چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلسه هماهنگی هیات موسسان بازار خارج از بورس (OTC) روز سه‌شنبه باحضور معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس، سید علی حسینی در این جلسه که در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، الزامات قانونی و نیازهای تاسیس بازار خارج از بورس را برای حاضران تشریح کرد.

وی پاسخگویی به سلایق سرمایه‌گذاران، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار اولیه به ویژه نقدشوندگی، استفاده از مزیت‌های رقابتی بازارهای مالی و تسهیل در ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای دستیابی به بازارهای الکترونیکی را از مهم‌ترین مزیت های بازار خارج از بورس اعلام کرد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مطالعات اولیه برای راه‌اندازی بازار خارج از بورس اوایل سال 85 آغاز شد که امیدواریم مراحل ثبت قانونی OTC تا پایان نیمه نخست امسال انجام شود.

حسینی با بیان اینکه فراخوان برای مشارکت موسسان در خارج از بورس اواخر اسفندماه سال گذشته انجام شد، اظهار داشت: در مجموع 160 درخواست (262 میلیون سهم) به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد.

وی ادامه داد: در نهایت 31 درصد سهام OTC به بانک‌ها، بیمه‌ها و نهادهای مالی، 19 درصد سهام به کارگزاران،6 درصد به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، 2 درصد به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و 2 درصد به شرکت مدیریت فناوری بورس اختصاص یافت.[مفاهیم پایه بورس: بازارها]

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس مصوبه، 20 درصد سهام OTC نیز به شرکت بورس اوراق بهادار تهران و 20 درصد دیگر آن از طریق عرضه عمومی واگذار خواهد شد.

حسینی مجموع سهام بازار خارج از بورس را 50 میلیون سهم و به ارزش 50 میلیارد ریال اعلام کرد.

در ادامه این جلسه انتخابات کمیته اجرایی 7 نفره هیات موسسان برگزار شد که در پایان نمایندگان شرکت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعِی، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، شرکت کارگزاری بانک سپه و شرکت سرمایه‌گذاری توکا و احیا سپاهان به عضویت این کمیته درآمدند.

دبیرخانه بازار خارج از بورس نیز درمحل شرکت بورس اوراق بهادار مستقر خواهد شد تا امور اجرایی و مراحل ثبت قانونی شرکت را انجام دهد.

کد خبر 51864

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز