بر خلاف تدارکی که معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای ثبت ملی و جهانی جنگل‌های هیرکانی دیده است

تصمیم کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط‌زیست دولت مبنی بر احداث جاده اصلی در جنگل ابر، ثبت این میراث‌طبیعی ایرانی را در فهرست جهانی در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد.

با این حال فریبرز دولت‌آبادی، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دراین باره معتقد است: ثبت ملی و جهانی یک اثر می‌تواند در ارتقا  و نوع حفاظت از آن مؤثر باشد.

وی در پاسخ به این پرسش همشهری که چرا دولت بر خلاف فعالیت میراث‌فرهنگی برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در شمال کشورمان،  احداث جاده اصلی از محدوده روستای ابر را تصویب کرده که این موضوع  منجر به مخدوش شدن اصل اثر و در نتیجه جلوگیری از ثبت آن خواهد شد، گفت:

مثال مناسبی که می‌توان برای این نوع آثار زد، اتفاقی است که برای میدان امام در اصفهان و برج جهان‌نما روی داد. شاید اگر میدان نقش جهان ( میدان امام) ثبت جهانی نشده بود هیچ‌وقت نمی‌توانستیم تعدیل برج جهان‌نما را عملی کنیم.دولت‌آبادی گفت: نخستین اقدام و شروع حفاظت از یک اثر واجدالشرایط همواره با ثبت آن آغاز می‌شود کما اینکه بدون ثبت یک اثر، اساسا محافظت و جلوگیری از یک اثر ارزشمند در حال تخریب پشتوانه قانونی نخواهد داشت و مراجع قانونی نمی‌توانند از ما حمایت کنند.

کمیسیون زیربنایی دولت 6 ماه زمان مطالعه تعیین کرده است تا جاده ابر میان شهر شاهرود و آزادشهر  به‌عنوان راه اصلی احداث شود و جالب‌تر اینکه تصویب شده تا معادل تعداد درختان قطع‌شده درختان جدیدی کاشته شود، این در حالی است که شاخص و وجه تمایز جنگل‌های هیرکانی برای ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی و جهانی غیردست‌کاشت بودن و طبیعی‌بودن آنها بوده است .

کد خبر 51935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز