مدیر امور بهره‌برداری آب و فاضلاب شهر دماوند گفت: هم اکنون ۱۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر دماوند اجرا شده که در واقع پیشرفت این پروژه برای زون "آ" معادل ۳۸ درصد است.

دماوند فاضلاب

به گزارش همشهری‌آنلای، مراد فرحت چهارشنبه ۲۸ خرداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روند اجرای پروژه فاضلاب شهر دماوند، اظهار داشت: یکی از خدمات ارزشمند شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران، انجام مطالعات و اجرای عملیات طرح جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب در  شهرستان دماوند است.

وی گفت: با توجه به افزایش جمعیت، محدودیت منابع آب قابل شرب، حفظ محیط زیست، ارتقا سلامت و بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی منابع آب سطحی و زیرزمینی، همچنین ارتقاء پتانسیل گردشگری شهرستان، اجرای این طرح ضروری است.

مدیر امور بهره‌برداری آب و فاضلاب شهر دماوند گفت: در فاز نخست ۲۶ کیلومتر از این پروژه با مبلغ ۱۳ میلیارد تومان با پیمانکار قرارداد منعقد شد که ۱۰ کیلومتر آن اجرا شده است؛ در این پروژه از خط لوله ۲۰۰ پلی اتیلن (کاروگیت) استفاده شده و خط  انتقال به طول ۶ هزار و ۶۰۰ متر و اعتبار بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان در حال اجرا است.

فرحت افزود: این پروژه خط انتقال در برخی نقاط در عمق بیش از ۲۵متری زمین اجرا می‌شود. قطر لوله های مورد استفاده از سایز  ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر است و با توجه به زمان بندی مشخص شده پیش بینی می گردد این بخش از پروژه در ۱۸ ماه آینده به اتمام برسد.

فرحت گفت: پیش فروش انشعاب فاضلاب شهر دماوند از همان ابتدای پروژه با هدف افزایش مشارکت شهروندان برای حمایت از اجرای پروژه  انجام شد. پیش‌فروش انشعاب فاضلاب توسط شرکت در دو فاز  انجام می شود چرا که با توجه به وسعت شهر دماوند، ابتدا مناطق پرجمعیت و مناطقی که با مشکل دفع فاضلاب مواجه بودند، در اولویت اجراء قراردارد.

 مدیر امور بهره‌برداری آب و فاضلاب شهر دماوند گفت: هم اکنون در فاز نخست حدود ۴۰ درصد از محدوده شهری دماوند از نظر وسعت و ۵۵ درصد  از نظر جمعیت در طرح پیش خرید انشعاب فاضلاب مشارکت می‌کنند.

فرحت در ادامه در خصوص تصفیه خانه این پروژه بیان داشت: عملیات تملک زمین تصفیه خانه  نیازمند  ارزیابی محیط زیستی  است و باید استاندارهای لازم زیست محیطی را داشته باشد که در این راستا تمامی تمهیدات و  استاندارهای لازم رعایت شده، زمین تصفیه خانه مشخص و تملک شده و خط انتقال به سمت تصفیه‌ خانه در حال اجراست.

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که کار اجرایی شبکه فاضلاب از محل پیش فروش انشعابات آغاز شده است، گفت: برای اجرای عملیات تصفیه خانه شهر دماوند نیازمند تامین اعتبار لازم هستیم که در این راستا برای سرمایه گذاری در این بخش  تخصیص مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال توسط  سازمان محترم برنامه و بودجه موافقت گرفته شده و کارهای مقدماتی آن درحال انجام است که به محض تامین اعتبار، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی ادامه داد: پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب بر اساس پیش بینی صورت گرفته در سال ۱۳۹۸، ۳۲۲ میلیارد تومان برآورد شده است که ۳۴ درصد از مبلغ از محل پیش فروش انشعاب فاضلاب تامین، ۳۳ درصد آن از منابع مشارکت و سرمایه گذاری و ۳۳ درصد دیگر را هم توسط اعتبارات دولتی تامین کنیم.

مدیر آبفای دماوند تاکید کرد: با توجه به پیش بینی طرحهای تشویقی، اقساط ۲۴ ماهه و  وام قرض الحسنه بدون بهره ۶۰ ماهه  برای پیش پرداخت حقوق انشعاب فاضلاب، امیدواریم با حمایت های مشترکین  بتوانیم طبق برنامه این پروژه مهم را به بهره‌برداری برسانیم.

او ادامه داد: طی تاکیدات مقامات فرادستی و اهمیت موضوع با مساعدت فرمانداری و شورای اسلامی شهر دماوند طرح پیشنهادی شرکت آب و فاضلاب، مبنی بر تأمین بخشی از منابع مالی طرح از طریق پیش فروش فاضلاب در شهر دماوند مصوب و به مورد اجرا درآمد؛ همچنین شورای شهر و شهرداری دماوند به منظور کاهش هزینه های طرح با اجرای کلیه مجوزهای حفاری بدون دریافت هزینه موافقت کردند.

فرحت ادامه داد: از منابع حاصله از اجرای پیش‌فروش انشعاب ۳۴درصد از شبکه جمع آوری قابل اجراست و برای تکمیل طرح فاضلاب شامل اتمام خط انتقال و تصفیه خانه تأمین منابع مالی طرح از محل اعتبارات استانی و ملی الزامی است که برای انجام این مهم این شرکت با مساعدت و کمک کلیه مسئولین استانی و شهرستانی در حال پیگیری لازم برای تأمین منابع مالی از محل اعتبارات فوق است.
 

کد خبر 522634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha