دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

مهرداد مشایخی: محوطه وسیع مقابل ورودی کاخ سعد‌آباد، در هوای اردیبهشتی پایتخت، میزبان هنرمندان صنایع‌دستی اقلیت‌های مذهبی بود.

صنایع‌دستی و هنرهای قومی از آن رو در بیشتر کشورها مورد توجه است که این هنرها از یک سو نماد فرهنگ‌های مختلف و پیشینه هنری و فرهنگی هر کشور است و از سوی دیگر هم ابزاری است برای جلب گردشگر و درآمدزایی بیشتر این صنعت.

این روزها بیشتر اخبار و رویدادهای سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حول2 حوزه میراث فرهنگی و گردشگری می‌گردد، اما در تلاشی که معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری استان تهران متولی آن بود هنرمندان صنایع‌دستی اقلیت‌های مذهبی ایران گردهم آمدند تا آثار خود را به نمایش بگذارند. 60 نفر هموطنان مسیحی، کلیمی و زرتشتی برای اولین بار در 30 سال گذشته در یک نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی کارهای خود را به نمایش گذاشتند و این در حالی بود که این تنها بخش کوچکی از توانمندی‌های هنرمندان اقلیت‌های مذهبی بود.

لیلا رتبه‌ای، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت که شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه علاوه بر تهران از شهرهای دیگری نظیر اهواز، بندر عباس، یزد، کرمان، شیراز و استان آذربایجان شرقی و غربی نیز آمده بودند و در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نمایندگان اقلیت‌ها در مجلس حضور داشتند که حاج‌بابایی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس و نیکنام نماینده اقلیت زرتشتی در مجلس سخنرانی ایراد کردند.

به گفته لیلا رتبه‌ای، این نمایشگاه که با حمایت هاتفی فارمد، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث و گردشگری برگزار شد توانست بازدیدکنندگان نسبتا خوبی را به‌خود جلب کند و شرکت‌کنندگان هم خواستار آن شدند که نمایشگاه به‌طور مستمر هر سال برگزار شود. رتبه‌ای گفت: اقلیت‌های مذهبی در ایران در مقاطع مختلف مثل جنگ و سازندگی و فعالیت‌های علمی و ورزشی، مانند همه هموطنان، شرکت فعال داشته‌اند و این نمایشگاه هم قدم کوچکی بود تا آثار هنری و صنایع‌دستی این گروه از هموطنان به نمایش گذاشته شود.

در این نمایشگاه آثار معرقکاری، تراش روی شیشه، کار روی پارچه و لباس، شیرینی پزی و... به نمایش گذاشته شد.

کد خبر 51590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز