یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

برگزیدگان جوایز وبی (Webby Awards) سال ۲۰۰۸ میلادی مشخص شدند. جوایز وبی، مسابقه بین‌المللی در حوزه اینترنت است که از سال ۱۹۹۶ میلادی به‌وسیله آکادمی بین‌المللی علوم و هنرهای دیجیتال در کشور آمریکا برگزار می‌شود.

 امسال در دوازدهمین دوره جوایز وبی، برگزیدگان در 4 بخش اصلی و بیش از ۱۰۰ حوزه توسط کارشناسان و کاربران اینترنتی انتخاب شدند.

آکادمی علوم و هنرهای دیجیتال هر ساله براساس رای داورانی که از کارشناسان فناوری اطلاعات تشکیل شده‌اند برگزیدگان حوزه مختلف دنیای دیجیتال را مشخص می‌کند. کاربران اینترنتی هم در بخش‌های مختلف به برگزیدگان‌شان رای می‌دهند تا در هر حوزه برگزیده کارشناسان و برگزیده مردم انتخاب شود. جوایز وبی که به اسکار اینترنتی هم معروف است از جمله معتبرترین  جوایز برگزیدگان حوزه اینترنت محسوب می‌شود.

انتخاب‌ها در 4 گروه اصلی وب‌سایت‌ها، آگهی‌های تعاملی، فیلم‌ها و ویدئوهای آنلاین و موبایل انجام می‌شود. بخش وب‌سایت‌ها با حدود ۷۰ عنوان جایزه مهم‌ترین بخش جوایز وبی محسوب می‌شود. امسال در این بخش سایت‌های نیویورک‌تایمز(NYTimes)، اپل(Apple)، تد(TED)، فلیکر(Flickr) و نشنال جئوگرافیک بیشترین تعداد جوایز را از آن خود کردند. در ادامه به برگزیدگان تعدادی از حوزه‌های مهم جوایز وبی امسال اشاره می‌شود. لیست کامل برندگان جوایز وبی امسال در سایت مربوط به آن به نشانی www.webbyawards.com قابل دسترس است.

سایت‌های خبری

در بخش سایت‌های خبری سایت روزنامه نیویورک‌تایمز عنوان جایزه وبی را به‌خود اختصاص داد. بی.بی.سی.نیوز برگزیده مردم در این بخش بود. نیویورک‌تایمز و بی.بی.سی.نیوز در این انتخاب رقبایی چون سی.ان.ان، دیسکاوری و وایرد را پشت سرگذاشتند. سال گذشته بی.بی.سی.نیوز هم عنوان جایزه وبی و هم عنوان برگزیده مردمی را کسب کرده بود. امسال اگر چه کاربران اینترنتی همچنان بی.بی.سی.نیوز را به‌عنوان برگزیده انتخاب کردند، ولی داوران وبی، نیویرک‌تایمز را  به بی.بی.سی ترجیح دادند.

سایت مجله‌ها

نسخه آنلاین مجله نشنال جئوگرافیک (National Geographic) امسال با تصاحب عناوین دوگانه جایزه وبی و انتخاب مردمی برگزیده مطلق عرصه مجله‌های آنلاین شد. سایر نامزدهای این بخش دیول(Dwell)، مکزین(Makezine)، نیویورک مگزین(NYmag) و یوگا جورنال(Yoga Journal) بودند. سال گذشته مدیااستورم (MediaStorm) انتخاب وبی و سالون(Salon) انتخاب مردمی بود که هیچ‌کدام در میان نامزدهای امسال هم حضور نداشتند.

سایت روزنامه‌ها

در بخش نسخه آنلاین روزنامه‌های چاپی بازهم نیویورک‌تایمز به موفیقت قابل توجهی رسید. نیویورک‌تایمز در این بخش هم به‌عنوان برگزیده وبی و هم به‌عنوان برگزیده مردمی انتخاب شد. رقبای نیویورک‌تایمز در این انتخاب گاردین(guardian)، وال‌استریت‌ژورنال(Wall Street Journal)، ایندیپندنت(Independent) و واریتی(Variety) بودند. سال گذشته نیز نیویورک‌تایمز برگزیده مردمی در این بخش بود ولی عنوان جایزه وبی به نسخه آنلاین روزنامه گاردین رسیده بود.

سایت‌های کامیونیتی

به‌نظر می‌رسد بخش سایت‌های کامیونیتی(COMMUNITY)، عرصه قدرت‌نمایی بلامنازع سایت فلیکر(Flickr) باشد. فلیکر نه تنها امسال هر 2 عنوان برگزیده وبی و برگزیده مردمی را از آن خود کرد، بلکه سال گذشته هم در بخش کامیونیتی این 2عنوان را کسب کرده بود. دیگر نامزدهای این بخش بوک‌گلاتن(BookGlutton)، کالرلاورز(COLOURlovers)،دلیشز(Delicious) و استامبل‌آپن(StumbleUpon) بودند. فلیکر که چندی پیش توسط شرکت یاهو خریداری شد، سایتی برای قرار دادن عکس‌های کاربران اینترنتی است که از طرف کاربران ایرانی هم با استقبال قابل توجهی مواجه شده است.

شبکه‌های اجتماعی

در بخش شبکه‌های اجتماعی (SOCIAL NETWORKING) هرچند فیس‌بوک (Facebook) برای دومین سال پیاپی عنوان برگزیده مردمی را به‌خود اختصاص داد، اما کارشناسان وبی باز هم به آن بی‌توجهی نشان دادند و مرورگر اینترنتی فلاک (Flock) را به‌عنوان برگزیده وبی انتخاب کردند. سال گذشته نیز لیک‌دین(LinkedIn) برگزیده وبی بود. امسال سایر نامزدهای این بخش ببو(Bebo)، چینج‌اوری‌تینگ(ChangeEverything) و نینگ(Ning) بودند.

سایت‌های علمی

در بخش سایت‌های علمی، سایت نیچر(Nature) عنوان برگزیده وبی و سایت رصد زمین ناسا عنوان برگزیده مردمی را به‌خود اختصاص دادند. سایت‌های پایگاه تصاویر میکروسکپی، آزمایشگاه نیروی محرکه جت ناسا و سایت آب مساوی زندگی رقبای نیچر و ناسا در این بخش بودند. سایت تلسکوپ فضایی هابل(HubbleSite) سال گذشته هم به‌عنوان برگزیده وبی و هم به‌عنوان برگزیده مردمی انتخاب شده بود.

سایت‌های ورزشی

بخش ورزشی یاهو (Yahoo! Sports) برگزیده وبی و ای.اس.پی.ان(ESPN) برگزیده مردمی امسال در بخش سایت‌های  ورزشی بودند. سایت اسکیت نایک(Nike Skateboarding)، سویت‌اسپات(Sweet Spots) و سایت مجله فرمول یک اسپایکر(Spyker F1 Magazine) دیگر نامزدهای این بخش بودند. سایت رسمی باشگاه منچستر یونایتد سال گذشته عنوان جایزه مردمی سایت‌های ورزشی را به‌خود اختصاص داده بود.

صفحه اول سایت‌ها

بررسی صفحه اول وب‌سایت‌ها هم بخش دیگری از جوایز وبی است. امسال در این حوزه جایزه وبی به صفحه اول سایت مدرسه فیلم لس‌آنجلس رسید و صفحه اول سایت نشنال‌جئوگرافیک عنوان جایزه مردمی را به‌خود اختصاص داد. سال گذشته صفحه نخست سایت سونی عنوان جایزه وبی را برده بود و صفحه اول سایت نیویورک‌تایمز برگزیده مردمی شده بود.

پادکست‌ها

پادکست‌ نوعی فناوری انتشار صدا در اینترنت است. به پادکست‌ها رادیوهای اینترنتی هم می‌گویند. در انتخاب‌های امسال عنوان برگزیده وبی به سایت تد(TED) رسید و یونیون(Onion) برگزیده مردمی در این بخش بود. بخش پادکست‌های روزنامه گاردین هم سال گذشته و هم سال اخیر در بین نامزدها دیده می‌شد ولی در این 2 سال موفق به کسب عنوان برگزیده نشده است.

وبلاگ‌ها

در انتخاب‌های وبی، وبلاگ‌ها در 3 حوزه مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرند. وبلاگ‌های تجاری، وبلاگ‌های سیاسی و وبلاگ‌ها شخصی-فرهنگی 3 بخش جوایز وبی هستند. امسال در بخش وبلاگ‌های تجاری، اف.تی آلفاویل (FT.com Alphaville) برگزیده وبی و مردمی بود، در حوزه وبلاگ‌های سیاسی هافینگتون پست (Huffington Post) در هر 2 بخش انتخاب شد و در قسمت وبلاگ‌های شخصی ـ فرهنگی، وبلاگ پست‌سکرت هم نظر کارشناسان و هم نظر کاربران را به‌خود جلب کرد.

کد خبر 51498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز