در بالا رفتن شانس نامزدها دارد. البته این تاثیر بیشتر در قشری از جامعه مشهود است که شناختی از نامزد مورد نظر ندارند و در تصمیم‌گیری نهایی خود برای انتخاب، تنها بر آنچه می‌بینند و می‌شنوند اکتفا می‌کنند.حتی در مبارزات انتخاباتی که مبالغ هنگفتی صرف تبلیغات می‌شود، ‌باز هم هیچ تضمینی برای مصون ماندن از شایعات واخبار ضد‌و نقیضی که رسانه‌ها به‌وجود می‌آورند وجود ندارد. چندین آگهی موفق و پرهزینه تلویزیونی در مقابل یک خبر به ظاهر کوچک اما بد و بی‌اساس محکوم به فنا هستند. به همین دلیل در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2000 سیاست مک کین، کنترل و در دست گرفتن اخبار روزنامه‌ها بود که در روزهای پایانی سال منجر به زنده نگه داشتن مبارزات انتخاباتی وی شد.

همچنین برخلاف آنچه تصور می‌شود، پشتوانه قوی مالی اوباما عامل اصلی پیروزی‌های وی به حساب نمی‌آید. دلیل اصلی مورد توجه قرار گرفتن اوباما، شخصیت، درک سیاسی بالا و پیام‌های مشخص و طبقه بندی شده وی بوده است. البته توانایی جذب سرمایه و کمک‌های مالی حداقل یک نتیجه کاملاً‌مشهود برای اوباما در پی داشته است. این موضوع باعث جذب آرای افرادی شده است که به‌صورت کاملاً‌ داوطلبانه تمایل دارند آرای دیگر رقبای اوباما را کاهش دهند. مسلماً در اختیار داشتن چنین نیروهای داوطلب و آماده به خدمتی نوید بخش پیروزی وی در ماه نوامبر خواهد بود. چراکه طرفداران فعال اوباما به اضافه پشتوانه مالی وی باعث جذب و تطمیع رای دهندگان و طرفداران جدیدی به‌خصوص در میان قشر جوان و در جامعه سیاه پوستان خواهد شد.

ناگفته نماند که مک کین هنوز هم می‌تواند در روند روبه جلوی موفقیت‌های اوباما اخلال ایجاد کند و تعدادی از آرای رای دهندگان را به سمت خود جذب کند. البته مک کین در فعالیت‌ها و تلاش‌های انتخاباتی خود از پشتیبانی جمهوریخواهان نیز برخوردار است و همین نقطه امیدی برای وی محسوب می‌شود. همچنین مک کین از تبلیغات گروه‌هایی مثل گروه «527‌ها» که به هیچ حزب یا گروهی وابسته نیستند و تنها به‌عنوان یک گروه تبلیغاتی تحت شرایط خاصی به‌کار مشغولند، ‌استفاده می‌کند. این گروه‌ها تا زمانی که در مبارزات انتخاباتی شرکت نکنند و همچنین تا زمانی که آشکارا به تایید یک نامزد نپردازند، می‌تواند به تبلیغات سیاسی خود ادامه دهند.

از آنجایی‌که چنین تبلیغاتی به همان اندازه که می‌تواند مؤثر واقع شود، می‌تواند مخرب نیز باشد، ‌اوباما از طرفداران خود خواسته است تا کمک‌های مالی خود را که به‌منظور هزینه شدن در تبلیغات انتخاباتی در نظر گرفته اند، به چنین گروه‌هایی اختصاص ندهند و مستقیماً‌ به ستاد انتخاباتی او بپردازند. اما با تمام این تفاصیل هنوز هم شبکه‌های غیرملی و سایت‌های اینترنتی زیادی وجود دارند که به انتشار اخبار و پخش تبلیغاتی می‌پردازند که کنترل و نظارت بر آنها از عهده هیچ ستاد انتخاباتی بر نمی‌آید.  در آخر لازم به ذکر است اگرچه ثروت و پشتوانه مالی خوب اوباما نشانه قدرت و برتری وی در مبارزات انتخاباتی است، اما به‌دلیل حواشی گسترده‌ای که در زمینه تبلیغات انتخاباتی وجود دارد، این پشتوانه نمی‌تواند تضمین‌کننده پیروزی وی باشد.

اکونومیست

کد خبر 52983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز