بخش زیادی از پروژه‌های عمرانی منطقه ۸ مربوط به حوزه فعالیت‌های معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری این منطقه است.

خدمات شهری

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده‌ : بخش زیادی از پروژه‌های عمرانی منطقه ۸ مربوط به حوزه فعالیت‌های معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری این منطقه است. با توجه به اینکه غرب منطقه ۸ در مقایسه با شرق آن از قدمت بالایی برخوردار است، کمبودها و مشکلاتی در بخش غربی به چشم می‌خورد. «ناصر رضاپور» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۸ درباره این پروژه‌ها به نکات متعددی اشاره می‌کند. او معتقد است با ساخت بوستان و ایجاد فضای سبز در محله‌هایی که بافت فرسوده دارند می‌توان سرانه فضای سبز را در غرب منطقه افزایش داد تا شهروندان در قسمت‌های مختلف منطقه به‌صورت یکسان از امکانات بهره‌مند شوند. برای آگاهی بیشتر در زمینه فعالیت‌های معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۸، با ناصر رضاپور گفت‌وگو کردیم.


 ‌ این روزها مهم‌ترین برنامه‌های معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۸ بیشتر در چه زمینه‌ای است؟  
با توجه به اینکه سرانه فضای سبز در منطقه ۸ برای هر نفر زیر ۵‌مترمربع است، در این زمینه با کمبود مواجه هستیم. این مشکل بیشتر در بخش‌هایی که بافت فرسوده دارند از جمله محله‌های زرکش، وحیدیه، تسلیحات و لشکر به چشم می‌خورد و سرانه فضای سبز در این محله‌ها زیر یک‌مترمربع است. بنابر این، این روزها مهم‌ترین برنامه‌های معاونت خدمات شهری افزایش سرانه فضای سبز در این محله‌هاست و در این زمینه هم اقداماتی انجام شده است. البته در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه ایجاد بوستان و فضای سبز در محله‌های منطقه ۸ صورت گرفته که با تداوم آنها، مشکل کمبود فضای سبز به حداقل می‌رسد.  
 ‌ علاوه بر موارد یادشده، در محله‌هایی که بافت فرسوده و متراکم دارند، معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه چه برنامه‌هایی دارد؟  
در محله‌هایی که بافت‌های فرسوده دارند و بیشتر در غرب منطقه واقع شده‌اند، به دلیل کمبود فضا، بافت متراکم جمعیت و املاک ریزدانه، زمین و فضای خالی برای ایجاد فضاهای سبز یا ساخت بوستان وجود ندارد حتی زمینی در اختیار نهادها و سازمان‌ها نیست که بتوان آن را تملک کرد. به همین دلیل سعی کرده‌ایم از ظرفیت‌های موجود در محله‌ها که اغلب رها شده و بدون استفاده هستند، در این زمینه استفاده کنیم. به‌عنوان مثال، در محله وحیدیه که با مشکل سرانه فضای سبز مواجه هستیم و سرانه فضای سبز در این محله چیزی در حدود ۷ دهم ‌مترمربع است، تنها ظرفیت موجود حمام قدیمی مرمر بود که چند سال پیگیر تملک آن بودیم و در نهایت با تلاش‌های شهردار منطقه این حمام تملک شده و قرار است به بوستان تبدیل شود. در حال حاضر کارهای اداری در حال پیگیری است و به‌زودی کارهای اجرایی آن آغاز خواهد شد.  
 ‌ درخصوص ایجاد بازارهای میوه و تره‌بار درمحله‌های بدون این امکانات چه برنامه‌ای دارید؟  
با توجه به اینکه هر محله باید یک بازار میوه و تره‌بارداشته باشد، در منطقه ۸ ما ۱۳ محله داریم که تنها در ۶ محله بازار میوه و تره‌بار وجود دارد. افزایش سرانه‌های خدماتی هم بخشی از اهداف مدیریت شهری در این منطقه است. در حال حاضر در محله‌های زرکش، وحیدیه، لشکر و تسلیحات بازار میوه و تره‌بار نداریم و از سال گذشته پیگیر ساخت بازار میوه و تره‌بار در این محله‌ها هستیم. در سال جاری کار ساخت ۲ بازار میوه و تره‌بار در محله لشکر و خیابان پروین در تهرانپارس آغاز شده است. ساخت بازارهای میوه و تره‌بار در محله‌های دیگر هم با هدف افزایش سرانه‌های خدماتی و دسترسی عموم شهروندان به اقلام و مایحتاج روزانه درحال پیگیری است.  
 ‌یکی از برنامه‌های معاونت خدمات شهری رسیدگی به وضعیت شبکه آبرسانی و آبیاری فضاهای سبز به‌ویژه در میادین شهر است، با توجه به قدیمی بودن شبکه آبرسانی در منطقه ۸ و آبیاری به روش سنتی، در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟  
 از زمان بلدیه تا سال گذشته، ۳۳‌درصد منطقه به‌صورت سنتی از طریق نهرها آبیاری می‌شد. با استراتژی شهردار منطقه و پیگیری‌هایی که انجام دادیم، پروژه‌های زیادی را در این زمینه تعریف کرده‌ایم. ابتدا تکمیل شبکه آب خام و بعد هوشمندسازی آبیاری میادین در منطقه ۸ مد نظر است. از جمله آبیاری قطره‌ای و بارانی که در آن عامل انسانی حذف شده است و از طریق سنسور رأس ساعت معین آبیاری به‌صورت هوشمند انجام می‌شود. از سال گذشته تاکنون آبیاری ۱۰ میدان در منطقه ۸ به‌صورت هوشمند در حال انجام است و تا پایان سال آبیاری تمام میادین منطقه از این طریق انجام خواهد شد. برنامه دیگر مربوط به تکمیل شبکه آب خام در تمام معابر است که این پروژه هم امسال به پایان می‌رسد تا در این زمینه با مشکل مواجه نشویم.  


 ‌ برای ذخیره‌سازی آب در منطقه ۸ چه تدابیری اندیشیده‌اید؟  
در منطقه ۸ مخازن ذخیره آب تا سال گذشته گنجایش ذخیره ۱۳۰۰‌مترمکعب آب را داشت در صورتی که نیاز روزانه منطقه ۴۶۰۰‌مترمکعب است و ظرفیت مخازن با نیاز روزانه منطقه خیلی فاصله داشت. از همین رو جانمایی مخازن در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر کارهای ابتدایی جانمایی یک مخزن ذخیره ۱۳۰۰‌مترمکعبی در تقاطع مسیل باختر و خیابان شهید ثانی و یک مخزن هم در میدان ۱۱ باگنجایش ذخیره ۷۰۰‌مترمکعب آب جانمایی خواهد شد. تا پایان سال شبکه آب خام و آبیاری هوشمند در تمام میادین و معابر به پایان می‌رسد و آبیاری به‌صورت سنتی حذف خواهد شد.  
 ‌ با توجه به اینکه در منطقه ۸ مسیل‌های متعددی وجود دارد، برنامه‌ای برای تصفیه آب این مسیل‌ها دارید؟  
قرار است ما در محدوده مسیل باختر تصفیه‌خانه ایجاد کنیم. بخش عمده‌ای از آبیاری در منطقه ما از طریق چاه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و ما برای تأمین آب مورد نیاز منطقه از ظرفیت قنات‌های موجود در منطقه هم استفاده خواهیم کرد. قنات مهدی‌آباد دومین قنات پرآب شهر تهران است که در فلکه اول تهرانپارس قرار دارد و میزان ورودی آب در این قنات ۸۰ لیتر در ثانیه است و متأسفانه تاکنون به‌صورت بهینه از آن استفاده نشده است. ما در نظر داریم با بازسازی قنات، آب آن را از طریق شبکه آب خام به سمت غرب منطقه که قدری مشکل آب داریم هدایت کنیم و در نهایت قرار است آب مسیل باختر از طریق تصفیه‌خانه‌ای که قرار است ایجاد شود، تصفیه و در نهایت در مخازن ذخیره شود و از آن طریق آبیاری را انجام دهیم و برداشت آب از چاه‌ها را متوقف کنیم.  
 ‌ یکی از درخواست‌های شهروندان ایجاد بازار گل وگیاه در منطقه ۸ است، در این زمینه برنامه‌ای دارید؟  
در منطقه ۸ بازار عرضه گل و گیاه وجود نداشت و شهروندان هم مجبور بودند برای تهیه گل‌های زینتی و آپارتمانی به مناطق دیگر بروند. از همین رو یک مرکز عرضه گل و گیاه در منطقه ۸ با عنوان هایپر گل ایجاد شد تا شهروندان نیازهای خود در خصوص تهیه گل و گیاه را در همین منطقه برطرف کنند. این هایپر گل در حال حاضر در فلکه اول تهرانپارس ایجاد شده که به بهره‌برداری رسیده و انواع گل و گیاه و ملزومات آن در این مکان عرضه می‌شود. البته این مکان فعلاً به افتتاح رسمی نرسیده است.

  • تبدیل حمام مرمر به بوستان

حمام مرمر یکی از حمام‌های قدیمی در محله وحیدیه است که به دلیل متروکه بودن بلا استفاده مانده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده بود. شهرداری منطقه چند سال پیگیر تملک آن بود. در نهایت این ملک از سوی شهرداری تملک شد و در حال حاضر کارهای اجرایی آن در حال انجام است.  
 وسعت طرح: ۱۵۰۰‌مترمربع
 نشانی: خیابان دماوند، خیابان بخت آزاد

  •  تبدیل باغ سازور به باغ ایرانی 

 باغ سازور تنها باغ در منطقه ۸ است که در محله زرکش واقع شده است. این باغ مالک شخصی داشته و سال گذشته به تملک شهرداری در آمده و در حال آماده‌سازی و تبدیل به باغ ایرانی است. با توجه به اینکه این فضا قبلاً کاربری باغ داشته وجود قنات و درختان بسیار، بستر را برای ایجاد هرچه زودتر بوستان ایرانی فراهم کرده است. این پروژه با ۴۰‌درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت و آماده‌سازی است.  
 وسعت طرح: ۳۰۶۴‌مترمربع 
 نشانی: خیابان دماوند، خیابان وحیدیه، ایستگاه پل، پلاک ۷۸۵

  •  ساخت پارکینگ شهید مدنی

 منطقه ۸ یکی از مناطق درگیر با معضل کمبود پارکینگ است. این منطقه به دلیل کمبود فضا و زمین خالی در زمینه پارکینگ با این مشکل روبه‌رو است. با توجه به کمبود پارکینگ‌های طبقاتی و عمومی در این منطقه، پارکینگ شهید مدنی با هدف افزایش سرانه‌های خدماتی و رفاهی ایجاد می‌شود.  
 وسعت طرح: ۲۴۰۰۰‌مترمربع
 نشانی: خیابان شهید مدنی، جنب سینما

  •  ساخت بوستان شهید مدنی

 بوستان شهید مدنی با هدف افزایش سرانه‌های فضای سبز در منطقه ۸ ساخته خواهد شد و مجهز به امکاناتی از جمله مبلمان شهری، آبنما، زمین بازی کودکان و سرویس بهداشتی است. این بوستان در فضای بالای پارکینگ مدنی در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال به پایان برسد.  
 وسعت طرح: زیر بنا ۲۴۰۰۰‌مترمربع، زمین بعد از اصلاحی ۱۹۹۰‌مترمربع
 نشانی: خیابان شهید مدنی، جنب سینما

  •  جانمایی ۳ مخزن برای ذخیره آب

۳ مخزن در نقاط مختلف منطقه برای ذخیره آب برای آبیاری جانمایی می‌شود تا نیاز روزانه منطقه به آب تأمین شود. پیش‌بینی می‌شود جانمایی این مخازن تا پایان شهریور ماه سال جاری به پایان برسد.  
 وسعت طرح: ۲۳۰۰‌مترمکعب
 نشانی: مخزن خیابان شهید گلشن دوست، مخزن بوستان اردستانی و مخزن میدان ۱۱

  • بازپیرایی فلکه اول تهرانپارس (میدان قمر بنی‌هاشم(ع))

 فلکه اول تهرانپارس یکی از میدان‌های اصلی محله تهرانپارس است که بافت قدیمی و خشکی داشت و بازسازی آن در دستور کار قرار گرفته است. شکل ابتدایی این میدان در حال تغییر است و امکاناتی از جمله جدول‌بندی سنگی، کفپوش، نورپردازی و ساخت سرویس بهداشتی، سیستم تهویه فضا، آلاچیق‌های هوشمند برای آن در نظر گرفته شده است.  
 وسعت طرح: ۴۰۰۰ هزارمترمربع
 نشانی: فلکه اول تهرانپارس

  • خیالستان زندگی 

 پروژه‌ای با عنوان خیالستان زندگی در منطقه ۸ قرار است کلید بخورد. در این طرح پیوندی در دو سمت محله سبلان با بالا بردن فضای سبز ایجاد خواهد شد و از طرفی فضای سبز شهری در مکان‌های بدون استفاده شهری در محله سبلان تدارک دیده می‌شود.  

  •  ایجاد بازار میوه و تره‌بار 

 ساخت بازارهای میوه و تره‌بار یکی از برنامه‌هایی است که از سال گذشته درحال پیگیری است و در حال حاضر یک بازار میوه و تره‌بار در محله لشکر و یک بازار میوه و تره‌بار هم در خیابان پروین تهرانپارس در حال ساخت است. نقشه بازار میوه و تره‌بار لشکر تهیه شده و در حال انتخاب پیمانکار است و بازار میوه و تره‌بار تهرانپارس هم در حال ساخت است.  
 وسعت طرح: بازار میوه و تره‌بار وحیدیه ۶۰۰‌مترمربع و بازار میوه و تره‌بار تهرانپارس ۱۵۰۰‌مترمربع 
 نشانی: محله لشکر حاشیه بزرگراه امام علی، محله تهرانپارس خیابان پروین

  •  ایجاد تصفیه‌خانه

 با حذف آبیاری از طریق چاه‌های زیر زمینی، با ساخت تصفیه‌خانه در محدوده مسیل باختر، آب این مسیل تصفیه و برای آبیاری در غرب منطقه استفاده می‌شود. این تصفیه‌خانه هنوز ساخته نشده و در دست اقدام است.  
 نشانی: خیابان مسیل باختر

  •  اصلاح هندسی پایانه تاکسی سه‌راه تهرانپارس

 این پایانه از حدود ۳ سال پیش به‌صورت موقت راه‌اندازی شده بود و به وسیله نیوجرسی و خشکه چینی فضای این پایانه از معبر جدا شده بود که با انجام اصلاحات هندسی، این پایانه به‌صورت دائمی راه‌اندازی شد و در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است.  
 وسعت طرح: ۲۰۰۰ هزارمترمربع
 نشانی: خیابان دماوند، سه ر اه تهرانپارس

  • افزایش سرانه‌ها در محله‌های کم برخوردار 
مهناز استقامتی/ شهردار منطقه

در محدوده منطقه ۸ بیشترین مشکل و معضل در حوزه‌های مختلف در غرب منطقه به‌ویژه در محله‌های کم برخوردار دیده می‌شود. «مهناز استقامتی» شهردار منطقه با اشاره به این موضوع و با تأکید بر افزایش سرانه‌های منطقه در محله‌های کم برخوردار می‌گوید: «یکی از نقاط قوت منطقه ۸، وجود شورایاران فعال و پر تلاش است که با اتکا به نظرات شهروندان و به‌عنوان پل ارتباطی با اهالی محله‌ها به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های مورد نیاز ساکنان محله‌های خود می‌پردازند. » وی می‌افزاید: «برخی از نیازهای شهروندان در محله‌های کم برخوردار چندان زمان‌گیر نیست و در حد مشکلات محلی است. از همین رو، طرح پروژه‌های کوچک مقیاس که از طریق شورایاران پیگیری می‌شود برای شهرداری حائز اهمیت است و تمام تلاش ما این است که سرانه‌های مختلف را در محله‌های کم برخوردار افزایش دهیم. پروژه‌های کوچک مقیاس برگرفته از نیاز و خلأهای موجود در محله‌هاست. » 

کد خبر 524364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha