استان اصفهان به لحاظ برخورداری از انرژی خورشیدی ظرفیت فراوانی دارد که تاکنون نتوانسته‌ایم از آن بهره ببریم، استفاده از این انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست محیطی در این استان نیازمند برنامه‌ریزی، حمایت و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم است.

طلوع انرژی خورشیدی از بام اصفهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  استان اصفهان ظرفیت‌های مناسبی برای استفاده از انرژی خورشیدی و بادی دارد که به اعتقاد کارشناسان تاکنون اقدام اساسی در این بخش انجام نشده است در حالی که بهره‌گیری از این مهم علاوه بر صرفه اقتصادی، راهکاری مهم برای کاهش بحران‌های زیست محیطی است.

لزوم بهره‌گیری از انرژی خورشیدی با توجه به پیامدهای حاصل از به‌کارگیری انبوه سوخت‌های فسیلی و انتشار کربن، راهکاری مهم برای رفع  یا کاهش بحران‌های زیست محیطی است که استان اصفهان باید برای سرمایه‌گذاری این امر مهم، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کند.

یک تولیدکننده آبگرمکن‌های خورشیدی در اصفهان اظهار کرد: انرژی خورشیدی یکی از منابع تامین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست محیطی است که از دیرباز به روش‌های گوناگون مورد توجه بشر قرار گرفته است.

احسان امینی گفت: بحران انرژی در سال‌های اخیر، کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان را بر آن داشت که با مسائل مربوط به انرژی برخوردی متفاوت داشته باشند که در این میان جایگزینی انرژی‌های فسیلی با انرژی‌های خورشیدی به منظور کاهش و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کنترل عرضه و تقاضای انرژی فسیلی و کاهش انتشار گازهای آلاینده با استقبال فراوانی روبه رو شده است.

این تولیدکننده آبگرمکن‌های خورشیدی ادامه داد: کشور ایران در بین مدارهای ۲۵ تا ۴۵ درجه عرض شمالی کره زمین قرار گرفته و در منطقه‌ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد و میزان تابش خورشید در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع در سال تخمین زده شده است.

به گفته وی با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین و بهترین راه‌های حذف انرژی‌های فسیلی در کشور است.

امینی، صرفه‌جویی ۷۰ درصد در مصرف گاز ساختمان، ذخیره آبگرم بهداشتی در مخزن دو جداره، حداقل فضای مورد نیاز برای نصب، قیمت مناسب و راندمان بالا را از جمله مزایای استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی برشمرد.

وی تصریح کرد: آبگرمکن خورشیدی شناوردار، کویل دار و پروانه‌ای از جمله انواع آبگرمکن‌های خورشیدی هستند که شناوردار در مراکز عمومی مانند پادگان‌ها، حمام عمومی، سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین آبگرمکن خورشیدی پروانه‌ای بیشتر برای مصارف بالای هزار لیتر از جمله موتورخانه مرکزی، استخر و مراکز بزرگ است.

این تولیدکننده آبگرمکن‌های خورشیدی افزود: با توجه به تحریم‌ها، افزایش ۵۰ درصدی میزان اشتغال، افزایش ۵۰ درصدی صادرات به کشور عراق و افغانستان و افزایش تولید تا سه برابر را شاهد بودیم.

به گفته امینی بیش از ۹۰ درصد از قطعات ساخت آبگرمکن‌های خورشیدی از داخل کشور تامین می‌شود.

سال‌هاست که رویکرد جهانی با توجه به انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای، گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی مضر، پیدایش بیماری های لاعلاج یا صعب العلاج، به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، نو، پاک و زیست‌محیطی از جمله انرژی خورشیدی بوده است.

از سوی دیگر امروزه از انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع و صورت انرژی یاد می‌شود، زیرا اساس استفاده از انرژی خورشیدی آزاد است و دیگر هیچ کشوری نیاز به هزینه کردن برای استفاده از این انرژی را ندارد.

کارشناسان معتقدند به دلیل اینکه انرژی خورشیدی برای کل جهان نامحدود و بی‌حد و حصر است به عنوان انرژی دائم در دسترس مطرح است.

یکی از شاخص‌ترین انواع انرژی‌هایی که با انرژی خورشیدی تولید می‌شود الکتریسیته یا همان برق است. انرژی‌ای که قابلیت تبدیل به انواع دیگر انرژی‌ها را دارد و می‌توان گفت بیشترین کارکرد را در جوامع بشری دارد ...

کشور چهار فصل ایران با موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، زمینه تولید انواع انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله بادی، آبی، خورشیدی دارد و می‌تواند انرژی‌های مورد نیاز را به پاک‌ترین روش‌ها تولید کند.

در استان اصفهان با توجه به کاهش نزولات آسمانی، تغییرات اقلیمی و بحران خشکسالی، دو روش انرژی خورشیدی و بادی به عنوان بهترین گزینه‌ها برای تولید انرژی ارزیابی شده و وجود ۳۰۰ روز آفتابی با زاویه مناسب تابش خورشید، این نوع انرژی را مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین روش برای تولید برق و دیگر انواع انرژی مورد تاکید قرار می‌دهد.

طبق برآوردهای وزارت نیرو تاکنون ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده در کشور ۲۰۰ مگاوات تعیین شده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال‌های آتی افزایش حدود ۳۰۰، ۷۰۰ و یکهزار مگاوات ظرفیت در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است ...

در بررسی‌های انجام شده حدود ۶۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی خورشیدی، ۱۵ هزار مگاوات انرژی بادی و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی «بیوزیست» در ایران وجود دارد که در مقایسه با ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی رقم بالایی است اما با این وجود از این ظرفیت آنطور که باید استفاده نمی‌شود.

به اعتقاد کارشناسان حوزه انرژی‌های نو، میزان تولید انرژی یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در رتبه اقتصادی و توسعه کشورهاست و در این میان ایران با توجه به ظرفیت های موجود، توان تولید انرژِوخورشیدی را دارد.

ایران از کشورهای خشک و کم باران جهان است و در زمان حاضر سطح بیابان‌ها، کویرها و شن‌زارهای کشور ۳۴ میلیون هکتار و مراتع فقیرکویری ۱۶ میلیون هکتار برآورد می شود که در مجموع می‌توان گفتً: ۳۰درصد مساحت ایران را این بخش‌های تشکیل می‌دهد.

صاحبان امر معتقدند که اگر ۵۰ درصد مساحت ۵۰ میلیون هکتاری ایران قابل استفاده برای نیروگاه‌های خورشیدی باشد و ۲۰ درصد این مساحت بابت تأسیسات و تجهیزات قدرت و انتقال و زیرساخت‌های برق مورد نیاز باشد، حدود ۳۰ درصد این مساحت یعنی حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع این مساحت توان بالقوه تولید ۳۰ هزار گیگاوات ساعت برق را دارد.

این در حالی است که کشور ما از نظر فرهنگ استفاده سرانه انرژی جایگاه مطلوبی ندارد به طوری که ما به طور تقریبی به اندازه چین یک میلیارد نفری گاز مصرف می‌کنیم و به اندازه یک کشور ۲۰۰ میلیون نفری برق مصرف می‌کنیم.

مصرف بی رویه و فرهنگ غلط ساختاری به حدی است که کارشناسان پیش بینی می‌کنند در صورت ادامه داشتن این روند ایران در یکصد سال آینده چیزی برای سوزاندن و فروختن و مصرف کردن ندارد.

کارشناسان حوزه انرژی‌های نو بر این باورند که  دو راه پیش پای تغییر وضعیت کشور وجود دارد که راه اول تغییر نگرش و فرهنگ جامعه در استفاده درست از انرژی و منابع طبیعی و راه دوم سرمایه‌گذاری برای یافتن راه‌هایی برای به‌دست آوردن انرژی رایگان و پایدار و تمیز است.

مزایای استفاده از انرژی خورشیدی در بحث حمل و نقل سالم، محیط زیست پاک و اقتصاد به صرفه بسیار مهم است که در این راستا با توجه به گستردگی و سودآوری حوزه حمل و نقل، استفاده از خودروهای برقی، قطارهای تندرو برقی، اتوبوس‌های برقی و سایر وسیله‌های نقلیه عمومی راهکار بسیار مهمی در بحث درآمدزایی و افزایش راندمان سیستم حمل و نقل عمومی است.

همچنین استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی باعث کاهش آلودگی هوا، انتشار گازهای گلخانه‌ای و کمک به بهبود وضعیت آب و هوایی، حفظ منابع آبی، استفاده از تکنولوژی روز برای تصفیه آب و برگشت به چرخه مصرف می‌شود.

در مجموع بنا به تاکید صاحب نظران این حوزه، با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، با تغییر رویکرد کلان به سمت انرژی خورشیدی و پوشش بیشتر مساحت بیابان‌ها و کویرهای ایران با نیروگاه‌های خورشیدی و موارد مطرح شده می‌توان یک انقلابی را در اقتصاد ایران ایجاد کرد.

کد خبر 518770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha