سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

هومن افاضلی*: مربیگری ۴ رکن دارد؛ یکی از آنها مدیریت تمرین است، بعد از آن مدیریت انسانی و رکن سوم آن به مدیریت مسابقه بازمی‌گردد.

رکن چهارم مدیریت حاشیه است که شامل رابطه با هواداران، رسانه‌ها و ارتباط با مدیریت و تعامل با آن می‌شود.

وقتی یک مربی از ابتدا وارد پروسه مربیگری می‌شود باید بتواند یکی یکی مدارج مربوط به آن را طی کند. قبلاً به این صورت بود که گفته می‌شد یک مربی در وهله نخست باید به مدیریت انسانی بپردازد یعنی اینکه بازیکنانش را در وهله نخست کنترل و اداره کند و بتواند در بعضی مواقع آنها را تهییج کند و بعضاً از استرس آنها بکاهد.

پیش‌تر گاهی از اوقات لازم بود یک مربی در زندگی خصوصی بازیکنانش نیز تأثیرگذار باشد. سپس عنوان شد یک مربی باید یک مسابقه را نیز اداره کند و تغییرات لازم را در تیمش اعمال نماید. جاهایی که لازم است تغییر استراتژی بدهد، تعویض‌های مناسب داشته باشد و موارد دیگری که به مسابقه بازمی‌گردد.

یک مربی همچنین باید قادر باشد به مدیریت حاشیه نیز بپردازد و با رسانه‌ها و هواداران تعامل خوبی داشته باشد. در آخر عنوان می‌شد یک مربی بایدیک تمرین‌دهنده قابل نیز باشد. در تعریف امروز مربیگری اما گفته می‌شود یک مربی باید در ابتدا یک تمرین‌دهنده خوب باشد و بعد به مدیریت انسانی بپردازد. در وهله سوم به مدیریت مسابقه و در آخر نیز مدیریت حاشیه.

پرداختن به این موارد برای یک مربی موضوع زمان‌بری است که نیاز است مرحله به مرحله طی شود.یک مربی می‌تواند تمرین‌دهنده خوبی باشد ولی 3 رکن اساسی دیگر را نداشته باشد یا می‌تواند تمرین‌دهنده خوبی باشد و از مدیریت انسانی خوبی نیز بهره‌مند باشد ولی دو رکن دیگر را نداشته باشد که این مربی نمی‌تواند سرمربی موفقی شود.

برای اینکه یک مربی تبدیل به سرمربی موفق باشد باید حداقل 3 رکن اول را در وجود خود داشته باشد که این امر نیز نیازمند طی مراحلی تدریجی است. در لیگ ما بعضی از مربیان قبل از اینکه 3 رکن اولیه را به دست بیاورند تبدیل به سرمربی می‌شوند و این امر موجب می‌شود که آنها در کارشان موفق نشوند یا موفقیت‌شان تداوم نداشته نباشد.

در عوض مربیانی که بعد از به دست آوردن حداقل آن 3 رکن اولیه وارد عرصه مربیگری می‌شوند، مربیانی هستند که در کارشان موفق می‌شوند و با به دست آوردن رکن چهارم تبدیل به مربیان طراز اول خواهند شد.

مثال این دست مربیان افرادی نظیر فیروز کریمی و فرهاد کاظمی در ابتدای راه مربیگری‌شان هستند یا در مربیان جدیدتر می‌توان به علی دایی و امیر قلعه‌نویی اشاره کرد.

نمونه این دست مربیان در مشابه‌های خارجی‌شان نیز ون‌گال، رایکارد، مورینیو و هیتسفلد هستند که مربیان شناخته‌شده‌ای در دنیای امروز فوتبال هستند.

گروهی دیگر از مربیان نیز هستند که چون قبل از به دست آوردن 3 رکن اولیه وارد کار می‌شوند به خاطر کاستی‌هایی که دارند موفق نمی‌شوند که کار درخشان درازمدتی را ارائه دهند. به همین دلیل تنها در مقاطع کوتاه زمانی به موفقیت‌هایی نائل می‌شوند.

نمونه خارجی این افراد نیز مربیانی نظیر ماتیاس سامر، کلورون مربی سابق تیم نانس فرانسه و... هستند.

* مربی و آنالیزور تیم‌ملی

کد خبر 51080

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز