وجود مراکز اداری، تجاری، بیمارستان و مراکز آموزشی در تکه سوم پایتخت، روزانه جمعیت شناور حدود یک میلیون نفر را به خیابان‌های این منطقه می‌کشاند و این یعنی چشم بسته باید گفت شریان‌های اصلی و معابر مهم منطقه با معضل جای پارک و ترافیک دست به گریبان هستند.

پارکینگ

 همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی:  برای کاهش معضل ترافیک و باز شدن گره‌های ترافیکی، طرح‌هایی مثل ساخت تونل آرش‌ـ اسفندیار و پل غیرهمسطح نلسون ماندلا در بزرگراه مدرس اجرا شد. اما برای کاهش معضل جای پارک علاوه بر همکاری شهروندان و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ساخت پارکینگ‌های طبقاتی می‌تواند گره‌گشا باشد. علاوه بر پارکینگ‌های عمومی منطقه قرار است به‌زودی پارکینگ طبقاتی در میدان اختیاریه راه‌اندازی شود تا گره کور ترافیک این میدان و خیابان‌های اطراف برای همیشه باز شود. «سید محمدرضا موسوی» معاون فنی وعمران شهردار منطقه 3 می‌گوید: «با انجام عملیات عمرانی پایانی که تقریباً 20‌درصد را شامل می‌شود، پارکینگ طبقاتی در ضلع غرب میدان اختیاریه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.» در این گزارش با جزئیات بیشتر این پروژه و وضعیت پارکینگ‌های طبقاتی منطقه آشنا می‌شویم. 

  •  پارک 3ردیف خودرو در کوچه

محله اختیاریه مانند دیگر محله‌های قدیمی و بااصالت که خانه‌های بزرگ و حیاط‌دار را به آپارتمان‌های چندطبقه داد، این روزها با کمبود شدید جای پارک دست به گریبان است. این معضل در میدان اختیاریه با وجود میدان میوه و تره‌بار محله تشدید می‌شود. «سعید امین سرشت» از شورایاران و قدیمی‌های محله می‌گوید: «چندین بار معضل کمبود جای پارک در این محله را با مدیران شهری در میان گذاشتیم. به ما قول راه‌اندازی پارکینگ طبقاتی دادند که همچنان چشم‌انتظاریم. بازار میوه و تره‌بار در میدان هم ترافیک را بیشتر می‌کند. افرادی که با خودرو شخصی برای خرید می‌آیند، برای پارک ماشین به کوچه‌های اطراف می‌روند و همین رفت‌وآمد در کوچه‌های نه چندان عریض باعث ترافیک می‌شود.

سیدمحمد رضا موسوی/ معاون فنی و عمران شهردار منطقه 3

در برخی کوچه و خیابان‌های اطراف میدان اختیاریه 3ردیف ماشین پارک می‌کنند که عملاً مسیر تردد بسته می‌شود. این معضل در ساعت اوج ترافیک هم بیشتر باعث دردسر اهالی و ساکنان محله می‌شود.» امین سرشت به ساختمان ناتمام پارکینگ طبقاتی در ضلع غربی میدان اختیاریه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «قرار بود با راه‌اندازی این ساختمان، تره‌بار میدان اختیاریه به طبقه همکف منتقل شود تا فضای میدان اختیاریه، باز و رفت‌وآمد آسان شود.» 

  •  نویدی برای محله اختیاریه 

موضوع ساختمان ناتمام ضلع غربی میدان اختیاریه را با «سید محمدرضا موسوی» معاون فنی وعمران شهردار منطقه3 در میان می‌گذاریم. موسوی به شهروندان محله اختیاریه خبر خوشی می‌دهد: «ساختمان ناتمام ضلع غربی میدان اختیاریه، پارکینگ طبقاتی است که به‌زودی از آن بهره‌برداری می‌شود. به این‌ترتیب نه تنها از معضل جای پارک محله اختیاریه، بلکه خیابان‌های اطراف نیز کاسته می‌شود.» موسوی در توضیح بیشتر روند تکمیل پروژه می‌گوید: «80‌درصد مراحل ساخت پارکینــــگ طبقاتی انجام شده و 20‌درصد باقیمانده مربوط به نازک کاری، نصب آسانسور و کارهایی از این دست است که با تکمیل آن از این پروژه بهره‌برداری می‌شود.» معاون فنی و عمران شهردار منطقه در پاسخ به این پرسش که وضعیت میدان میوه و تره‌بار میدان اختیاریه چه خواهد شد می‌گوید: «ساختمان پارکینگ طبقاتی شامل 8طبقه پارکینگ و 2طبقه تجاری است. طبقه همکف به میدان میوه و تره‌بار اختصاص می‌یابد که طی یک پروژه مشارکتی انجام می‌شود که اکنون پیگیر قراردادهای آن هستیم.» با جمع شدن تره‌بار از میدان اختیاریه و انتقال آن به طبقه همکف ساختمان پارکینگ طبقاتی، آرامش به میدان اختیاریه باز می‌گردد. 

  •  گره به دست شهروندان باز می‌شود 

اما وضعیت پارکینگ‌های طبقاتی در منطقه 3 را با توجه به اینکه این منطقه در محدوده طرح ترافیک اصلی هم قرار ندارد در گفت‌وگو با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه بررسی می‌کنیم. «علی وفقی» تعداد پارکینگ‌های طبقاتی را با توجه به جمعیت شناور منطقه کافی نمی‌داند و می‌گوید: «وقتی صحبت از کمبود پارکینگ در منطقه ما می‌شود، مشکل اصلی به املاکی برمی‌گردد که قبلاً ساخته شده و تعداد کافی پارکینگ برای مراجعان خود را تأمین نکرده‌اند. این املاک شامل مراکز تجاری، اداری، آموزشگاه‌ها و بیمارستان‌ها می‌شود که در منطقه ما کم نیستند. برخی از اداره‌ها و مراکز تجاری حتی برای کارکنانشان هم پارکینگ ندارند چه برسد به جای پارک برای مراجعان. به‌عنوان مثال در بین مجتمع‌های منطقه ما مجتمع ظفر در تقاطع خیابان‌های شریعتی و ظفر پارکینگ دارد و مراجعان با خیال آسوده می‌توانند خودرو خود را در پارکینگ این مجتمع پارک کنند اما مجتمع‌های دیگری که قبلاً ساخته شده‌اند متأسفانه پارکینگ ندارند. املاکی که به تازگی ساخته شده‌اند باید پارکینگ داشته باشند.»

با این حال باید فکری کرد و ساخت پارکینگ طبقاتی می‌تواند یکی از چاره‌های راه باشد که موسوی با آن موافق نیست و ادامه می‌دهد: «ساخت پارکینگ راهکار خوبی نیست. هرچه تعداد پارکینگ‌های عمومی و ظرفیت خودرو در آن بیشتر باشد به این معنی است که افراد را به‌ تردد با خودرو شخصی تشویق می‌کنیم و این اتفاق در طولانی مدت یعنی ما همواره با کمبود جای پارک روبه‌رو خواهیم بود. زیرا تعداد خودروهای تک‌سرنشین بیشتر و بیشتر می‌شود.» وفقی معتقد است که همکاری شهروندان و استفاده آنان از وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌تواند گره ترافیک و کمبود جای پارک در منطقه را باز کند. ترافیکی که در محدوده خیابان‌های میرداماد و جردن در مقایسه با دیگر شریان‌های ارتباطی منطقه، بیشتر و رتبه نخست را از آن خود کرده است. 
 

کد خبر 517438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha