سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: هرچند نمایشگاه کتاب امسال بی‌دعوا و سروصدا کارش را آغاز کرد، اما ظاهرا همه دلشان برای کشمکش‌های هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی سال گذشته تنگ شده

و از همین حالا، پیش از آن‌که نمایشگاه 21 به پایان برسد، برای دعوای 22 دورخیز کرده‌اند.
این دعوای تازه که کم و بیش مشابه ماجرای دنباله‌دار سال قبل است، وقتی به‌طور جدی‌تر  شروع شد که رئیس سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران، با قاطعیت هر چه تمام‌تر و دست کم 2 بار ظرف چند روز اعلام کرد

«باغ کتاب» تا نمایشگاه 22 حاضر است و می‌توانیم به آنجا نقل مکان کنیم. باغ کتاب، همان جایی است که درواقع آغازش، پایان همه دعواهای سال گذشته بود؛ آغازی که چون جشن آشتی‌کنانی در تپه‌های عباس‌آباد با شکوه و پرسروصدا برگزار شد و همه پذیرفتندشهرداری در یک حرکت انقلابی و به سرعت، مشکل جای برگزاری نمایشگاه را حل کند.

جا، همان چیزی بود که تا 10 روز قبل از زدن کلنگ به تپه‌های عباس‌آباد، به یکی از مهم‌ترین مسائل تاریخ فرهنگ ایران تبدیل شده بود و  همه دعواهای  نمایشگاه کتاب در تصمیم‌گیری درباره آن خلاصه می‌شد: مصلی یا محل دائمی نمایشگاه‌های کتاب.اما حالا محل دائمی نمایشگاه‌های تهران با 19 دوره میزبانی نمایشگاه کتاب تهران، به تاریخ پیوسته است.

دیگر هیچ کس حتی به ذهنش خطور نمی‌کند که می‌شد نمایشگاه را همان جا هم برگزار کرد یا حالا دوباره به سراغش رفت. آنجا برای همیشه از دور خارج شده است. با این حال و درست در شرایطی که تصور می‌کردیم نمایشگاه سال بعد، بنا به وعده مسئولان به باغ رؤیایی کتاب منتقل خواهد شد، تردیدها هم آغاز شد. احمد نوریان بلافاصله در نشست خبری هفته گذشته خود به خبرنگاران اطمینان داد باغ کتاب در موعد مقرر آماده است و بعد...

بعد این محسن پرویز بود که چراغ اول را روشن کرد:«درباره‌ جایی ‌که هنوز ساخته نشده، نمی‌توان نظر داد.» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به نوریان به ایسنا گفت: «تصمیم‌گیری درباره مکان برگزاری نمایشگاه طبیعتا توسط شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیست ‌و دوم صورت می‌گیرد، که این شورا هنوز از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب نشده و تصمیم‌گیری نکرده است.»

جالب‌تر اینکه پرویز گفت: «از نظر ما بین سازه‌های موجود در کشور، بهترین مکان برای برگزاری نمایشگاه، مصلای بزرگ امام خمینی است و باید از این جابه‌جایی‌ها تا حد امکان پرهیز شود.

وی افزود: « معتقدیم اگر نمایشگاه از حدی بزرگ‌تر شود، لطمه می‌خورد و دلیلی ندارد از حدی بزرگ‌تر شود؛ اما باید حداقل‌ها را رعایت کرد.» یعنی نمایشگاه حالا حالاها در مصلی برگزار خواهد شد و شهرداری بی‌خود زحمت نکشد؛به ویژه این‌که معاون فرهنگی وزارت ارشاد در مراسم افتتاحیه‌ نمایشگاه امسال هم گفت: «با اقدام‌های انجام‌شده از سوی نهادهای مختلف، به‌خصوص وزارت نیرو، امیدواریم سال  آینده  از فضای مصلی به‌عنوان فضای مناسب‌تری برای برگزاری نمایشگاه کتاب استفاده کنیم.»

اما با همه اینها، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همین دیروز دوباره گفت: «از نظر ما برگزاری نمایشگاه کتاب در باغ کتاب قطعی ا‌ست  اما ما که نمی‌توانیم این مسئله را به‌جایی تحمیل کنیم. عرض ما این است که این فرصت برای شهر تهران و برای دوستداران کتاب می‌خواهد فراهم شود؛ یعنی عزم مدیران شهری شهر این است که طرح براساس زمان‌بندی تمام شود و برای ما این چیزی عادی‌ است.»

نوریان پیش از این هم بر آماده شدن باغ کتاب تا نمایشگاه آینده تاکید کرده بود و این طور به‌نظر می‌رسید که ماجرا به خیر و خوشی تمام است. اما او نیز می‌داند که نهایتا برگزارکننده نمایشگاه وزارت ارشاد است و می‌تواند مکان برگزاری را خود تعیین کند.

این موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تا کنون از مصلی به‌عنوان محل موقت و مرحله‌گذار سخن گفته است. به ویژه آنکه کلنگ باغ کتاب، 31 اردیبهشت سال 86 توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به زمینی خورد که همه می‌گفتند قرار است محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد تا برای همیشه این بحث تمام شود.

با این حال، محمدحسین صفار هرندی هم روز گذشته، مثل همیشه هماهنگ با معاون فرهنگی خود گفت: «هنوز ستاد نمایشگاه بیست‌ و دوم تشکیل نشده است. ضمن این‌که نمی‌دانم اکنون باغ کتاب در چه مرحله‌ای از ساخت قرار دارد. همچنین فکر می‌کنم آنجا بیشتر برای یک نمایشگاه دائمی کتاب در طول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد  تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب. »

با این وصف، هرچند سازمان فرهنگی هنری شهرداری از همین حالا و از ابتدا، شمشیر را غلاف کرده و رسما گفته است تعیین محل برگزاری نمایشگاه به ما ربطی ندارد  اما به‌نظر می‌رسد توفان دیگری در راه است.

نمایشگاه دائمی، نمایشگاه بین‌المللی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌گفت :  هنوز ستاد نمایشگاه بیست‌ و دوم تشکیل نشده است؛ ضمن این‌که نمی‌دانم اکنون باغ کتاب در چه مرحله‌ای از ساخت قرار دارد. همچنین فکر می‌کنم آن‌جا بیشتر برای یک نمایشگاه دائمی کتاب در طول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب

کد خبر 51103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز