یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

گروه سیاسی: هر چقدر که مجلس هفتم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود به‌نظر می‌رسد به همان نسبت شدت انتقادات این مجلس از دولت در حال فزونی است.

در واقع مجلسی که در اواسط عمر خود متهم به ملاطفت با دولت نهم بود، طبق سنتی که اساس آن در آخرین روزهای همین مجلس گذارده شده، با یک چرخش سیاسی بنا را بر انتقاد از دولت نهاده است.

از انتقاد غلامعلی حداد‌عادل از برخی مغایرت‌های اجرایی قانون بودجه که بگذریم، ۲ نفر از نمایندگان مجلس در نطق‌های پیش از دستور خود به ایراد انتقاداتی از سیاست‌های دولت نهم پرداختند.

کانون مشکلات

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به‌عنوان دومین ناطق پیش از دستور جلسه علنی، رفتارهای برانگیزاننده انتظارات به‌خصوص درمیان نمایندگان را از کارهایی دانست که باید بسیار جدی گرفته شود و تاکید کرد: دولت نیز باید از تحریک انتظارات خودداری کند.

احمد توکلی گفت: اگر ما نمایندگان از نطق‌های حماسی که انتظارات را بر می‌انگیزد در حالی که دولت قدرت انجام آن را ندارد پرهیز نکنیم، زمینه‌ استفاده‌های نامناسب و بی‌انضباطی مالی برای دولت فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه تورم باید کانون توجه همه سیاستمداران و تصمیم‌گیرندگان مجلس و دولت قرار گیرد، ۲ دسته علل درون زا و برون زا را برای ایجاد تورم در کشور متصور شد و افزود: مهم‌ترین‌ علت برون‌زایی، گرانی واردات ناشی از افزایش قیمت نفت‌خام است که هزینه‌های حمل‌ونقل، بیمه و گرانی بعضی از محصولات ناشی از فراوری نفت خام مثل کود شیمیایی را به‌دنبال دارد و گرانی خاص مواد غذایی که علت آن مصرف بیش از اندازه جهانی و خشکسالی جهانی است، سطح بالایی از گرانی را بر جهان تحمیل کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تحریم‌های بانکی را یکی دیگر از عوامل گرانی و تورم عنوان کرد و گفت: تحریم‌های اخیر، تحریم‌های بانکی است که عمدتاً به شکل نرم‌افزاری عمل می‌کند و برای تحریم‌کنندگان کم‌هزینه و برای تحریم‌شوندگان پرهزینه است.

وی با تأکید بر اینکه همت برای اصلاح ساختارها باید بیش از وصله پینه کردن و تصمیمات مقطعی باشد، خاطرنشان ساخت: در استفاده از این راه‌حل‌ها باید از تصمیمات عجولانه و فاقد کارشناسی کافی جداً پرهیز شود، ضمن آنکه امضا کردن طرح‌هایی که ایده‌های خام را در مجلس مطرح می‌کند اشتباه است و لوایح دولت نیز باید لوایح پخته‌ای باشد.

نظارت کم

سید محمد مهدی طباطبایی، نماینده تهران نیز به‌عنوان اولین ناطق پیش از دستور جلسه علنی، نطق خود را به انتقاد از گرانی‌ها و مشکلات مردم اختصاص داد و گفت: در گرانی‌ها و مشکلات هم مجلس مقصر است و هم دولت و نمی‌توان گفت که فقط دولت مقصر بوده است، باید قبول کنیم که نظارت ما کم بود و از سوی دیگر به دولت هم باید بگوییم که تکرار کردن کلمه مافیا و تأکید بر این عامل کار درستی نیست.

کد خبر 52275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز