پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

محمد هیراد حاتمی: «در روز‌های آینده نرخ سود بانکی را اعلام خواهیم کرد.»

این شاید تکراری‌ترین جمله‌ای باشد که طهماسب مظاهری، رئیس‌کل بانک مرکزی در طول 2 ماه و نیم اخیر برای شانه خالی کردن از پاسخگویی در رابطه با تعیین نرخ سود بانکی بر زبان آورده است.

در روزهای پایانی سال گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی وعده داده بود که نرخ سود بانکی در روز 15 اسفند به‌طور رسمی اعلام می‌شود. این وعده رئیس‌کل بانک مرکزی نه تنها در 15 اسفندماه انجام نشد، بلکه اعلام تاریخ دیگری برای تعیین نرخ سود بانکی نیز بی‌فایده بود، چرا که مظاهری در حالی از اعلام نرخ سود بانکی حداکثر تا روز یکشنبه 19 اسفندماه خبر داده بود که به‌علتی نامعلوم اعلام نرخ سود بانکی به روزهای آینده موکول شد.

مظاهری در حاشیه نشست هیات دولت در روز 22 اسفند هنگامی که با پرسش خبرنگاران در رابطه با تکلیف نرخ سود بانکی برای سال 87 مواجه شد، یک بار دیگر بر موضع گذشته خود پا فشاری کرد و در پاسخ به آنها به تکرار این جمله بسنده کرد که «نرخ سود بانکی را در روزهای آینده اعلام می‌کنیم.»

بانک مرکزی در حالی سال 86 را پشت سر گذاشت که هرگز به وعده خود مبنی بر اعلام نرخ سود بانکی در روز‌های پایانی سال جامه عمل نپوشانید و دغدغه‌های آخرین روز‌های سال سبب شد تا حد زیادی پرونده مربوط به تعیین نرخ سود بانکی مسکوت بماند. یک ماه و 8 روز پس از وعده رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی به‌ صورت مجموعه سیاست‌های پولی اعلام خواهد شد، در روز 30 فروردین بانک مرکزی بسته سیاستی - نظارتی شبکه بانکی کشور در سال 1387 را ابلاغ کرد. اما در بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی نرخ سود بانکی برای سال 87 باز هم اعلام نشده بود تا سریال تعیین نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی همچنان ادامه داشته باشد.

طولانی شدن سریال تعیین نرخ سود بانکی برای سال 87 تا حدی بود که دو روز پیش شایعاتی به نقل از منابع آگاه مطرح شد مبنی بر اینکه نرخ سود بانکی در سال 87 به 10درصد کاهش یافته است. دامنه این شایعات به حدی بود که طهماسب مظاهری، رئیس‌کل بانک مرکزی را مجبور کرد سکوت خبری یک ماهه خود را بشکند و در پاسخ به این سؤال که منابع آگاه از بررسی تعیین نرخ سود بانکی بین 10، 12 و 14 درصد در کمیسیون اقتصادی خبر داده‌اند، منبع آگاه را برای آنها شایعه معنا کرد.

مظاهری این بار جمله کلیشه‌ای خود را تکرار نکرد و برخلاف روال گذشته‌اش گفت که فعلا تصمیمی در رابطه با تعیین نرخ سود بانکی اتخاذ نشده است و همه چیز در مرحله کارشناسی قراردارد. روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی یک بار دیگر و در حاشیه جلسه هیات دولت رسما از اعلام نرخ سود بانکی تا ساعت 14 بعد از ظهر خبر داد اما علاوه بر اینکه این نرخ اعلام نشد اعضای کمیسیون اقتصادی هیات دولت و مسئولان بانک مرکزی هم حاضر به توضیح در این خصوص نشد ند تا بار دیگر نقش منبع آگاه در اطلاع‌رسانی بیش از پیش مشخص شود.

در حالی که رئیس‌ کل بانک مرکزی و اعضای کمیسیون اقتصادی هیات دولت هیچ‌گونه خبری در رابطه با قطعیت تعیین نرخ سود بانکی برای سال 87 اعلام نکرده‌اند یک مقام آگاه در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های خبری نزدیک به دولت از تثبیت نرخ سود بانکی 12 درصد در سال‌جاری در جلسه هیات دولت خبر داده است. این مقام آگاه که پس از ساعت 14 دیروز خبر تثبیت نرخ سود بانکی در سال 87 را اعلام کرد، ادامه داد که پس از بررسی‌های کارشناسی در جلسات کمیسیون اقتصادی هیات دولت طی هفته گذشته و جاری، دولت در جلسه صبح دیروز نرخ سود بانکی سال 87 را در 12درصد تثبیت کرده است.

به‌نظر می‌رسد این بار رئیس‌کل بانک مرکزی فراموش کرده‌اند که خطاب به خبرنگاران منبع آگاه را شایعه بخوانند، چرا که تثبیت نرخ سود بانک از زبان منبعی آگاه و بر اساس عقیده وی شایعه‌ای بیش نیست.

کد خبر 50550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز