صبح شنبه ۲۴ خرداد، فاز اول پروژه آبرسانی به بخش غیزانیه و روستاهای تحت پوشش آن با حضور استاندار خوزستان به بهره‌برداری رسید.

آبرسانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس،  استاندار در خصوص فاز اول این پروژه گفت: تامین آب برای ۳۷ روستای بخش غیزانیه مقدور شده است که ۱۲ روستا به صورت شبانه‌روزی و ۱۸ روستا ۱۰ ساعته و ۷ روستا نیز در دهستان مشرحات آبدار شده‌اند.

شریعتی هم‌چنین از تکمیل فاز نهایی آبرسانی به غیزانیه تا ۵۰ روز آینده خبر داد و افزود: در فاز دوم قرار است روستاهای رامشیر که از چاه‌های کم‌توله آب دریافت می‌کنند، از شرق اهواز جدا شوند تا تاسیسات کم‌توله تنها به روستاهای شرق اهواز که ۳۳ روستا هستند آبرسانی کنند.

فاز دوم این طرح نیز در ادامه این حضور میدانی کلنگ‌زنی خواهد شد که شامل هدایت خط انتقال آب از تأسیسات روستای صفیره تا نزهه و بقیه روستاها، اجرای ۲۰ کیلومتر خط انتقال ۶۰۰ میلیمتر، اجرای هشت کیلومتر خط ۵۰۰ میلیمتر حدفاصل ایستگاه‌های تقویت فشار روستای صفیره تا نزهه و توسعه ایستگاه تقویت فشار نزهه است.

طبق اعلام شرکت آبفا اهواز، فاز یک پروژه آبرسانی به بخش غیزانیه افزایش حدود ۳ برابری ظرفیت انتقال آب، انتقال ۱۶ هزار و ۸۰۰ مترمکعب آب در شبانه‌روز با اجرای ۲۳ کیلومتر خط ۶۰۰ میلیمتری به سمت تأسیسات روستای صفیره، عبور خط از لوله‌های مدفون و روکار نفت و گاز، عبور از کانال‌های آبیاری و زهکشی و جاده‌های اصلی و فرعی، آبگیری مخازن تقویت فشار آب صفیره و شستشوی خطوط و اجرای ۱۵ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب را در دستورکار خود داشته است.

توسعه تصفیه خانه شهید الماسی شیبان و اصلاح سیستم پساب، توسعه و راه‌اندازی پاروهای لجن روب، اصلاح فیلترهای تحت فشار، توسعه ایستگاه پمپاژ آب پاک و ساخت و نصب و راه‌اندازی تابلوهای برق و توسعه ایستگاه تقویت فشار روستای صفیره را می‌توان به عنوان دیگر فعالیت‌های انجام شده در این پروژه نام برد.

۷۰۰ روستای خوزستان در تامین آب، مشکلات جدی دارند

صادق حقیقی‌پور،  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان  به نقل از ایسنا،  در مراسم افتتاح فاز اول پروژه آبرسانی به غیزانیه که امروز ۲۴ خردادماه در محل تصفیه‌خانه شهید الماسی برگزار شد، اظهار کرد: تاسیسات شهید الماسی، تامین، تصفیه و آبرسانی به بخش غیزانیه را به عهده دارد و در ابتدای خط انتقال آب به غیزانیه مستقر است. این تاسیسات به طور کامل نوسازی و بازسازی شده و توسعه یافته است. ظرفیت این تاسیسات پیش از اجرای طرح، ۹ هزار مترمکعب در شبانه‌روز بود اما اکنون به ۱۷ هزار مترمکعب در شبانه‌روز رسیده است.

وی افزود: توسعه اسکله آبگیر، توسعه خط انتقال تا تاسیسات و بازسازی و نوسازی فرآیندهای تصفیه‌خانه از جلمه اقداماتی است که در اجرای این طرح انجام شده است.

حقیقی‌پور عنوان کرد: در فاز اول طرح حدود ۴۵ میلیارد تومان هزینه شده است. در گذشته و پیش از اجرای این طرح، حدود ۹ هزارمتر مکعب در شبانه‌روز آب تولید می‌شد اما به دلیل فرسودگی خطوط، حدود ۳ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز به صفیره فرستاده می‌شد و تنها یک پمپ در صفیره به صورت ۱۰ ساعته کار می‌کرد اما اکنون در ایستگاه صفیره سه پمپ ۲۴ ساعته مشغول کار هستند.

وی ادامه داد: در فاز اول حدود ۳۰ روستا تحت پوشش قرار گرفته‌اند، فاز دوم پروژه آبرسانی به غیزانیه نیز در اسرع وقت تکمیل می‌شود. با اجرای فاز دوم این طرح، حدود ۱۷ هزار مترمکعب آب تولید شده در تاسیسات شهید الماسی به نزهه خواهد رسید و بخش عمده‌ای از مشکلات آب این منطقه به طور کامل برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان درخصوص آبرسانی به دهستان مشرحات نیز گفت: در این منطقه هشت روستا هیچ تاسیسات آبرسانی و شبکه توزیع آب نداشتند اما اکنون با اجرای ۲۵ کیلومتر خط انتقال و ۱۸ کیلومتر تاسیسات شبکه توزیع با اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد تومان به این روستاها آبرسانی شده است و ۵ هزار نفر ساکنان این روستاها از آب شرب پایدار بهره‌مند شده‌اند.

حقیقی‌پور افزود: غیزانیه‌های بسیاری در خوزستان وجود دارد، حدود ۷۰۰ روستا در خوزستان در تامین و توزیع آب با مشکلات جدی مواجه هستند و انتظار داریم با همکاری دیگر بخش‌ها شاهد حل مشکلات آبرسانی به روستاهای خوزستان باشیم.

کد خبر 521026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha