دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت گوگل هرچه سریع‌تر باید توضیح خود را در مورد عدم اجرای دستور دادگاه برزیل در مورد سرویس اورکات ارائه دهد وگرنه به ازای هر روز 23000 دلار جریمه خواهد شد.

طبق اعلام سخنگوی گوگل، چندی پیش دادگاهی در برزیل، گوگل را به دلیل ارائه سرویس شبکه‌ای Orkut متهم شناخت و دستور به اجرای محدودیت‌هایی در این سرویس کرد که تاکنون گوگل از اجرای آن سرباز زده‌است.

طبق سخنان دادستان برزیلی، تعدادی از تبهکاران با ورود به Orkut ‌و با استفاده از اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی این شبکه اقدام به شناسایی نوجوانان برزیلی و سوء‌استفاده از اطلاعات آنها کرده‌اند.

همچنین این افراد با تشکیل گروههایی در این شبکه اقدام به پخش تصاویر غیراخلاقی و تشکیل گروه‌های نژادپرستانه کرده‌اند.

دادگاه برزیلی در اولین اقدام تا 28 سپتامبر به گوگل فرصت داده‌بود تا از فعالیت این گروه‌ها جلوگیری کند، ولی گوگل از انجام این کار سرباز زد.

سخنگوی گوگل در این مورد اعلام کرد: گوگل با تقدیم لایحه به این دادگاه دلیل خود را از عدم اجرای حکم بیان کرده‌است.

خانم فراست در ادامه گفت، چنانچه کاربران Orkut ‌درخواست معقولی داشته باشند، گوگل نمی‌تواند از آن جلوگیری کند، ولی همواره مخالف جرایم اینترنتی بوده و تمام تلاش خود را برای مقابله با تبهکاران اینترنتی انجام خواهد داد.

همچنین گوگل اعلام کرده چون سرورهای گوگل که مرتبط با Orkut هستند، در آمریکا قرار دارند، کلیه امور مربوط به آن مطابق قوانین آمریکا بوده و نمی‌توان قوانین برزیل یا سایر دولت‌ها را در آن دخیل کرد.

دادگاه برزیلی نیز در پاسخ به این اظهار نظر گوگل اعلام کرده‌است، چون کاربران برزیلی در این شبکه عضو هستند و عکس‌های غیراخلاقی و گروه‌های نژادپرستی موجود در سایت مربوط به برزیل هستند، پس دادگاه برزیل می‌تواند در مورد آن حکم صادر کند.

گوگل در هفته گذشته 40 درخواست رسمی از افراد سرشناس برزیلی درخصوص جلوگیری از فعالیت این افراد دریافت کرده‌است.

گوگل اعلام کرده تاکنون گروه‌های خاصی را که بر خلاف قوانین داخلی Orkut بوده‌اند، شناسایی و بسته است.

از جمله این گروه‌ها، گروهی‌است که مردم را تشویق به رانندگی در حالت مستی می‌کرده و یا روش‌های استفاده از مواد مخدر گوناگون را آموزش می‌داده‌است.

Orkut ‌شبکه‌ای اینترنتی‌است که افراد با عناوین مختلف در آن عضو شده و می‌توانند در گروه مورد علاقه خود عضو شده و افراد مشابه خود را در یک مورد خاص در سراسر جهان یافته و مکاتبه کنند.

همچنین افراد می‌توانند گروهی را با نام مورد نظر تشکیل داده و سایر افراد را به عضویت در آن ترغیب کنند.

این سرویس در بسیاری از کشورها با استقبال کاربران مواجه شده، ولی به دلایل مشابه برزیلی‌ها در بعضی از کشورها با مخالفت دولت‌ها مواجه شده و در بعضی از آنها فیلتر نیز شده است.

برزیلی‌ها علاقه زیادی به Orkut دارند و در حال حاضر حدود 8 میلیون نفر در آن عضو هستند. برزیل حدود 24 میلیون کاربر اینترنت دارد.

کد خبر 5192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز