دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آرامش لبنان بعد از کشته شدن 47 نفر، طرح نخست‌وزیر لبنان برای پایان دادن به این حوادث و تقاضای محکومیت حزب‌الله توسط چند کشور عربی از مهمترین رخدادهای اخیر لبنان است.

شبکه خبری بی‌ بی سی دوشنبه (23 اردیبهشت) از دور تازه درگیری‌ها در اطراف کوه‌های منتهی به بیروت خبر داد. به گزارش این بنگاه خبرپراکنی، درگیری‌های مذکور که یکشنبه شب مجددا شروع شده بود، روز دوشنبه جای خود را به آرامش داد. بنا بر این گزاش تا کنون 47 لبنانی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند که از این میان یازده نفر در آخرین روز درگیری‌ها به قتل رسیدند.

خبرگزای فرانسه نیز با اعلام 118 مجروح ناشی از این درگیری‌ها از قول خبرنگار خود اعلام داشت که در حال حاضر درمناطق دروزی نشین جنوب شرق بیروت آرامش برقرار شده است.
در همین حال به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الحیات، چاپ لندن، نخست‌وزیر لبنان طرحی چند مرحله‌ای را برای خروج از بحران سیاسی و امنیتی لبنان مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، فواد سنیوره در سخنرانی‌اش در مقر دولت لبنان یک طرح چند مرحله‌ای برای برون‌رفت از بحران کنونی مطرح کرد که شامل محول کردن بررسی شبکه‌های ارتباطی حزب‌الله و برکناری وفیق شقیر، فرمانده امنیت فرودگاه بیروت به ارتش، پاکسازی خیابان‌ها از شبه نظامیان و گشودن راه‌ها برای پایان دادن به تحصن و برقراری فوری امنیت توسط ارتش و نیروهای امنیت داخلی، انتخاب رئیس جمهور جدید، رعایت اصول قضایی در انتخابات آینده، تعهد گروه‌ها نسبت به منشور آتش بس است.

سنیوره بار دیگر با تکرار ادعا‌یش در خصوص حزب‌الله لبنان اظهار داشت: ما با حزب‌الله لبنان مشکل داریم، اما آیا دولت تاکنون به اجبار خواستار خلع سلاح حزب‌الله لبنان شده است؟ مسلما نه. آیا ما با حزب‌الله لبنان در خصوص اینکه اسرائیل دشمن ما و سوریه دوست ماست مشکل داریم؟ نه. ما تنها می‌خواهیم روابط دوستانه بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک با یکدیگر داشته باشیم.

وی افزود: مشکل فعلی ما با حزب‌الله لبنان این است که آنها می‌خواهد بر دولت و ملت لبنان تسلط یابند.  سنیوره مدعی شد: حزب‌الله لبنان می‌خواهد ملت بر اساس دیدگاه آنها حرکت کند. ما علیه حزب‌الله لبنان اعلام جنگ نکرده و نخواهیم کرد.

نخست وزیر لبنان تصریح کرد: حزب‌الله اگر می‌خواهد سلاح شبکه‌های مخابراتی‌اش را علیه اسرائیل به کار گیرد باید بداند تصمیم جنگ با اسرائیل را دولت می‌گیرد نه یک حزب و گروه خاص.

سنیوره لبنانی‌ها را به یک دقیقه سکوت برای گرامیداشت قربانیان وقایع اخیر فرا خواند.

این در حالی است که علی حسن خلیل، معاون نبیه بری، رییس پارلمان لبنان گفته است حزب امل از بیروت و آزادی آن در برابر دشمن صهیونیستی حمایت می‌کند. وی خطاب به سنیوره گفت: شما با مخالفت خود با مذاکرات، مشکلات را افزایش داده‌اید.

ازسوی دیگر پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان لبنانی‌ها را به کنار گذاشتن خشونت‌ها فراخواند. پاپ بندیکت شانزدهم اظهار داشت: خشونت‌ها منجر می‌شود لبنان نتواند اصلاحات را اجرایی کند. وی تصریح کرد: لبنان باید بداند که چطور باید نماد همزیستی مسالمت آمیز میان گروه‌های مختلف در خاورمیانه باشد.

گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز از کاهش شدت خشونت‌ها در لبنان استقبال کرد و گفت: نخستین چیزی که ما در لبنان می‌خواهیم پایان خشونت‌ها است.

وی با بیان اینکه آمریکا هم چنان در قبال حزب‌الله لبنان نگران است، گفت: حزب‌الله لبنان باید بالاخره روشن کند که می‌خواهد حزبی سیاسی باشد یا سازمانی تروریستی!

در همین حال روزنامه‌ اماراتی الاتحاد نوشت: وزیر دفاع ایتالیا به زودی در راستای حمایت از نیروهای این کشور در لبنان عازم این کشور می‌شود.


خبر دیگر اینکه نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه شب گذشته با فؤاد سنیوره نخست وزیر لبنان و عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی گفتگوی تلفنی انجام داد.

در این گفتگوها با هدف سرپوش گذاشتن بر دخالت آشکار غرب در امور لبنان، "دخالت بیگانگان در این کشور" را محکوم و بر حمایت فرانسه از لبنان و دولت غیر قانونی آن تاکید کرد.

در همین راستا عبدالله دوم شاه اردن و عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی با یکدیگر گفتگوی تلفنی انجام دادند و درباره بحران لبنان رایزنی کردند.

خبر دیگر اینکه سوریه شب گذشته با پیش نویس بیانیه ارائه شده از سوی مصر و طرح آن در نشست فوق العاده اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع لبنان مخالفت کرد.

 10 کشور عضو اتحادیه عرب، این پیش نویس را که حزب الله به طور ضمنی محکوم شده است، تایید و سوریه با آن مخالفت کرد.

به موجب این پیش نویس که در نشست غیرعلنی وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برگزار شد؛ "هدف قرار دادن موسسات اطلاع رسانی لبنان و تخریب آنها و نیز استفاده از خشونت برای دستیابی به اهداف سیاسی خارج از چارچوب قانون اساسی محکوم شده است."

علاوه بر سوریه، یمن، الجزایر و قطر از جمله کشورهایی بودند که با این پیش نویس مخالفت کردند.

پیش نویس مذکور به نام هفت کشور مصر، امارات، اردن، کویت، لبنان، بحرین و عربستان سعودی ارائه شد.

اتحادیه عرب در نشست خود با تشکیل یک کمیته وزارتی برای بررسی اوضاع لبنان و گفتگو با طرفهای لبنانی موافقت کرد. اعضای این کمیته امروز وارد لبنان می‌شوند

کد خبر 51642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز